Lärare...

tanten

Trådstartare
Jag arbetar som utbildare. Just nu på SFI. Har ingen lärarutbildning men lång erfarenhet av att utbilda och informera samt uttrycka mig verbalt.

Nu delar jag rum med en pensionerad högstadielärare några förmiddagar i veckan.

I morse kom vi att samtala om mitt högstadium där hon också arbetat. På hennes fråga så sa jag att jag inte mindes mina lärare så bra. Hon blev helt ställd!
Lärare var ju de viktigaste personerna i ett barns liv! Enligt henne var det läraren som formade barnet. Framförallt i lågstadiet eftersom läraren träffade barnet mer än föräldrarna gjorde.

Nu var det min tur att höja ögonbrynen. Jag har inte tänkt på mina lärare som så viktiga. Högstadiet t.ex. - det var bara tre korta år av mitt liv och det var typ 40 år sedan. Jag har haft många viktiga och underbara personer i livet men jag kan inte säga att jag minns några lärare som speciellt viktiga? Jag var en väldigt duktig elev med höga betyg - men lärarna, de bara fanns ju där. Som nån sorts statister i min barndom och ungdom :meh:

Jämför med jobb. Inte är jobbet min viktigaste plats i livet?

Är jag komplett udda som inte minns mina lärare som viktiga och formande förebilder??
 
Jag håller med din roomie - lärare är jätteviktiga! Viktigare än någon annan yrkesgrupp, faktiskt.

/född på mitten av 80-talet (och jobbar definitivt inte som lärare)
 
Håller helt med dig.
Inga av mina lärare kände nog mig speciellt bra? Jag kan inte minnas att de speciellt ofta frågade saker om mig som person eller att de frågade hur jag tex bäst lär mig saker etc.
Dvs jag kan inte se att läraren såg eller kände mig som person.
Man gick till lektionen, de föreläste, man fick uppgifter att göra etc.

Kanske var det en önsketanke från läraren du träffade?
På samma sätt som jag har mött vårdpersonal eller dagispersonal som sagt att de har världens viktigaste jobb?