Bukefalos 28 år!

Hur förbättrar man sin engelska?

Om jag ska tipsa om något så är det att prata långsamt. Precis som när man ska läsa högt! Man behöver inte alls babbla på som värsta amerikanska skådisen. Det går o ta små micropauser o tänka på eventuella uttal lite extra :)
 
Mitt bästa tips är det som @RedHyuuga nämnde lite i förbigående: Prata engelska högt med dig själv! Om det känns knepigt så prata med din katt, hund eller häst. Använd fantasin och försätt dig själv i olika situationer. Spela olika roller och låt katten, hunden, hästen svara! När du inte hittar ett ord så slå upp det med google translate. Jobba med flytet men också med uttal genom att lyssna på dig själv, upprepa och kolla uttal på nätet om du är osäker.
 
Mitt bästa tips är det som @RedHyuuga nämnde lite i förbigående: Prata engelska högt med dig själv! Om det känns knepigt så prata med din katt, hund eller häst. Använd fantasin och försätt dig själv i olika situationer. Spela olika roller och låt katten, hunden, hästen svara! När du inte hittar ett ord så slå upp det med google translate. Jobba med flytet men också med uttal genom att lyssna på dig själv, upprepa och kolla uttal på nätet om du är osäker.
It's puuuurrrrfect to talk with the cat ;) pun intended. :laugh:
 
Ut och res, tvinga dig själv att prata och fråga saker då. Skit i uttalet! Tror knappast någon bryr sig. Hur många nysvenskar är klockrena med uttalet efter SFI? Inte många men de gör sig förstådda och blir bättre
 
Du är inte ensam om att känna dig obekväm och dålig när du pratar engelska. Mina råd:
1) Titta på engelska och amerikanska filmer och serier ensam, och härma varenda replik högt. Det kan vara en fördel att du bestämmer vilken sorts engelska du vill prata, brittisk eller amerikansk, och håller dig till det landets filmer och serier.
2) Om du verkligen är beredd att satsa för på att tala hyfsad engelska, gör som politikerna. Hyr en infödd lärare per timme som konverserar med dig, och smidigt rättar dig när det blir jättetokigt. Det är kanske enklast i universitetsstäder där det finns studenter på jakt efter extraknäck. Annars kanske någon av dina bekanta känner till en vän till en vän som är engelskspråkig och har pedagogisk talang.
3) Nöjesläs engelskspråkiga böcker, magasin och tidningar. När du höjer din generella engelska-kompetens kommer det i längden att bli enklare att prata också. Även om muntlig färdighet måste tränas för sig, är det lättare för den som läser bra och har ett stort ordförråd.
 
Min fd chef från Australien (som var här länge och lärde sig rätt bra svenska) hade alltid lite roligt åt "fartkamera" och "fartkontroll"... :rofl:

Nar vi fortfarande hade en sommarstuga i Sverige fick vi besok av en Amerikansk familj, ett akta par med 3 tonarspojkar. De hyrde bil i Europa och korde genom Sverige till oss mitt i en kampanj for att fa folk att halla hastighets begransningar. I kampanjen ingick banderoller pa varenda bro over motorvagar med texten, "Tank pa din fart". :angel:

Yngste sonen hade ocksa stora krav pa den Svenska vi pratade ute bland folk. Man fick inte saga siffran sex ... ("Klockan ar nu mellan 5 och 7" ansag han vara ett bra alternativ :rofl:) och under inga omstandigheter tala om att han skulle hamta nagot ur "facket" (i en vaska eller liknande) :grin:
 
Nar vi fortfarande hade en sommarstuga i Sverige fick vi besok av en Amerikansk familj, ett akta par med 3 tonarspojkar. De hyrde bil i Europa och korde genom Sverige till oss mitt i en kampanj for att fa folk att halla hastighets begransningar. I kampanjen ingick banderoller pa varenda bro over motorvagar med texten, "Tank pa din fart". :angel:

Yngste sonen hade ocksa stora krav pa den Svenska vi pratade ute bland folk. Man fick inte saga siffran sex ... ("Klockan ar nu mellan 5 och 7" ansag han vara ett bra alternativ :rofl:) och under inga omstandigheter tala om att han skulle hamta nagot ur "facket" (i en vaska eller liknande) :grin:
Pre internet fick jag ett fax från jobbet till ett kontor på den grekiska ö där jag befann mig just då. Jag väntade viktiga jobbpapper under semestern och hade lämnat faxnumret till det där kontoret.

Kontoret var bemannat av en engelsk kvinna, och en dag kom hon cyklande med ett långt fax hoprullat i cykelkorgen. Här, sa hon, det här har kommit till dig i dag. I have to ask, what's this SLUT at the end?

:D
 
Nar vi fortfarande hade en sommarstuga i Sverige fick vi besok av en Amerikansk familj, ett akta par med 3 tonarspojkar. De hyrde bil i Europa och korde genom Sverige till oss mitt i en kampanj for att fa folk att halla hastighets begransningar. I kampanjen ingick banderoller pa varenda bro over motorvagar med texten, "Tank pa din fart". :angel:

Yngste sonen hade ocksa stora krav pa den Svenska vi pratade ute bland folk. Man fick inte saga siffran sex ... ("Klockan ar nu mellan 5 och 7" ansag han vara ett bra alternativ :rofl:) och under inga omstandigheter tala om att han skulle hamta nagot ur "facket" (i en vaska eller liknande) :grin:
Ett av mina pinsammaste minnen är när jag stönade fram "SEX!" på gymmet (i Skottland) lite sådär halvhögt en gång. Jag räknade repetitioner och det började bli jäkligt jobbigt, men jag insåg inte hur saken kunde tolkas förrän jag hade tre pers som glodde på mig. :o:o:o
 
Ett av mina pinsammaste minnen är när jag stönade fram "SEX!" på gymmet (i Skottland) lite sådär halvhögt en gång. Jag räknade repetitioner och det började bli jäkligt jobbigt, men jag insåg inte hur saken kunde tolkas förrän jag hade tre pers som glodde på mig. :o:o:o

Det hade nog i det fallet inte hjälpt om du väst fram "I'm Swedish" med tanke på The Swedish Bikini Team och myten om den svenska synden :rofl: :rofl: :rofl:
 
Det enda ämnet jag var bra på i skolan var engelska . Pratade sådär förut med sedan jag träffade tanten så pratade vi bara engelska i början så jag tycker jag själv är ganska bra på det .Nuförtiden så växlar jag mellan mål svenska engelska engelska-Thai utan att ens tänka på det så det har blivit helt naturligt att prata dom språken då man gör det dagligen .Men det är ett jäkla skit för tanten har lite svårt med svenskan då vi aldrig pratar ren svenska hemma och jag tänker inte ens på det själv utan det blir så
 
Det enda ämnet jag var bra på i skolan var engelska . Pratade sådär förut med sedan jag träffade tanten så pratade vi bara engelska i början så jag tycker jag själv är ganska bra på det .Nuförtiden så växlar jag mellan mål svenska engelska engelska-Thai utan att ens tänka på det så det har blivit helt naturligt att prata dom språken då man gör det dagligen .Men det är ett jäkla skit för tanten har lite svårt med svenskan då vi aldrig pratar ren svenska hemma och jag tänker inte ens på det själv utan det blir så
Du får offra din engelska för att hon ska lära sig svenska. Jag var "snäll" och pratade mycket franska med mitt ex, vilket resulterade i att han fortfarande efter 42 år pratar knagglig svenska. Hans språk är lika dåligt än idag , så han var väl ingen språkbegåvning. Hans fru med samma bakgrund pratar mycket bra svenska idag.
 
Sjung på engelska! Allt möjligt.
Läs någon engelsk nyhetssida högt.

Jag älskar engelska och har varit flytande sedan 13 för jag spelade alltid mycket online spel och tittade på anime = bara engelsk text, japanskt tal.
 
Du får offra din engelska för att hon ska lära sig svenska. Jag var "snäll" och pratade mycket franska med mitt ex, vilket resulterade i att han fortfarande efter 42 år pratar knagglig svenska. Hans språk är lika dåligt än idag , så han var väl ingen språkbegåvning. Hans fru med samma bakgrund pratar mycket bra svenska idag.
Jo det är inga problem att prata engelska då jag har lätt för det men jag är så van att jag inte ens tänker på det utan det blir automatiskt så .Som när jag pratar med någon från byn blir det mål och när någon pratar engelska blir det det utan att jag ens tänker på det som om det vore helt naturligt och pratar någon svenska så blir det det helt automatiskt men ibland försöker jag anstränga mig för att prata ren svensk med tanten och det känns konstigt
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 900
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 187
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 042
Senast: Gnist
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 886
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp