Bukefalos 28 år!

Lära sig linda SNYGGT?

Problematisk

Trådstartare
Hur gör man? Är det bara att träna, träna, träna?
Jag vill kunna linda riktigt snyggt, så det ser helt perfekt slätt och jämntjockt ut hela vägen och så man kan ha snygga loggor på kardborreknäppningarna som hamnar snyggt och jämnt på alla fyra benen, och inte att någon hamnar på baksidan av benet osv. Men hur gör man det?
Jag är helt okej på att linda, det blir jämnt, sitter stadigt osv. Men jag vill göra det RIKTIGT snyggt! Som en dressyrgroom :D Hur ska jag komma dit?
Spelar det roll vilka lindor man använder? Jag använder några billiga fleece från typ hööks/börjes. Är det svårare med riktigt tjocka paddar än med lite tunnare?
Bomba med alla tips och trix ni har!

Gäller stallbandage, kanske jag ska förtydliga :)
 
Haha, är du så noga med stallbandage? :rofl: Att få kardborren på samma ställe får man testa sig fram till på olika hästar/olika lindor så att man vet var man behöver börja för att det ska bli rätt. Jag tycker att det är lättare att få snyggt när paddarna inte är supertjocka. Å andra sidan bryr jag mig inte så jättemycket om hur just stallbandagen ser ut - mer att de fyller sin funktion. Men visst - det ena behöver ju inte utesluta det andra. :)
 
Haha, är du så noga med stallbandage? :rofl: Att få kardborren på samma ställe får man testa sig fram till på olika hästar/olika lindor så att man vet var man behöver börja för att det ska bli rätt. Jag tycker att det är lättare att få snyggt när paddarna inte är supertjocka. Å andra sidan bryr jag mig inte så jättemycket om hur just stallbandagen ser ut - mer att de fyller sin funktion. Men visst - det ena behöver ju inte utesluta det andra. :)

Ja, klart mina små ögonstenar ska se perfekt välvårdade ut :love: Speciellt om någon annan har utsläppet! :D

Nä men allvarligt, det är klart att det inte är superviktigt egentligen hur "perfekt" det ser ut, det är bara jag som är lite tvångsig perfektionist :angel:
 
Ja, klart mina små ögonstenar ska se perfekt välvårdade ut :love: Speciellt om någon annan har utsläppet! :D

Nä men allvarligt, det är klart att det inte är superviktigt egentligen hur "perfekt" det ser ut, det är bara jag som är lite tvångsig perfektionist :angel:

Alltid kul att göra hästarna fina! :love:
 
För att lära dig linda snyggt måste du känna dina lindor, dvs hur tätt du ska sätta lagren/varven för att få en jämn lindning på fram resp bakben.
 
Du får öva! Exakt vart ska du börja linda, hur mkt ska varje lager överlappa och när ska du vända uppåt/neråt? Det kommer ju vara olika på olika lindor eftersom de kan vara olika långa/tjocka osv.
Sen gäller det ju att ha en linda anpassad till ändamålet så att den varken är för lång eller för kort.
 
Du får öva! Exakt vart ska du börja linda, hur mkt ska varje lager överlappa och när ska du vända uppåt/neråt? Det kommer ju vara olika på olika lindor eftersom de kan vara olika långa/tjocka osv.
Sen gäller det ju att ha en linda anpassad till ändamålet så att den varken är för lång eller för kort.

Hur lång linda är lagom för stallbandage på en storhäst? 4 meter? Med vanlig bredd på 10-12 cm. Det enda jag vet är att ponnyns ridlindor var 2,5 meter långa och 8 cm breda, och det lär ju iallafall bli för litet :p Hur långa lindorna jag använder nu är har jag ingen aning om, men har ändå tänkt skaffa nya lite finare :)
 
Hur lång linda är lagom för stallbandage på en storhäst? 4 meter? Med vanlig bredd på 10-12 cm. Det enda jag vet är att ponnyns ridlindor var 2,5 meter långa och 8 cm breda, och det lär ju iallafall bli för litet :p Hur långa lindorna jag använder nu är har jag ingen aning om, men har ändå tänkt skaffa nya lite finare :)
Lite osäker. Jag har ingen egen häst nu och det var många år sedan jag lindade stallbandage. Det lär ju också bero på hur hästens ben ser ut och hur tjocka paddar man använder.
 
Nu lindar jag bara för ridning och aldrig stallbandage dock.

Öva öva öva,
jag har nästan bara billiga lindor och man får linda olika lindor lite olika.
I regel vill jag börja högst upp, linda ner och avsluta uppe. Är de längre än så klipps dom till max den längden.
Och så beror det ju på hur hårt man lindar och hur tätt man gör varje varv, om lindorna töjt sej osv.
 

Liknande trådar

Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 814
Senast: tanten
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 903
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har gett upp om att ha "riktig" bh på mig, kan inte ens komma ihåg när jag hade det sist eftersom jag tycker det är så obekvämt. Jag...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: starcraft
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp