Lära sig något nytt som vuxen. Vad har ni för dröm som ni inte tagit tag i men alltid velat eller som ni faktiskt gjort något med?

Jag tog tag i drömmen att flytta till Spanien, nu måste jag fixa det där med spanskan med, haha... Klarar mig hyfsat, men hämmas av att jag tycker att jag inte kan säga saker om jag inte kan grammatiken så den måste jag lära mig.

Samtidigt är jag rätt stolt över att jag sadlade om till ett jobb som gav mig möjligheten att flytta. :D🌞
 
Jag tog tag i drömmen att flytta till Spanien, nu måste jag fixa det där med spanskan med, haha... Klarar mig hyfsat, men hämmas av att jag tycker att jag inte kan säga saker om jag inte kan grammatiken så den måste jag lära mig.

Samtidigt är jag rätt stolt över att jag sadlade om till ett jobb som gav mig möjligheten att flytta. :D🌞
Vad jobbar du med? :)
 
Jag älskar att vara vuxennybörjare och har lite av en livsfilosofi att "bara göra" det som faller mig in. Flyttade till Berlin efter att ha blivit kär i stan under en weekend. Började min utbildning efter att ha läst om den i programkatalogen någon vecka innan sista anmälningsdag. Reser kors och tvärs.

Nyligen har jag blivit helt hooked på teater och går just nu tre kurser parallellt. För två veckor sedan satte jag min fot inne i ett gym för första gången i livet och nu är det all out med PT och hela köret.

Det som inte blivit av (än) är att lära mig spela ett instrument. Jag vill också lära mig snickra eller något mer händigt.
 
Vad jobbar du med? :)
Jag jobbar som en transkribent, jag översätter ljudfiler till textfiler. Spanskt företag men de har kunder över hela europa så jag sitter bara med svenska filer. Det kan vara mötesprotokoll, intervjuer - allt möjligt. Det enda som är jobbigt är att det ska skrivas ner som det låter, jag får inte rätta grammatiska fel :D
Men det fungerar online och det är det viktiga. Däremot är betalningen inte den bästa men det är en början.
 
Skådespela i en film eller julkalendern.

Röstskådespela

Sjunga vackert på scen inför en massa människor (dock sjunger jag hellre än bra så detta ska nog inte hända :laugh:).

Lära mig att spela många instrument. Spelade fiol en del när jag gick i grundskolan, hade gärna blivit bättre på det.

Skriva en (skönlitterär) bok

Lära mig fler språk, inklusive teckenspråk.

Jag drömde om att ha min egna lilla hund och det har jag sedan 28/6-17 :heart.

En dröm som nog alltid kommer att finnas med är att kunna rida utan träns (eller motsvarande).
 
Senast ändrad:
Jag lär mig köra långtradare. Älskar det 👌 Men jag hade ingen vidare aning om hur stort projektet skulle bli när jag började, och nu när bollen är i rullning är det bara att rulla vidare och se vart en hamnar 😊😮
 
Jag vill se vithajar. En dröm sen hur många år som helst. Aldrig kommit dit pga ekonomiska skäl. Men i år fyller jag 40 och tänkte starta ett tiggeri så alla som vill kan lägga en peng om de vill så får jag se om det räcker till hajar. Gör det inte det tänker jag skänka pengarna till en organisation som jobbar med att studera hajar.
 
Jag har alltid önskat att jag kunde göra ett svanhopp. Ni vet, ett sånt där när man hoppar upp från en trampolin och sträcker armarna rakt ut åt sidan i luften innan man dyker ner i vattnet. I julas insåg jag att det finns nybörjarkursen för vuxna i simhopp, så nu har jag som 44-åring börjat. Är inte äldst i gruppen heller! Har aldrig varit bra på redskapsgymnastik, kan inte göra volter eller ens hjula, men det är jättekul (och väldigt bra träning) ändå.
 
Började med gitarr för snart 1½ år sedan och gjorde nog samma resa som du gjorde med pianot. Lärde mig själv med stöd av youtube-videos och devisen att "Jag kan omöjligt vara lika dålig på den här övningen om en månad om jag bara fortsätter att öva". Sakta men säkert så inser man ju att det stämmer med allt man tar sig för. Övar man bara och inte funderar så himla mycket över om det går fort nog så kommer resultaten förr eller senare, det tar den tid det tar.
Sen dess har jag plockat upp både trummor och piano, vilket har synergieffekter med gitarrspelandet eftersom man inte behöver lära sig musikteori-biten på nytt för varje instrument, takter, ackord osv. Otroligt roligt med musik!
 
Så rolig tråd. Jag kom på tre saker till som jag drömmer om.

1. Åka spårvagn i San Fransisco.
Har redan åkt spårvagn på tre kontinenter, i nio länder och jag vet faktiskt inte i hur många städer. Men spårvagnen i San Fransisco är ju liksom spårvagnens spårvagn 😊

2. Hålla föreläsningar om min uppväxt och psykisk ohälsa. Har gjort några men skulle vilja göra massor. Vet att jag har mycket att ge.

3. Skriva en bok.
 
Jag vill lära mig skriva. Jag skriver en del(skönlitterärt) och har gett ut tre böcker gm förlag. Men jag vill lära mig skriva sådär fantastiskt bra(jag vill kunna skriva sådana böcker som jag läser, typ). Så en dröm är att åka på en skrivarresa med en riktigt bra lärare och en inspirerande grupp.
Baka skulle jag vilja lära mig mycket mer om. Älskar att baka men tyvärr älskar jag att äta också. Så jag undviker att baka för att inte gå upp i vikt🙈😂. Ett sommarcafe vid vårat fritidshus i norrlands inland är en dröm. Eller en svensk brödbutik i en ort i California där vi tänker ha vårat pensionärshus.

Piano testade jag för några år sedan. Tog ett antal lektioner men insåg att jag tycker om tanken att kunna spela men att jag tycker att det är ganska tråkigt ... Min man hade aldrig spelat piano när han började ta lektioner för sex år sedan. Han är en passionerad pianospelare ocj spelar varje ledig stund. Nu är han på nivån att hans lärare vill att de ska spela konsert ihop. Jättekul att se ngn brinna så för ett “nytt” intresse.
 
Jag brukar vara rätt så bra på att ta tag i grejer, men ju mer man gör vill man ju göra. En grej jag kämpat med länge är min skidåkning. Lärde mig åka som vuxen och det var en kamp, jag ser fortfarande inte avslappnad och cool ut i backen, trots mängder med lektioner. Men jag måste helt enkelt åka mer och varje år säger jag att jag ska åka massor, men det blir liksom inte av. En långhelg per år typ! I år hade jag som mål att ha två fjällenresor och möjligtvis en till alperna, men ekonomi och annat satte stopp. Blir bara en långhelg i sälen i år.
 
Dyka! Det verkar så himla spännande. Men det har liksom aldrig blivit tillfälle/prioriterat. Och så skulle jag vilja lära mig att spela säckpipa.
 
Jag skolade om mig till sjuksköterska vid 40, och pluggar nu vidare till intensivvårdssjuksköterska. Känns som jag har fått ett helt nytt liv!

Andra saker jag vill göra/lära mig:
Flytta till Island och jobba. Så då måste jag plugga isländska (och det har jag börjat med tack vare bra tips här på Buke)
Skaffa får, bo på gård och vara självförsörjande på kött (inte så svårt när jag egentligen inte äter kött numera).
Väva. Kanske bara trasmattor, men det vore så kul att fatta hur en väv sätts upp Det verkar så komplicerat och matematiskt.
 
Sedan jag var liten så har jag alltid velat bo på gård och ha en massa olika sorters djur. Jag har flyttat ut med familj för ca 8 år sedan och börjat lite smått med antal sorters djur.

Det kommer räcka ett bra tag kan jag säga.
 
Jag har alltid önskat att jag kunde göra ett svanhopp. Ni vet, ett sånt där när man hoppar upp från en trampolin och sträcker armarna rakt ut åt sidan i luften innan man dyker ner i vattnet. I julas insåg jag att det finns nybörjarkursen för vuxna i simhopp, så nu har jag som 44-åring börjat. Är inte äldst i gruppen heller! Har aldrig varit bra på redskapsgymnastik, kan inte göra volter eller ens hjula, men det är jättekul (och väldigt bra träning) ändå.
Haha, det där var något oväntat. Simhopp hade jag inte ens tänkt på att man kunde börja med. Men får rysningar bara jag läser om det. Jag är så feg så jag vågar inte ens dyka från kanten, inget med huvudet först fungerar (typ kullerbyttor och sånt går inte heller). Kan du svanhoppet nu?
 
Just det, min dröm sen jag lärde mig läsa och skriva har varit att skriva en bok! Mitt mål är en självbiografi som ska kunna användas av anhöriga och vården för att förstå personer med viss problematik och för dom som har det liknande att få känna sig mindre ensamma. Får alltid höra att min historia borde berättas och att det skulle kunna hjälpa så många så det är ett mål. Har faktiskt börjat skriva men det går veckor mellan gångerna och nu spelar jag ju keyboarden så all tid utöver hundarna går ju dit. Men det ska bli en bok, det får ta den tiden det tar.
 
Starta eget företag. Vet inte om jag någonsin skulle våga ta steget själv men maken har samma dröm och de saker jag vill jobba med och de saker han vill jobba med passar så bra ihop så vi kanske startar något eget ihop framöver :) :nailbiting:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte om jag skulle lägga denna som kropp och själ eller skola och jobba, men det gör väl detsamma. Om någon listar ut vem jag är...
2
Svar
33
· Visningar
4 073
Senast: AchyBreaky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp