Läsa engelska

AraSlei

Trådstartare
Jag har precis kommit hem från en (fantastisk!) resa, vilket fått mig att vilja slipa till engelskakunskaperna lite.
Jag pratar helt okej engelska och känner mig bekväm med att göra det, men jag skulle vilja trimma grammatikkunskaperna, utöka ordförrådet och förbättra uttalet. Jag skriver bättre och (tror jag) mer korrekt än vad jag pratar. Förr läste jag en hel del böcker och jag tänkte ta upp det intresset igen men försöka läsa mer på engelska för att få en bättre känsla för vad som är rätt och fel grammatiskt.
Jag har gjort några tester på nätet, typ enklare CEFR-test, där jag hamnat på advanced/proficient/C2, men det har ju varit enklare test där man bara fyller i vilka ord som saknas från meningar som är antingen skriftliga eller som man får lyssna på. Kan man ändå ha det som riktmedel för vilken nivå på kurs man bör gå?

Vilken väg hade ni valt för att förbättra engelskan? Appar, fristående kurser, annat? Tips?

Jag jobbar heltid och driver dessutom ett mindre företag vid sidan om, så jag har tyvärr inte möjlighet att läsa heltidsstudier eller flytta till ett engelskspråkigt land.
 
Jag har precis kommit hem från en (fantastisk!) resa, vilket fått mig att vilja slipa till engelskakunskaperna lite.
Jag pratar helt okej engelska och känner mig bekväm med att göra det, men jag skulle vilja trimma grammatikkunskaperna, utöka ordförrådet och förbättra uttalet. Jag skriver bättre och (tror jag) mer korrekt än vad jag pratar. Förr läste jag en hel del böcker och jag tänkte ta upp det intresset igen men försöka läsa mer på engelska för att få en bättre känsla för vad som är rätt och fel grammatiskt.
Jag har gjort några tester på nätet, typ enklare CEFR-test, där jag hamnat på advanced/proficient/C2, men det har ju varit enklare test där man bara fyller i vilka ord som saknas från meningar som är antingen skriftliga eller som man får lyssna på. Kan man ändå ha det som riktmedel för vilken nivå på kurs man bör gå?

Vilken väg hade ni valt för att förbättra engelskan? Appar, fristående kurser, annat? Tips?

Jag jobbar heltid och driver dessutom ett mindre företag vid sidan om, så jag har tyvärr inte möjlighet att läsa heltidsstudier eller flytta till ett engelskspråkigt land.

Utöver kurser, läsa böcker och studier; Försök hitta någon att prata engelska med! Min engelska var kass, men nu har jag i princip bara engelsktalande vänner och pratar mycket bra engelska (min engelska är numera bättre än min svenska då jag nästan bara pratar engelska nuförtiden.)

Lyssna på podcasts och ljudböcker på engelska när du inte har tid att läsa.
 
Jag tycker det är en rätt rejäl skillnad mellan att läsa/höra engelska och att själv prata det. Att läsa och höra mycket engelska hjälper absolut men till en viss gräns. För att bli bättre på att prata så måste man träna på att just prata. Och då gärna med någon som är på högre nivå än en själv.

Jag konsumerar väldigt mycket engelskspråkig media (böcker, tv, film, radio, nyheter) och har mycket sällan problem med språkförståelsen. Men när jag själv talar så jag att jag tappar det grammatiska finliret. Det är inte så konstigt alls egentligen då jag bara ytterst sporadiskt pratar engelska i min vardag, och då ofta med andra som inte har engelska som första språk.
 
Min engelska var kass, men nu har jag i princip bara engelsktalande vänner och pratar mycket bra engelska (min engelska är numera bättre än min svenska då jag nästan bara pratar engelska nuförtiden.)

+1 på detta, precis så är det för mig också. Just det där vardagspratet är verkligen ovärderligt för att få ett bra flyt i sitt engelsktalande. Nu håller jag nästan på att tappa svenskan eftersom jag använder engelskan mer till vardags...

Vad gäller övriga tips så... För mig är och har mitt spelintresse alltid varit en stor hjälp - textfyllda gamla rollspel la nog grunden till majoriteten av min engelskakunskap idag, och mitt fortsatta intresse för språk.
Spel är perfekta för mig på det viset att jag blir mer personligt engagerad, och då lättare sugs in i själva storyn, och så kommer inlärningen på köpet

De få serier jag tittar på är i regel brittiska, och saknar ofta svensk text, så det hjälper nog också till att uppehålla språket. Jag skulle kunna tänka mig att filmer och serier med undertexter på engelska kan vara en bra hjälp för någon som vill vässa sina kunskaper utan att använda svenskan som en krycka.
 
Det finns gott om högskolekurser i engelska på distans och på deltid, om du verkligen vill satsa på bättre engelskakunskaper. Att läsa, skriva och prata ett främmande språk är tre olika färdigheter, så för att prata bättre måste man träna själva pratandet.

Om du är säker på grammatiken och har ett hyfsat stort aktivt ordförråd, vilket du får genom teoretiska studier, blir dock tröskeln till att prata bättre engelska mycket lägre. Mitt tips om du verkligen vill bli bra, är alltså att gå en universitetskurs.
 
Jag gjorde ett CEFR-test för skojs skull och fick C2 (advanced/mastery).

Jag hade velat öva upp min talade engelska mer, den är nog lite smårisig faktiskt. Är avsevärt bättre på att förstå engelsk text och tal.
Läser rätt mycket böcker på engelska och tittar på filmer och serier utan textning - och det hjälper min förståelse mycket, och fyller även på ordförrådet, men hade som sagt velat träna talet mer.
 
Vilken väg hade ni valt för att förbättra engelskan? Appar, fristående kurser, annat? Tips?
Tja, jag kollar på engelsk talande filmer utan text, ibland med engelsk text, läser väldigt mycket novell-liknande engelsk litteratur på nätet. Kollar mycket på olika videos på youtube, ofta varit tutorials (jag vet seriöst inte, vilket som är den bästa översättningen till tutorial) av något slag, finns hur många olika videos som helst.
Sen chattar jag en hel del med engelskspråkiga kompisar och har gjort i några år.

När jag var på Irland pratade jag i princip bara engelska. Pratar en hel del engelska med mig själv också, ibland glömmer jag bort vilka svenska ord och har bara det engelska ordet i huvudet. :p
Har även stött truckförare och chaufförer inom jobbet som bara pratar engelska och har då haft möjligthet att öva lite.

Duolingo är en app jag känner till och hört gott om, använder den själv (dock ej till engelskan, håller på och lär mig andra språk).

Så gör jag. :)
 
Jag gjorde ett CEFR-test för skojs skull och fick C2 (advanced/mastery).

Jag hade velat öva upp min talade engelska mer, den är nog lite smårisig faktiskt. Är avsevärt bättre på att förstå engelsk text och tal.
Läser rätt mycket böcker på engelska och tittar på filmer och serier utan textning - och det hjälper min förståelse mycket, och fyller även på ordförrådet, men hade som sagt velat träna talet mer.
Jag gjorde det samma och även jag klarar engelsk text och film/tv utan större problem och fick även jag C2, det reflekterar tyvärr mest min läsförståelse och mina mer passiva kunskaper. Jag kan tala engelska men det skulle behövts några veckor/månader med enbart engelska för att få mig ordentligt flytande.

Jag har i grunden svårt att lära mig språk men engelska fungerar okej för det ligger nära svenskan och jag har hört och läst det mer eller mindre dagligen sen jag var liten.
 
Tittar på film och serier (på engelska) utan text eller med engelsk text.
Läser böcker på engelska.
Spelar spel som är på engelska där man pratar med andra spelare på engelska.
Läser forum på engelska (tex spelforum).

Så just bara film/tv-serier/böcker om det är något du ändå ägnar dig åt är ju lätt fixat.
 
Jag är i princip flytande i både läsförståelse och skrift, men talet är något man måste underhålla. Pratade oerhört bra när jag bodde utomlands och pratade engelska 99% av tiden, men numer har det fallit bort helt och jag känner mig väldigt knagglig när jag försöker prata engelska idag. Dock förekommer det fortfarande att jag kan ett ord på engelska men inte för mitt liv kommer på vad det heter på svenska :rofl:
 
Tack snälla för era svar!
Jag känner nog som många av er, att det är just talet som brister och att det enda som kan göra det bättre är att prata regelbundet.
Det lutar nog åt någon kurs där man får prata mycket, för jag känner också (som någon annan beskrev) att det grammatiska slirar när man pratar. Även när jag skriver för all del, men framförallt i tal.

Just nu har jag en liten dipp efter att ha kommit hem från resan, så jag känner mest för att flytta och försöka plugga några månader i UK, men vi får väl se om det är görbart :p
 
Här är en till som skulle behöva öva på engelskan. Läs- och hörförståelsen är bra, men talet... 🙄
När jag gick i skolan var det glosor och grammatik, möjligen skrivna texter, som det fokuserades på. Att konversera på engelska ingick liksom inte. Så även om jag hade höga betyg i ämnet i skolan och även har bra förståelse, så är jag helt kass på att prata. Jag känner mig stolt om jag lyckas förklara vägen till något som ligger 3 kvarter bort, om jag blir tillfrågad av en turist på stan.

Jag lyssnar på mycket ljudböcker på engelska för att underhålla ordförståelsen, men det räcker ju inte.
 
Jag har precis kommit hem från en (fantastisk!) resa, vilket fått mig att vilja slipa till engelskakunskaperna lite.
Jag pratar helt okej engelska och känner mig bekväm med att göra det, men jag skulle vilja trimma grammatikkunskaperna, utöka ordförrådet och förbättra uttalet. Jag skriver bättre och (tror jag) mer korrekt än vad jag pratar. Förr läste jag en hel del böcker och jag tänkte ta upp det intresset igen men försöka läsa mer på engelska för att få en bättre känsla för vad som är rätt och fel grammatiskt.
Jag har gjort några tester på nätet, typ enklare CEFR-test, där jag hamnat på advanced/proficient/C2, men det har ju varit enklare test där man bara fyller i vilka ord som saknas från meningar som är antingen skriftliga eller som man får lyssna på. Kan man ändå ha det som riktmedel för vilken nivå på kurs man bör gå?

Vilken väg hade ni valt för att förbättra engelskan? Appar, fristående kurser, annat? Tips?

Jag jobbar heltid och driver dessutom ett mindre företag vid sidan om, så jag har tyvärr inte möjlighet att läsa heltidsstudier eller flytta till ett engelskspråkigt land.

Prata och använd språken är mina bästa råd. Kolla om det finns några språkfikor på tex meetup i närheten. Det brukar finnas även för engelska. Försök hitta någon grupp med engelsktalande expats i din närhet som kanske vill lära sig svenska och i utbyte kan träna engelska med dig?. Jag byter just nu med några spanska tjejer på jobbet, jag lär mig spanska i duolingo och de lär sig svenska så brukar vi "byta ord" och hjälpa till med uttal :)
 
Prata och använd språken är mina bästa råd. Kolla om det finns några språkfikor på tex meetup i närheten. Det brukar finnas även för engelska. Försök hitta någon grupp med engelsktalande expats i din närhet som kanske vill lära sig svenska och i utbyte kan träna engelska med dig?. Jag byter just nu med några spanska tjejer på jobbet, jag lär mig spanska i duolingo och de lär sig svenska så brukar vi "byta ord" och hjälpa till med uttal :)

Tyvärr bor jag mitt i skogen, men det är ju ett toppentips för de som bor i städer! :)
 
Tror också att försöka hitta någon att prata med är det som behövs.
Jag har pluggat på engelska 2 år och det var inget problem. Men jag insåg då också att det är lättare och jag känner mig mer bekväm med att prata med de som inte har engelska som första språk. Känns som att man är mer på samma nivå och har liknande ordförråd 😊.

Nu har vi 2 engelskspråkiga på jobbet en britt och en australiensare så dem pratar jag engelska med. Det går oftast bra, men vissa australiensiska uttryck och uttal känner jag inte alls igen.
 
Tror också att försöka hitta någon att prata med är det som behövs.
Jag har pluggat på engelska 2 år och det var inget problem. Men jag insåg då också att det är lättare och jag känner mig mer bekväm med att prata med de som inte har engelska som första språk. Känns som att man är mer på samma nivå och har liknande ordförråd 😊.

Nu har vi 2 engelskspråkiga på jobbet en britt och en australiensare så dem pratar jag engelska med. Det går oftast bra, men vissa australiensiska uttryck och uttal känner jag inte alls igen.

Ja, det är nog det allra bästa.
Våra säljare på jobbet pratar engelska, men ingen av dem har engelska som första språk. De pratar generellt bra engelska ändå, så jag kanske får ringa dem lite oftare och maila mindre :D
 
Jag som spelar mycket spel där man kan spela online med andra och där det krävs att man pratar med varandra vill slå ett slag för att hitta någon engelskspråkig du kan ringa upp (skype, discord) och snacka med. Det borde ju finnas någon där ute som vill prata, speciellt om ni har något gemensamt intresse. Kolla forum?

Pratar med engelsktaliga från hela världen typ 4 gånger i veckan minst en timme åt gången om allt möjligt. Kan lätt säga att jag känner mig lika bekväm i engelska och svenska, och kan växla fram och tillbaka obehindrat. Dock kanske jag inte kan vad vissa extremt "smala" ord som typ vinkelslip heter på engelska :D men då får man ju förklara vad det är man försöker säga.

Sedan får jag prata mycket engelska i jobbet, men det vet jag ju att inte alla har turen att få göra.
 
Jag som spelar mycket spel där man kan spela online med andra och där det krävs att man pratar med varandra vill slå ett slag för att hitta någon engelskspråkig du kan ringa upp (skype, discord) och snacka med. Det borde ju finnas någon där ute som vill prata, speciellt om ni har något gemensamt intresse. Kolla forum?

Pratar med engelsktaliga från hela världen typ 4 gånger i veckan minst en timme åt gången om allt möjligt. Kan lätt säga att jag känner mig lika bekväm i engelska och svenska, och kan växla fram och tillbaka obehindrat. Dock kanske jag inte kan vad vissa extremt "smala" ord som typ vinkelslip heter på engelska :D men då får man ju förklara vad det är man försöker säga.

Sedan får jag prata mycket engelska i jobbet, men det vet jag ju att inte alla har turen att få göra.

Bra idé! :)
Vi blev vänner med några under resans gång, det vore nog en bra idé att ringa dem över skype/whatsapp i stället för att bara chatta typ. Det ska jag ta med mig!
 
Jag har precis kommit hem från en (fantastisk!) resa, vilket fått mig att vilja slipa till engelskakunskaperna lite.
Jag pratar helt okej engelska och känner mig bekväm med att göra det, men jag skulle vilja trimma grammatikkunskaperna, utöka ordförrådet och förbättra uttalet. Jag skriver bättre och (tror jag) mer korrekt än vad jag pratar. Förr läste jag en hel del böcker och jag tänkte ta upp det intresset igen men försöka läsa mer på engelska för att få en bättre känsla för vad som är rätt och fel grammatiskt.
Jag har gjort några tester på nätet, typ enklare CEFR-test, där jag hamnat på advanced/proficient/C2, men det har ju varit enklare test där man bara fyller i vilka ord som saknas från meningar som är antingen skriftliga eller som man får lyssna på. Kan man ändå ha det som riktmedel för vilken nivå på kurs man bör gå?

Vilken väg hade ni valt för att förbättra engelskan? Appar, fristående kurser, annat? Tips?

Jag jobbar heltid och driver dessutom ett mindre företag vid sidan om, så jag har tyvärr inte möjlighet att läsa heltidsstudier eller flytta till ett engelskspråkigt land.
Engelsk bokklubb där man diskuterar böcker på engelska? finns i Stockholm och Uppsala.
(ah såg nu, bor i skogen, svårare)
 

Liknande trådar

Äldre Jag är fruktansvärt dålig på att prata. Kan göra mig någorlunda förstådd, men pratar inte på något sätt flytande och har (för mig) stora...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 935
Senast: mandalaki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I min panik över att jag måste använda min urusla engelska på mitt nya jobb så anmälde jag mig till två engelskakurser nu under våren –...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp