Bukefalos 28 år!

Lära sig öppnor och slutor

C

cindy1995

Hej, hittade ingen annan tråd med detta ämne men kanske har missat dom. I alla fall undrar jag om det är någon som har något knep för öppnor och slutor. Jag vet vad det innebär och kan alla "förberedande" rörelser samt rida en häst i form. Rider regelbundet för tränare, men tänkte bara träna lite själv på dessa övningar inför hösten. Tack på förhand!:)
 
Sv: Lära sig öppnor och slutor

Hej, hittade ingen annan tråd med detta ämne men kanske har missat dom. I alla fall undrar jag om det är någon som har något knep för öppnor och slutor. Jag vet vad det innebär och kan alla "förberedande" rörelser samt rida en häst i form. Rider regelbundet för tränare, men tänkte bara träna lite själv på dessa övningar inför hösten. Tack på förhand!:)

Hur menar du med knep? Att utföra Dom Eller att känna att det är korrekta utförda?
 
Sv: Lära sig öppnor och slutor

Det bästa är naturligtvis om du tar det tillsammans med din tränare för då vet du att du får till det rätt och hur det ska kännas. :)

Ett bra sätt när man ska börja träna på t ex öppna är att rida på kortsidan, lägg en volt, ca 8-10m, när du kommer till hörnet för att få igenom ställningen/böjningen och när du kommer ut på långsidan så rider du som om du skulle påbörja en ny volt fast bakbenen ska vara kvar på spåret. Du använder med andra ord precis samma hjälper som på en volt. Det gäller då att du formar hästen runt din innerskänkel, ställer med innertygel och reglerar med yttertygel så att hästen inte blir förböjd, ytterskänkeln ramar in och ser till att inte baken trillar ut.

Hoppas att min beskrivning går att förstå. ;)
 
Sv: Lära sig öppnor och slutor

Tack för tipset speedway:)
 
Sv: Lära sig öppnor och slutor

Du skrev att du kunde dom föreberedande grejerna, men här är ett tips som är mest förberedande; Börja med att rida på en volt, hitta böjningen och därifrån flytta hästen undan ytter, superviktigt att den fortsätter att vara mjuk på inner, du ska kunna lätta och låta innertygeln hänga ett par steg utan att det förändrar läget. Som om du gör en superstor bakdelsvändning. (härifrån kan du leka med centrering och få piruetterna eller leka med linjer och hitta skolorna). På så vis lär ni er att hitta känslan för när den trampar rätt och när ni kan detta på volt så fortsätter du med att rida volt i hörnet och utökar den längs långsidan ett par steg, antingen som om du precis ska öppna en till volt, men 'flyttar upp' volten eller så precis när du ska ut till spåret igen, fortsätter så att du slutar rida volten ett per meter bort. ; ) Du kan självklart bara rida ur hörnet och in på diagonalen i en sluta, men det är ju samma linje som långsidan fast man kommer ut mot X istället för M/H.

Som sagt, det är det som jag tycker är lättaste sättet, att man hittar känslan där man kan flytta hästen men fortfarande ha kvar böjningen. Dels lär sig hästen principen (att den inte behöver räta ut sig för att flytta) och man gör det inte svårare än det är (man rider inte hörnet och kämpar som fasen för att få till en -skola- utan man bara har kvar böjningen bara : P).
 
Sv: Lära sig öppnor och slutor

Du skrev att du kunde dom föreberedande grejerna, men här är ett tips som är mest förberedande; Börja med att rida på en volt, hitta böjningen och därifrån flytta hästen undan ytter, superviktigt att den fortsätter att vara mjuk på inner, du ska kunna lätta och låta innertygeln hänga ett par steg utan att det förändrar läget. Som om du gör en superstor bakdelsvändning. (härifrån kan du leka med centrering och få piruetterna eller leka med linjer och hitta skolorna). På så vis lär ni er att hitta känslan för när den trampar rätt och när ni kan detta på volt så fortsätter du med att rida volt i hörnet och utökar den längs långsidan ett par steg, antingen som om du precis ska öppna en till volt, men 'flyttar upp' volten eller så precis när du ska ut till spåret igen, fortsätter så att du slutar rida volten ett per meter bort. ; ) Du kan självklart bara rida ur hörnet och in på diagonalen i en sluta, men det är ju samma linje som långsidan fast man kommer ut mot X istället för M/H.

Som sagt, det är det som jag tycker är lättaste sättet, att man hittar känslan där man kan flytta hästen men fortfarande ha kvar böjningen. Dels lär sig hästen principen (att den inte behöver räta ut sig för att flytta) och man gör det inte svårare än det är (man rider inte hörnet och kämpar som fasen för att få till en -skola- utan man bara har kvar böjningen bara : P).

Låter som en superbra övning! :bump:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 556
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 186
Senast: Puffindog
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp