Lära sig något nytt som vuxen. Vad har ni för dröm som ni inte tagit tag i men alltid velat eller som ni faktiskt gjort något med?

Jag vill lära mig spela gitarr. Har haft en i tio år nu, som bara står och samlar damm... Kanske ska försöka leta upp någon kurs nu i vår. 😊
Gör det! Keyboarden är det bästa efter hundlivet nu när jag kommit igång, kan spendera timmar varje dag där. Ibland i sträck och ibland kanske bara 10-15 minuter för att öva lite mellan olika aktiviteter. Varje gång är värdefull så du behöver inte spela timmar i sträck. Och om du vill börja nu behöver du inte vänta på kurserna, jag har läst på internet och forskat om allt möjligt och tittat på Youtube och provat mig fram på egen hand. Vad jag sett verkar det finnas mycket om gitarr på Youtube och det går att lära sig noter och ackord på olika hemsidor om du googlar.:)

I min stad finns nämligen inte en enda tillgänglig piano eller keyboardkurs i vår. Den enda som var för vuxna nybörjare har redan börjat så jag har liksom inget val än att träna själv. Men skulle gärna gå en kurs utöver det jag gör hemma.
 
En annan dröm jag har är att skaffa egen jakthund och jaga mer. Har varit med pappa och jagat älg och rådjur sen jag var liten och sen när jag hade åldern inne tog jag jägarexamen och kunde jaga älg utan uppsikt. Så mycket annan jakt än älgjakten varje år har det inte blivit pga så mycket annat som tagit tid. Men nu har både jag och maken börjat komma in i jaktlaget där vi bor och möjligheten för mer jaktmark har öppnat sig och barnen blir äldre så inom några år hoppas jag ha en egen jakthund :love:
Jag undrar lite över jakthundar. Tränar man dom på något sätt eller är allt liksom automatiskt för dom, medfött? Hur tränar man dom i så fall? Finns det inte risk att dom försvinner i skogen och hur vet dom varåt dom ska jaga djuret (säkert fel term men hoppas du förstår) åt rätt håll mot jägarna och kan man flytta sig från där man släppte hunden för att den ska hitta tillbaka eller hittar hunden en fast man gått ifrån utgångspunkten? Och dom som ställer djuren, hur lång radie har dom som dom håller sig inom så dom inte far iväg för långt? Har många en sådan där liten gps på dom nuförtiden?

Jag har sett en dokumentär om hundar som jagar vildsvin och dom var dom tvungna att träna och det hände ofta olyckor. Är det vanligt vid annat vilt?

Och en till fråga, hur ska man agera som hundmänniska om jag är ute med mina små hundar och det kommer en lös jakthund? Jag har inte blivit utsatt än så länge men däremot jagad av en jakthund när jag ridit i skogen.
 
Jag undrar lite över jakthundar. Tränar man dom på något sätt eller är allt liksom automatiskt för dom, medfött? Hur tränar man dom i så fall? Finns det inte risk att dom försvinner i skogen och hur vet dom varåt dom ska jaga djuret (säkert fel term men hoppas du förstår) åt rätt håll mot jägarna och kan man flytta sig från där man släppte hunden för att den ska hitta tillbaka eller hittar hunden en fast man gått ifrån utgångspunkten? Och dom som ställer djuren, hur lång radie har dom som dom håller sig inom så dom inte far iväg för långt? Har många en sådan där liten gps på dom nuförtiden?

Jag har sett en dokumentär om hundar som jagar vildsvin och dom var dom tvungna att träna och det hände ofta olyckor. Är det vanligt vid annat vilt?

Och en till fråga, hur ska man agera som hundmänniska om jag är ute med mina små hundar och det kommer en lös jakthund? Jag har inte blivit utsatt än så länge men däremot jagad av en jakthund när jag ridit i skogen.

Jag har aldrig tränat en jakthund så behöver lära mig själv en hel del först och under tiden. Så jag kan inte svara dig tyvärr 😅

Gällande att möta jakthundar så har jag aldrig fått några problem varken när jag gått med hund eller suttit till häst. Jakthunden är så fokuserad på sin uppgift eller sin förare så den har knappt brytt sig om oss. Men det är ju såklart olika som alla ggr man möter lösa hundar hur situation blir.
 
Ekonomiskt och jag har en utmattning som gör att jag är osäker på om jag skulle orka driva eget företag.
Aha, då förstår jag verkligen att det skulle innebära ett stort steg. Tror du att utmattningen kommer bli bättre eller är den kronisk? Finns det något sätt att pyssla lite med det där på sidan om jobbet eller finns inte orken till det?
 
Aha, då förstår jag verkligen att det skulle innebära ett stort steg. Tror du att utmattningen kommer bli bättre eller är den kronisk? Finns det något sätt att pyssla lite med det där på sidan om jobbet eller finns inte orken till det?
Jag misstänker att jag kommer fungera på den här nivån ett längre tag, det är 4 år sedan jag "frisk" förklarades. Jag pysslar nog redan med det vid sidan av arbetet men inte på ett sätt som ger några inkomster. Problemet för mig är att jag blir så trött av mitt jobb att det inte finns mycket energi över till att göra det jag vill, i varje fall inte i den utsträckning som jag själv skulle vilja.
 
Jag misstänker att jag kommer fungera på den här nivån ett längre tag, det är 4 år sedan jag "frisk" förklarades. Jag pysslar nog redan med det vid sidan av arbetet men inte på ett sätt som ger några inkomster. Problemet för mig är att jag blir så trött av mitt jobb att det inte finns mycket energi över till att göra det jag vill, i varje fall inte i den utsträckning som jag själv skulle vilja.
Jag förstår det till fullo, jag tror många dras med sviterna av en utmattning väldigt länge, att det som vården klassar som "friskt" inte är friskt utifrån hur man mår på riktigt även om man kan återgå till arbetet.

Jag har sjukersättning och är hemma förutom alla dessa möten med vården, flera gånger i veckan. Den här veckan har jag kontakt med vården 4 dagar med besök och sms kontakt med min terapeut 5 dagar i veckan utöver det.

Men jag bygger mitt liv på mina intressen, nu är det att träna med unghunden med alla grunder i allmänlydnad, trick och fresstyle och moment i rallylydnad som vi ska börja träna med kurser och tävla i så småningom och följsamhet för agilityn vi ska börja med efter påsk. Vi tränar inte länge, 5-10 minuter i sträck och ibland gör vi bara ett moment 2 gånger som repetition eller om det är nytt och han klarar det direkt och jag inte vill nöta men då är det kvalitetstid.

Sen är det keyboarden. Det är ju mitt intresse som jag kan lägga mycket tid på.

Och promenader med en bra pod i öronen.

Jag förstår att man inte alltid orkar det man vill utöver jobb, mitt mående är som att jobba heltid dygnet runt så intressena kan vara svåra att orka med även för mig. Jag lever nog inte som "standard" personen i och med att jag inte jobbar eller pluggar och att jag dessutom troligen aldrig kommer göra det. Jag är i en process då jag försöker ta in att jag är 32 år och aldrig kommer klara att jobba. Jag tror inte den förmågan kommer att ändras i och med att min autism är det stora problemet och det var verkligen inte så jag föreställde mig mitt liv så det var därför jag startade tråden för att jag måste hitta intressen och mål och saker att lära mig för att få en mening med livet.
 
Nu när cancern huserar i kroppen har jag hur många drömmar som helst. Jag vill bli bättre på dragspel, jag vill lära mig simma(Japp jag är värdelös på det), jag vill starta eget företag när jag tillfrisknat något som har med antistress att göra, kanske någon form av rehab. Jag vill bli kunnigare inom självhushållning.
 
Nu när cancern huserar i kroppen har jag hur många drömmar som helst. Jag vill bli bättre på dragspel, jag vill lära mig simma(Japp jag är värdelös på det), jag vill starta eget företag när jag tillfrisknat något som har med antistress att göra, kanske någon form av rehab. Jag vill bli kunnigare inom självhushållning.
Låter som jätte bra mål och saker att hitta på :heart Har dina drömmar ändrats i och med att du fick cancer? Hoppas du mår bättre snart, kan du kanske börja med dragspel redan nu om du orkar det?
 
Jag fick för mig att göra ett överkast med mormorsrutor. Pillade ihop fyra sneda rutor innan jag insåg att mitt tålamod inte var kompatibelt för att lära mig virka. Gav upp den drömmen efter en vecka.
 
Efter att ha hållit på med islandshästar större delen av livet har jag nu börjat lära mig isländska - tröttnade helt enkelt på att aldrig förstå vad islänningarna runtomkring mig sade! 😂 Och plötsligt har det väckts en liten tanke att kanske försöka spendera lite tid på den där ön - kanske jobba i några månader... Vi får se!

Tog också tag i mitt hästliv efter många år som "ponnymamma". Vi sålde vår äldre häst, köpte en ny tävlingshäst till dottern och då bestämde jag mig också för att satsa lite på mig själv och köpte en unghäst och började träna för tränare (som är från Island, kan vi se ett mönster här?) igen. Bästa jag har gjort!

Någonstans finns kanske också den där drömmen om en egen gård att ha hästarna på... Har dock inte kommit längre med det än att kolla hemnet-annonser :D
Bodde där ett tag. Det enda jag kommer ihåg är ”Ég tala ekki íslensku.” Vilket var det enda jag sa hela tiden.
 
Låter som jätte bra mål och saker att hitta på :heart Har dina drömmar ändrats i och med att du fick cancer? Hoppas du mår bättre snart, kan du kanske börja med dragspel redan nu om du orkar det?

Man kände väl lite precis när man fått "diagnosen" att nu jäklar brinner det i knutarna. Jag tror man får en annan sorts syn på livet vilket jag känner av redan nu. Jag stannar liksom upp och lyssnar på fåglarna. Ja jag får gå in och damma av dragspelet idag ;)
 
Jag ville lära mig backa ordentligt med släp. Så jag tog tag i saken och har sedan ett par veckor tillbaka BE-kort! 😁 Sen en lite löjlig grej, ville lära mig lösa en rubiks kub, så det tog jag också tag i och kan nu lösa den med "nybörjarmetoden", tillräckligt bra för mig.

Jag älskar att lära mig nya saker! Funderar på vad som kan bli nästa sak att lära mig 🤔
 
Jag fick för mig att göra ett överkast med mormorsrutor. Pillade ihop fyra sneda rutor innan jag insåg att mitt tålamod inte var kompatibelt för att lära mig virka. Gav upp den drömmen efter en vecka.

Neeeej!! Det tar längre tid att lära sig än en vecka men det är jättekul när man fått kläm på det.
jag lärde mig över youtube och det finns jättemånga pedagogiska tutorials samt filmer som förklarar massa fenomen man kan få på vägen. Som sneda rutor.

Kom igen nu!!
 
Neeeej!! Det tar längre tid att lära sig än en vecka men det är jättekul när man fått kläm på det.
jag lärde mig över youtube och det finns jättemånga pedagogiska tutorials samt filmer som förklarar massa fenomen man kan få på vägen. Som sneda rutor.

Kom igen nu!!
Jag är en så opillig person. Är nöjd över att jag köpte en symaskin och lyckades bemästra den utan blodvite.
 
Jag vill starta eget där jag kan använda min personlighet mycket mer. Så min sidosyssla just nu är att självlära mig allt inom marknadsföring så att jag kan starta egen byrå.

(för övrigt *måste* ju någon valt namnet All PR? Som slogan "All PR är bra PR" är ju perfekt 😂)
 
Resa runt i Indien med min dotter när hon blir äldre.
Lära mig/prova dyka.
Lära mig franska och tyska.
Dansa balett.
Byta jobb (pågång inom några år iaf)
Bo på en liten gård på landet och va delvis självförsörjande, ha får, ankor, höns och massa grönsaker :d
Springa 1 mil (ska va gjort innan 2020 tar slut :crazy:)
 
Jag skulle vilja lära mig lite tumbling (vad heter det på svenska? Volter och sånt i gymnastik) men när jag var liten och mina föräldrar ville sätta mig i gymnastikgrupp var jag för blyg och sa nej, och nu känner jag mig för gammal och stel ;)

Förr hade jag drömmar om att dansa balett och att lära mig hoppa "på riktigt" och tävla "på riktigt". Balett har jag dansat (och älskar och skulle aldrig ha slutat med om det inte var för att den fantastiska läraren slutade och jag inte alls klickade med hon som tog över) och hopphästen står i stallet och har tagit med mig ut på många tävlingar :heart Båda sakerna är minst så kul som jag trodde innan, när de bara var drömmar, så jag borde kanske ta tag i gymnastiken också :D

Sen skulle jag också vilja besöka min pappas hemtrakter i Finland, men det är mer en fråga om att ha pengar, tid och prioritet för det på samma gång än om att det skulle vara svårt eller så att genomföra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte om jag skulle lägga denna som kropp och själ eller skola och jobba, men det gör väl detsamma. Om någon listar ut vem jag är...
2
Svar
33
· Visningar
4 076
Senast: AchyBreaky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp