Läsa gymnasiet på distans?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Började 1an nu i augusti och läser ekonomiprogrammet inriktning juridik.

Kände nästan med en gång att tempot var på tok för lågt för mig, och fortfarande efter snart ½ termin är det väldigt slappt/segt.
Dessutom händer det lite för ofta att vi får sluta tidigare (läs: har max 1-2 av dagens 4-6 lektioner och slutar runt 09.00-10.00) pga. sjuka lärare etc.

Eftersom att ekonomiprogrammet inriktning juridik inte precis är det vanligast förekommande programmet, inte ens här i Sthlm (och andra som finns är antingen fyllda till bredden och lite till eller så tilltalar de inte mig) så började jag fundera på det här med att plugga gymnasiet på distans.

Jag beskrivs av bekanta/vänner/släkt som "väldigt intelligent" och "ordningsam", gick dessutom ut grundskolan med bra betyg, det nya betygssystemet till trotts.

Så började jag igår kväll googla lite på det här med att läsa gymnasiet på distans och fann "Korrespondens gymnasiet i Torsås".

Så, är det någon här som har erfarenhet av att läsa gymnasiet på distans? Tror ni att jag skulle klara av det utifrån ovanstående beskrivning?
Hur många timmar per dag och hur många dagar i veckan måste man plugga ungefär? Jag är beredd att lägga ner ca. 7-9 h/dag 6 dagar/veckan på plugg, räcker det?
Sen angående just ovan nämnda gymnasium;
Är det bra i allmänhet?
Är "online-lärarna" bra?
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Har du tänkt läsa vidare efter gymnasiet?
Kolla i så fall upp exakt vad som krävs för de utbildningar du ev vill läsa och gör en lista på ämnen som krävs.
Det finns flera distansgymnasium, hör av dig till lite olika och se vad de kan erbjuda dig baserat på din lista.
Att enbart läsa kurser som "räknas" ger flest valmöjligheter senare. Jag hade också lätt för mig på gymnasiet och såhär hade jag gjort om jag kunnat gå tillbaka och ändra.
Lycka till!!
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Tack för tipset! :)
Jo, jag har ungefär koll på vilka kurser jag behöver läsa, och så vitt jag vet ingår de i min utbildning.

Tack så mycket! :)
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Nu var det länge sedan jag läste på Korr i Torsås, men jag var verkligen så nöjd man bara kan vara. Pluggade i genomsnitt 10 timmar i veckan, men jag har en väldigt hög studiekapacitet. Att göra ett skriftligt och ett muntligt prov per kurs passade mig, men det krävs förstås god studieteknik och -disciplin för att klara av det.
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Skriver under på det som Freddie skriver.

Det kräver diciplin, det kräver VILJA att lära och ang. tid man får lägga beror det ju på hur lätt man har att lära + vad men vill uppnå - men jag la mycket mindre tid än mina vänner i "vanliga skolan". För mig var distans HELT rätt, jag kunde inte vara mer nöjd. Men det kan också vara värt att veta att många "misslyckas". Men vill man (och inte är rädd för att be om hjälp när man inte fattar) så kan man. :)

/Lillagoajag, som tog studenten från Korr för ett år sedan
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Jag pluggar i nuläget på just Korrespondensgymnasiet i Torsås, och det är verkligen toppen! Jag hoppade av gymnasiet efter första året eftersom jag blev totalt uttråkad, och valde att jobba ett tag istället. Nu är jag 20 år och inne på min tredje termin på korr och är hur nöjd som helst! Utifrån din beskrivning tror jag att det skulle passa dig utmärkt. Du får gärna PM:a mig om du undrar mer specifika saker så svarar jag gärna :)
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Tack för att ni ville dela eran erfarenhet! :)

Känner mig nästan ännu mer taggad på det här nu!
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Jag läste i drygt två terminer på Korr. Läste 1600 poäng.

Man bör ha hög studiekapacitet och självdisciplin för att klara det. Jag har det men tyckte det var så extremt tråkigt att vara själv hela dagarna så efter en termin jobbade jag ungefär två dagar i veckan, och därför drog det ut lite på tiden. Jag hade planerat att läsa allt på max två terminer först.

Det är lätt att lära sig mycket och att fördjupa sig i det man tycker är kul, det enda jag egentligen tyckte var svårt var matten där jag gärna hade haft en lärare närvarande. Annars passade det mig bra att läsa i så pass hög takt, och vill man så kan man :)
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Att läsa på distans kan säkert vara bra för vissa men tänk på att du blir väldigt ensam och att det krävs enormt stor disciplin för att verkligen plugga så mycket som krävs. Gymnasietiden handlar ju heller inte enbart om att plugga utan också om sociala tillställningar, kompisar och att lära sig umgås med olika sorters människor ifrån delvis andra socialgrupper än vad man själv kommer ifrån. Studenten med allt vad det innebär osv. Det är helt enkelt väldigt mycket du missar om du väljer att läsa på distans. När alla andra jobbar eller går i skolan så kommer du sitta ensam hemma och ingen har tid att umgås för skola och jobb tar all tid. Det kan vara värt att tänka lite extra på.
Jag tycker absolut att du ska kolla upp vad det finns för olika alternativ när du nu känner som du gör men jag tycker också att du ska fundera flera gånger om du verkligen vill vara så mycket ensam utan allt det sociala. Man kommer snabbt utanför kompisgänget om man inte går i samma skola tyvärr.
Nu kanske du har hela ditt sociala liv i stallet eller på annat håll ändå och då kommer det säkert att fungera men det är värt att tänka en gång till på hur det skulle vara att vara ensam hemma jämt på dagtid. Det handlar ju ändå om tre år och jag gissar att det kan vara svårt att ändra sig när man väl har slutat gå i den vanliga skolan.

Sedan kan jag tycka att du faktiskt ska säga ifrån till rektor eller annan ansvarig att det är väldigt slappt och att det är mycket inställda lektioner för så ska det ju inte vara.
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Jag håller med TinyWiny.

Har du pratar med skolan om detta? Första året i gymnasiet (nu gick jag handels) var riktigt segt och tråkigt. Mest repetitioner på det man kunde förutom försäljningskurserna.
Vet inte hur det funkar idag men vi fick möjlighet att läsa kurserna snabbare än vad det var planerat. Så hör med skolan. Är det ofta lektioner är inställda kommer ni att behöva läsa dem senare och då blir det kanske lite mer fart.

Annars låter det jättebra med distans men man missar som sagt studentlivet, speciellt sista året.
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Fast alla vill ju inte ha det?

Själv umgicks jag inte med någon i min klass. Hade tjejerna i stallet.
Gick aldrig på några tillställningar för oss elever. Inte heller studenten eller bal.

Vissa saknar inte det där.

Hade jag vetat då att det gick att läsa på distans så hade det lätt varit mitt val!
Är mer fokuserad själv än bland andra.
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Att läsa på distans kan säkert vara bra för vissa men tänk på att du blir väldigt ensam och att det krävs enormt stor disciplin för att verkligen plugga så mycket som krävs. Gymnasietiden handlar ju heller inte enbart om att plugga utan också om sociala tillställningar, kompisar och att lära sig umgås med olika sorters människor ifrån delvis andra socialgrupper än vad man själv kommer ifrån. Studenten med allt vad det innebär osv. Det är helt enkelt väldigt mycket du missar om du väljer att läsa på distans. När alla andra jobbar eller går i skolan så kommer du sitta ensam hemma och ingen har tid att umgås för skola och jobb tar all tid. Det kan vara värt att tänka lite extra på.
Jag tycker absolut att du ska kolla upp vad det finns för olika alternativ när du nu känner som du gör men jag tycker också att du ska fundera flera gånger om du verkligen vill vara så mycket ensam utan allt det sociala. Man kommer snabbt utanför kompisgänget om man inte går i samma skola tyvärr.
Nu kanske du har hela ditt sociala liv i stallet eller på annat håll ändå och då kommer det säkert att fungera men det är värt att tänka en gång till på hur det skulle vara att vara ensam hemma jämt på dagtid. Det handlar ju ändå om tre år och jag gissar att det kan vara svårt att ändra sig när man väl har slutat gå i den vanliga skolan.

Sedan kan jag tycka att du faktiskt ska säga ifrån till rektor eller annan ansvarig att det är väldigt slappt och att det är mycket inställda lektioner för så ska det ju inte vara.

Jag håller helt med om att detta är något man ska tänka på, men jag vill också ge min bild av det.

Jag ser det inte alls som att jag missade någonting, jag gjorde andra saker. Visst hade jag ingen klass, men jag har aldrig träffat så mycket nya människor av MIN TYP som under gymnasiet - för nu tvingades jag ju inte ihop med 20 andra utan kunde "söka" vänner på sånna ställen som jag trivdes på (och då menar jag inte att man ska bli en "snobb" som bara umgås med en typ av människor, men för mig var det fantastisk att verkligen få vara mig själv för jag slapp ha klass"kompisar" som jag egentligen bara umgicks med för att vi delade klass som försökte göra mig till någon annan). Men, det kräver ju att man verkligen anstränger sig för att hitta folk - men jag ser det som jättebra träning! Jag vet ganska många av mina vänner som alltid bara umgåtts med folk i sin egen klass och nu när de kommer ut och jobbar och inte har samma naturliga grupp längre vet de inte hur de ska bära sig åt.

JAG har heller aldrig haft så mycket fritid som när jag läste gymnasiet. Det var oftast så att jag var ledig men mina vänner i "vanliga skolan" inte kunde hitta på något för de hade skola till 5 och sedan läxor.
Jag upplevde inte heller att jag hamnade utanför mitt gamla kompis-gäng, men visst krävdes det att vi faktiskt bestämde oss att göra saker, eftersom vi inte längre blev naturligt ihopslussade.

Så, ja - om man vet att man har svårt att vara outgoing (vad heter det på svenska?) och inte är beredd att utmana sig själv rent socialt - då kan man bli ensam - men det behöver absolut inte bli så. För mig var det tre fantastiska år!!
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Fast alla vill ju inte ha det?

Själv umgicks jag inte med någon i min klass. Hade tjejerna i stallet.
Gick aldrig på några tillställningar för oss elever. Inte heller studenten eller bal.

Vissa saknar inte det där.

Hade jag vetat då att det gick att läsa på distans så hade det lätt varit mitt val!
Är mer fokuserad själv än bland andra.

Då är vi nog ganska lika :) För mig var typ det bästa med att inte gå i vanlig skola att slippa balen och studenten (eller ja, jag hade ju också en student men inte på det traditionella sättet) . Det hade bara inneburit ångest för mig.
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Och ts är kanske också känner så men det har hon inte skrivit vad jag kan se :)

För mig var det bra att gå på vanligt gymnasium där man fick jobba med klasskamrater som man inte umgicks med på fritiden och ärligt talat inte tyckte så värst mycket om :o. Nu jobbar jag också ibland med människor jag inte alltid trivs jättebra med men det är bara att le och vara professionell. Hade jag inte haft det i gymnasiet hade det varit svårare för mig.

Annars hade jag också tyckt om att plugga distans men jag behövde det sociala.
 
Sv: Läsa gymnasiet på distans?

Fast alla vill ju inte ha det?

Själv umgicks jag inte med någon i min klass. Hade tjejerna i stallet.
Gick aldrig på några tillställningar för oss elever. Inte heller studenten eller bal.

Vissa saknar inte det där.

Hade jag vetat då att det gick att läsa på distans så hade det lätt varit mitt val!
Är mer fokuserad själv än bland andra.

Det där låter verkligen som mig!
Jag har mina kompisar utanför skolan (främst i stallkretsar), och har tidigare haft extremt dåliga erfarenheter av klasskamrater...
Så att jag är ensam på dagarna tror jag snarare att jag kommer uppfatta som positivt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 088
Senast: Kiwifrukt
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 356
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 414
Skola & Jobb Har beslutsångest gällande hur jag ska göra med mitt arbete, om jag ska söka nytt eller stanna där jag är. För mig är prio 1 att mina...
2
Svar
21
· Visningar
3 338
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp