Lära unghästen att vara själv

Jamtland

Trådstartare
Hur gör ni när årets fölunge ska börja lära sig att vara själv hemma medan mamma rids?
Det blir liksom ännu mer besvärligt då stoet och fölet är de enda hästarna på gården och därför är de ännu tajtare.
 
Jag är så tacksam över att jag har min lilla ponny (som älskar att stå på box, hon hade lätt kunnat göra det dygnet runt) som hela fölets uppväxt stått i boxen bredvid. Det har gjort att jag helt odramatiskt kunnat gå iväg med mamman korta stunder som successivt blivit längre, utan nån som helst dramatik.

Om du inte kan ordna en till häst som sällskap, så skulle jag ge fölet nåt den tycker är extra gott att äta och själv hålla den sällskap medan stoet är borta 5-15 min. Dock behöver fölet vara ganska gammalt då, ju äldre desto tryggare är de. När jag hade enbart två hästar (för många, många år sedan) fick fölet följa med när jag red, ända tills den varit iväg på sommarbete som tvååring. Sen började jag ha den ensam ibland. Så man får anpassa sig lite mer när man bara har två hästar.
 
Mitt råd är att se till att det finns fler hästar i stallet. Skaffa inackorderingar? Annars får man vänta med att rida tills fölet är avvant.
 
Hur gör ni när årets fölunge ska börja lära sig att vara själv hemma medan mamma rids?
Det blir liksom ännu mer besvärligt då stoet och fölet är de enda hästarna på gården och därför är de ännu tajtare.
Jag går emot övriga lite här. Jag började tidigt med mina. När de var typ två månader. Då började jag borsta mamma i stallgången medans fölis var ensam i boxen. Sedan tog jag ut mamma medans fölis var ensam kvar i boxen och sedan leddes ut. Istället för att ta båda på en gång. Några gånger av detta brukar räcka är min erfarenhet, sen kan man öka tiden. Bra om fölkameran är kvar så att man ser om något händer eller om man har gått för fort fram.

Att vara ensam är något som med fördel lärs in tidigt i livet tycker jag. Det är mycket svårare att lära in det senare upplever jag.
 
Jag som bara har 3 boxar måste lära alla mina hästar att de blir själva ibland ifall något skulle hända.
Börjar vänja fölet vid ca 2 månader att den är kvar i boxen medan jag borstar mamma I stallgången.
Nästa steg är att fölungen är kvar i box medan jag tar ut mamma och andra hästen i hagen. Då är min sambo i stallet och kollar fölet.
Nästa steg blir att jag rider iväg en kort sväng med mamma, med föl I boxen och sällskap av andra hästen i stallet.
När det funkar odramatiskt fortsätter jag med att fölet får vara i stallet när båda de andra hästarna är i hagen. Då är jag i stallet och mockar och fixar så jag har koll på hur eller om fölungen blir orolig.
Om alla steg går bra fortsätter jag med att rida iväg med båda de andra hästarna, sambon kvar i stallet och kollar fölet.
Brukar ta ut vattenhinken under tiden för att minska skaderisken om något skulle hända.
När allt verkar funka, rider jag som vanligt och fölen har varit väldigt coola över situationen.
Äter sitt hö och ligger och vilar under tiden.
Men, låter det ta tid. Har tagit ca 4 månader att träna in på nuvarande föl.
Nu har du ju ingen annan häst, men tänker att det kanske funkar att träna ungefär på samma sätt?😃
Lycka till.
 
Jag undrar om fölet har träffat några andra hästar så att det känner till att mamma inte är den enda andra häst i världen?
Vet en som bara hade två och där fölet blev hysterisk på nivån att det var farligt för sig själv när mamman försvann. Sannolikt trodde det att det blev övergivet av den enda artfränden i världen.
 
Jag undrar om fölet har träffat några andra hästar så att det känner till att mamma inte är den enda andra häst i världen?
Vet en som bara hade två och där fölet blev hysterisk på nivån att det var farligt för sig själv när mamman försvann. Sannolikt trodde det att det blev övergivet av den enda artfränden i världen.
Åh stackars liten :heart
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: Jeps
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 918
Senast: iNHALE
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp