Lärare...

Oj. Inte många jag minns. Och de flesta av dem jag minns, minns jag vid de öknamn de ständigt gick under :o
Frits the cat, Herr och fru Guran (de var gifta med varandra men deras namn är helt borta) Kermit, Snorkråkan, Gåsen, Helga (som egentligen hette nått annat men vad?)
Orkanen och Svanen.
Jag minns en handfull riktigt mysiga lärare också, med iaf förnamnet.
 
Min första lärare sa åt en förälder i min klass att jag inte borde ha fötts när vi gick i trean. Min mellanstadielärare kallade mig aggressiv när jag tittade honom i ögonen vid samtalen han höll med mig (jag var mobbad sedan åk 2 och föremål för EVK:er osv). Jag var lärd att talar man med någon håller man ögonkontakt. Det gjorde att jag fortfarande har svårt för att titta folk i ögonen.

Vårterminen i sjuan fick jag min första ångestattack och fick undervisning i ett litet grupprum några dagar i veckan, annars pluggade jag hemma. Efter ett tag kom rektorn upp (på den tiden var rektorerna lärare också) och sa att jag var tvungen att gå tillbaka till klassen, de hade inte råd att fortsätta så här (utan någon av mina föräldrar närvarande). När hon gått ut kastade jag mig hem, ringde mamma och fick ännu en ångestattack. Det är nog första och enda gången min mor var riktigt vansinnig och skällde ut rektorn (som också var hennes chef, min mamma var speciallärare).

Två klassföreståndare på högstadiet såg till att klassen fick kompanibestraffning när jag opponerade mig mot en orättvisa. Ni kan tänka er vad klassen gjorde mot den som redan var mobbad.

Den ende lärare som jag gillade på högstadiet (SO-lärare) förlorade all min respekt vid betygssamtalet i nian. Jag hade sökt till jordbruksgymnasiet och han frågade rent ut varför jag slösade min talang på något sådant.

SO-läraren var pappaledig en period så hans fru vikarierade för honom. Hon sänkte mitt betyg när det visade sig att jag kunde mer än henne om andra världskriget (morfar drillade mig sedan jag var typ 7 år om kriget). Jag var ju dum nog att ifrågasätta varför jag fick poängavdrag på några frågor som jag var helt säker på jag svarat rätt på (lätt att verifiera från seriös litteratur dock inte den skolan använde). Kärringjäveln fick iaf inte sätta slutbetygen eftersom hon inte hade oss så länge.

Slöjdkärringen lät de andra tjejerna mobba mig helt öppet på slöjden, hon brydde sig inte ett skit.

Jag kan något och är något trots mina lärare i skolan. Den ende lärare jag fortfarande har respekt för är min mattelärare på högstadiet som jag också träffat i vuxen ålder. Vi har diskuterat hur det var på högstadiet här och han visste det var illa men inte så här illa.

Alla lärare är givetvis inte så här dåliga men jag kan säga att det är en yrkesgrupp som jag är skeptisk inför och jag är generellt tveksam för hur deras organisation fungerar. Det har inte funnits en vettig rektor på skolan här så länge jag var i kontakt med skolan. Mammas sista kollegor och chef mobbade henne så jävligt att hennes läkare tror den stressen bidrog till att hon utvecklade Alzheimers.

Jag kan pga mina upplevelser inte vara objektiv men för mig är lärare ett pack med individuella guldkorn (som jag är säker på att du är @tanten :heart). Att en lärare skulle var någon form av halvgud som formar sina elever tror jag är en utopi. I bästa fall tillägnar man sig kunskap, i sämsta fall har man en upplevelse liknande min.

Tillägg: Jag kallsvettas (bokstavligen) var fjärde år när jag måste gå in i skolan igen för att rösta. Jag ljuger inte.
Åh. När jag läser detta vill jag bara krama dig. Fy vilken rutten skoltid du haft :cry:
 
Jag var vild och galen större delen av grundskolan. Det kan vara därför jag minns de flesta lärare, ett par av dem har jag kontakt med fortfarande via mitt jobb, 25 år senare. Särskilt en av speciallärarna som alltid trodde på mig.
Hon brukar dyka upp på min arbetsplats då och då och är lite mallig över att jag lyckades bra tillslut:p
 
Jag minns absolut de flesta av mina lärare. Några har betytt otroligt mycket! Ett par av dem (som betytt mycket) har jag som vänner på FB så jag påminns faktiskt om deras inflytande än idag :).
 
Minns mina lärare när jag tänker tillbaka. Allra bäst var lågstadieläraren. Hon var så mjuk och snäll:heart Då var det kul att gå i skolan.
 
Jag arbetar som utbildare. Just nu på SFI. Har ingen lärarutbildning men lång erfarenhet av att utbilda och informera samt uttrycka mig verbalt.

Nu delar jag rum med en pensionerad högstadielärare några förmiddagar i veckan.

I morse kom vi att samtala om mitt högstadium där hon också arbetat. På hennes fråga så sa jag att jag inte mindes mina lärare så bra. Hon blev helt ställd!
Lärare var ju de viktigaste personerna i ett barns liv! Enligt henne var det läraren som formade barnet. Framförallt i lågstadiet eftersom läraren träffade barnet mer än föräldrarna gjorde.

Nu var det min tur att höja ögonbrynen. Jag har inte tänkt på mina lärare som så viktiga. Högstadiet t.ex. - det var bara tre korta år av mitt liv och det var typ 40 år sedan. Jag har haft många viktiga och underbara personer i livet men jag kan inte säga att jag minns några lärare som speciellt viktiga? Jag var en väldigt duktig elev med höga betyg - men lärarna, de bara fanns ju där. Som nån sorts statister i min barndom och ungdom :meh:

Jämför med jobb. Inte är jobbet min viktigaste plats i livet?

Är jag komplett udda som inte minns mina lärare som viktiga och formande förebilder??

Jag minns min lågstadielärare väl.
Jag har en tydlig minnesbild även av mellanstadieläraren.
På högstadiet hade vi ett antal olika lärare, och nog kommer jag ihåg de flesta av dem. Någon för att hon tog tag i mobbing, andra för att de var trevliga. Mina föräldrar upptäckte aldrig att jag mådde psykiskt dåligt men det gjorde en av lärarna.
Ett par för att de var lite udda individer.

Gymnasielärarna: kommer ihåg ett par av dem särskilt, klassföreståndaren för att han var en bra pedagog, fysikläraren för att jag tyckte aktivt illa om honom.

Jag upplever knappast att de "format mig".
Men visst är ett par av dem förebilder, och visst har ett par av dem varit med och hjälpt mig att komma vidare i livet.

Jag hade topp-betyg i stort sett i alla ämnen. Gick ut med en fyra och resten femmor.

Vad gäller din tanke om jobbet: nog tillbringar jag största delen av min vakna tid på jobbet (om man räknar in restid, lunch och så vidare). Sedan om det är den viktigaste platsen eller inte: jag lever själv och min fritid äger jag i stort sett själv. Den tiden är viktig för mig men knappast sett i ett större perspektiv.
 
Jag minns alla lärare jag har haft i grundskolan (jag har aldrig gått på dagis/lekis/fritids). Jag är uppvuxen "hemma"...
Några minns jag med stor värme, andra med isande kyla och vissa med medlidande...

Två har varit stora förebilder, min lågstadielärarinna och min SO-lärare i högstadiet. De har nog format mig en del också när jag tänker efter.
(Båda dessa var dessutom "hästkvinnor" och mycket goda naturliga ledare.)
 
Jag minns nog alla mina lärare, en del med starkt obehag, en del med glädje och en del (de flesta) med likgiltighet. Jag tyckte nog att de flesta var tråkiga.

Jag arbetar, trots detta, som lärare sedan många år tillbaka. Jag tror inte en ska överskatta sin egen betydelse; för en del elever ÄR man viktig, men för de allra flesta tror jag att en är ganska utbytbar. En del elever hör av sig senare och berättar att de själva ska bli lärare och då känner en att en varit åtminstone lite viktig :D.
 
Jag minns mina bästa och mina sämsta lärare. De som var bra var fantastiska; skrattade mycket, lyssnade på oss, brann för sitt ämne, såg oss. De gjorde annars väldigt tråkiga ämnen jätteroliga.

De dåliga lärarna var urtråkiga och opedagogiska.
 
Jag minns nog alla mina lärare, men har förstås väldigt olika minnen av dem...

Min första fröken i ettan och halva tvåan var underbar. Jag kunde läsa när jag var tre och var således lite uttråkad på lågstadiet... fröken Monica såg till att jag fick specialundervisning några timmar i veckan när de andra tragglade med bokstäver och mor är rar och far ror en ko. Det var guld värt! (När vi ändå talar om minnen minns jag första meningen ur min första diktamen med fröken Anna-Stina i ettan - "Jag bevittnade vid ett tillfälle en lustig dans av två ekorrar.")

Magistern i 4:an till 6:an var också fantastisk. Engagerad, duktig på att lära ut men även duktig på att ha roligt! Han fick hela klassen (utom en kille som valde triangel ;)) att spela blockflöjt, vi dansade vals till egeninsjungna kassettband, han var orienteringstokig vilket väl inte alla älskade men det finns många bra saker med orientering utöver skogskutandet, vi fick ta mycket eget ansvar redan på mellanstadiet med läxbeting och sånt... urbra. Han jobbade långt efter pensioneringen, nu har jag för mig att han jobbar med nyanlända flyktingbarn i skolan.

På högstadiet hade jag också några strålande lärare, mina svensk- och engelsklärare var lyhörda för att jag låg lite före eftersom jag har detta enorma litteraturintresse och uppmuntrade att jag läste extra och fick lämna in recensioner för informell bedömning och så om jag ville utvecklas själv. Musikläraren på högstadiet var också helt fantastisk, jag var lite blyg och ville inte kännas vid att jag hade sjungit en hel del solo under mellanstadiet, men innan jag visste ordet av hade han mig på scen, bl.a på Liseberg. Inte med tvång då förstås utan för att han verkligen peppade och stöttade på ett kanonbra sätt. Jag var i kontakt med honom för inte så länge sedan när jag av en slump kom över hans mailadress, jätteroligt att även han kom ihåg mig bland alla elever.

Gymnasiet var väl mindre inspirerande kanske. Min svensk- och fransklärare var bra, hon fick mig också att våga söka in till franska sektionen på skolan fast jag inte hade vågat vid antagningstiden och det är jag så glad för, vi fick åka på utbyte till Alsace och läste extra franska och fransk historia på franska utöver den svenska. Min engelsklärare var också bra för det mesta (även om hon kunde vara ohyggligt orättvis i betygssättning, det påverkade inte mig negativt men flera andra), fick mig att söka till Cambridgekursen och ta mitt CoP-diplom. Min körledare var också underbar, vi följer varann på Facebook och Instagram idag ;)

Mina universitetslärare har också graverat sig i mitt minne, jag tänker på de flesta nästan varje dag... "hur skulle Trevor tänka om detta" och "TÄNK vad Jean och Jenny hade haft roligt åt denna dikten" ;)

Så, ja. För mig har lärare haft otroligt stor betydelse i livet.
 
Jag kommer ihåg många lärare genom skoltiden, men kan väl inte påstå att jag tycker att de personligen har format mig på något vis. Jag har lärt mig det jag behövde bara.
 
Jag minns nog alla mina lärare, men har förstås väldigt olika minnen av dem...

Min första fröken i ettan och halva tvåan var underbar. Jag kunde läsa när jag var tre och var således lite uttråkad på lågstadiet... fröken Monica såg till att jag fick specialundervisning några timmar i veckan när de andra tragglade med bokstäver och mor är rar och far ror en ko. Det var guld värt! (När vi ändå talar om minnen minns jag första meningen ur min första diktamen med fröken Anna-Stina i ettan - "Jag bevittnade vid ett tillfälle en lustig dans av två ekorrar.")

Magistern i 4:an till 6:an var också fantastisk. Engagerad, duktig på att lära ut men även duktig på att ha roligt! Han fick hela klassen (utom en kille som valde triangel ;)) att spela blockflöjt, vi dansade vals till egeninsjungna kassettband, han var orienteringstokig vilket väl inte alla älskade men det finns många bra saker med orientering utöver skogskutandet, vi fick ta mycket eget ansvar redan på mellanstadiet med läxbeting och sånt... urbra. Han jobbade långt efter pensioneringen, nu har jag för mig att han jobbar med nyanlända flyktingbarn i skolan.

På högstadiet hade jag också några strålande lärare, mina svensk- och engelsklärare var lyhörda för att jag låg lite före eftersom jag har detta enorma litteraturintresse och uppmuntrade att jag läste extra och fick lämna in recensioner för informell bedömning och så om jag ville utvecklas själv. Musikläraren på högstadiet var också helt fantastisk, jag var lite blyg och ville inte kännas vid att jag hade sjungit en hel del solo under mellanstadiet, men innan jag visste ordet av hade han mig på scen, bl.a på Liseberg. Inte med tvång då förstås utan för att han verkligen peppade och stöttade på ett kanonbra sätt. Jag var i kontakt med honom för inte så länge sedan när jag av en slump kom över hans mailadress, jätteroligt att även han kom ihåg mig bland alla elever.

Gymnasiet var väl mindre inspirerande kanske. Min svensk- och fransklärare var bra, hon fick mig också att våga söka in till franska sektionen på skolan fast jag inte hade vågat vid antagningstiden och det är jag så glad för, vi fick åka på utbyte till Alsace och läste extra franska och fransk historia på franska utöver den svenska. Min engelsklärare var också bra för det mesta (även om hon kunde vara ohyggligt orättvis i betygssättning, det påverkade inte mig negativt men flera andra), fick mig att söka till Cambridgekursen och ta mitt CoP-diplom. Min körledare var också underbar, vi följer varann på Facebook och Instagram idag ;)

Mina universitetslärare har också graverat sig i mitt minne, jag tänker på de flesta nästan varje dag... "hur skulle Trevor tänka om detta" och "TÄNK vad Jean och Jenny hade haft roligt åt denna dikten" ;)

Så, ja. För mig har lärare haft otroligt stor betydelse i livet.
Det som skiljer din och min upplevelse
är du verkar ha blivit sedd av lärare och de uppmuntrade dig och gav dig speciella uppgifter.
Sånt märkte jag aldrig av. Jag var liksom bara en i mängden. När man tex fick en ny lärare lärde de sig alltid alla namn utom mitt.

I och försej har det alltid varit så i folksamlingar. Jag är ingen folk lägger märke till eller ser. Jag är bara en i mängden. Lät deppigt..,
Men det är för och nackdelar med det.
 
I och försej har det alltid varit så i folksamlingar. Jag är ingen folk lägger märke till eller ser. Jag är bara en i mängden. Lät deppigt..,
Men det är för och nackdelar med det.
Usräkta trådkap, men är man nörd så är man.... :angel:
Jag hörde direkt denna scen ur den fantastiska filmen Galaxy Quest :laugh:

[the crew is on a shuttle descending to an alien planet]
Guy Fleegman: I changed my mind. I wanna go back.
Sir Alexander Dane: After the fuss you made about getting left behind?
Guy Fleegman: Yeah, but that's when I thought I was the crewman that stays on the ship, and something is up there, and it kills me. But now I'm thinking I'm the guy who gets killed by some monster five minutes after we land on the planet.
Jason Nesmith: You're not gonna die on the planet, Guy.
Guy Fleegman: I'm not? Then what's my last name?
Jason Nesmith: It's, uh, uh - -I don't know.
Guy Fleegman: Nobody knows. Do you know why? Because my character isn't important enough for a last name, because I'm gonna die five minutes in.
Gwen DeMarco: Guy, you have a last name.
Guy Fleegman: DO I? DO I? For all you know, I'm "Crewman Number Six"! Mommy... mommy...
Sir Alexander Dane: Are we there yet?
 
Usräkta trådkap, men är man nörd så är man.... :angel:
Jag hörde direkt denna scen ur den fantastiska filmen Galaxy Quest :laugh:

[the crew is on a shuttle descending to an alien planet]
Guy Fleegman: I changed my mind. I wanna go back.
Sir Alexander Dane: After the fuss you made about getting left behind?
Guy Fleegman: Yeah, but that's when I thought I was the crewman that stays on the ship, and something is up there, and it kills me. But now I'm thinking I'm the guy who gets killed by some monster five minutes after we land on the planet.
Jason Nesmith: You're not gonna die on the planet, Guy.
Guy Fleegman: I'm not? Then what's my last name?
Jason Nesmith: It's, uh, uh - -I don't know.
Guy Fleegman: Nobody knows. Do you know why? Because my character isn't important enough for a last name, because I'm gonna die five minutes in.
Gwen DeMarco: Guy, you have a last name.
Guy Fleegman: DO I? DO I? For all you know, I'm "Crewman Number Six"! Mommy... mommy...
Sir Alexander Dane: Are we there yet?


:rofl: Löööööve galaxy quest... :banana:
 
Usräkta trådkap, men är man nörd så är man.... :angel:
Jag hörde direkt denna scen ur den fantastiska filmen Galaxy Quest :laugh:

[the crew is on a shuttle descending to an alien planet]
Guy Fleegman: I changed my mind. I wanna go back.
Sir Alexander Dane: After the fuss you made about getting left behind?
Guy Fleegman: Yeah, but that's when I thought I was the crewman that stays on the ship, and something is up there, and it kills me. But now I'm thinking I'm the guy who gets killed by some monster five minutes after we land on the planet.
Jason Nesmith: You're not gonna die on the planet, Guy.
Guy Fleegman: I'm not? Then what's my last name?
Jason Nesmith: It's, uh, uh - -I don't know.
Guy Fleegman: Nobody knows. Do you know why? Because my character isn't important enough for a last name, because I'm gonna die five minutes in.
Gwen DeMarco: Guy, you have a last name.
Guy Fleegman: DO I? DO I? For all you know, I'm "Crewman Number Six"! Mommy... mommy...
Sir Alexander Dane: Are we there yet?
Hehe...;)
 
Den som format mig mest var nog en fritidsfröken som jag hade i tvåan och trean. Hon lärde mig att virka, sy och snickra. Jag som är barn till världens två mest ohändiga människor tyckte att det var fantastiskt och det är kunskap som jag har haft nytta av i hela livet!
 
Apropå lärare som kommer ihåg en...

Jag flyttade hemifrån direkt efter nian och efter gymnasiet flyttade jag till ytterligare en ny ort. Hade således inga "skolconnections". Jag jobbade dock på kommunen under några år (10 år efter att jag slutat gymnasiet). En dag i början av "kommunkarriären" kom jag in i fikarummet och en för mig helt okänd man sa direkt:

"Hej! Dig har jag haft i skolan!"

"Nja, nej, jag är inte härifrån du vet..." sa jag.

"Jo, jag har haft dig i samhällskunskap på xxx gymnasiet"

Eftersom jag hade gått på denna skola insåg jag att han hade rätt. Om det sen var bra eller dåligt att han mindes mig och jag inte honom har jag aldrig lyckats räkna ut :D, mer än att jag tyckte samhällskunskap var djupt tråkigt ;).
 
Jag arbetar som utbildare. Just nu på SFI. Har ingen lärarutbildning men lång erfarenhet av att utbilda och informera samt uttrycka mig verbalt.

Nu delar jag rum med en pensionerad högstadielärare några förmiddagar i veckan.

I morse kom vi att samtala om mitt högstadium där hon också arbetat. På hennes fråga så sa jag att jag inte mindes mina lärare så bra. Hon blev helt ställd!
Lärare var ju de viktigaste personerna i ett barns liv! Enligt henne var det läraren som formade barnet. Framförallt i lågstadiet eftersom läraren träffade barnet mer än föräldrarna gjorde.

Nu var det min tur att höja ögonbrynen. Jag har inte tänkt på mina lärare som så viktiga. Högstadiet t.ex. - det var bara tre korta år av mitt liv och det var typ 40 år sedan. Jag har haft många viktiga och underbara personer i livet men jag kan inte säga att jag minns några lärare som speciellt viktiga? Jag var en väldigt duktig elev med höga betyg - men lärarna, de bara fanns ju där. Som nån sorts statister i min barndom och ungdom :meh:

Jämför med jobb. Inte är jobbet min viktigaste plats i livet?

Är jag komplett udda som inte minns mina lärare som viktiga och formande förebilder??
Det jag minns av min lågstadielärare är att hon hade förskräcklig andedräkt och dito sångröst....
Av min mellanstadielärare att han hade väldigt röd näsa men var en snäll farbror.

Så vad säger det om min formning....?
 
Jag kommer ihåg förnamnet på min lågstadielärare och att hon väldigt ofta var sjuk. Mellanstadiet,trodde jag minndes namnet och kollade med min mamma och det var rätt. Högstadiet några få. Bäst minns jag en vikarie som hade en virkad basker och lika namn som mej. Men andra ord några namn minns jag men ingen lärare som format mej.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 438
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 173
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 884
Senast: honung
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 266
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp