Läsa upp hästskötarexamen i efterhand

Mirre

Trådstartare
Gick hästhållning på gymnasiet men gick inte klart.
Dock är ju jobba med hästar det jag egentligen vill göra, skulle gärna läsa till ridlärare men för att göra det krävs hästskötarexamen. Nu är jag ju för gammal för att läsa på gymnasiet, finns det någon möjlighet att läsa klart det nu? Hur kan man gå till väga i så fall?
 
Gick hästhållning på gymnasiet men gick inte klart.
Dock är ju jobba med hästar det jag egentligen vill göra, skulle gärna läsa till ridlärare men för att göra det krävs hästskötarexamen. Nu är jag ju för gammal för att läsa på gymnasiet, finns det någon möjlighet att läsa klart det nu? Hur kan man gå till väga i så fall?

Jag minns inte riktigt hur det är. Men jag har för mig att man kan få dispens om man bara har kunskap motsvarande hästskötarexamen och då få möjlighet att erlägga prov för att få godkänd hästskötarexamen under år 1. Du ska då ha papper från ridlärare tex som kan styrka att du har den kompetensen.
 
För hästskötarexamen gör man ju flera prov som inte anordnas av skolan. Kan du kolla om det går att haka på ett sådant provtillfälle?
Du får säkert betala en slant, typ 500 kr om de räknar det som att tenta upp betyg.
 
beror väl på utbildning, där jag går ges vi möjlighet till hästskötarexamen, tappskokompetens och vulk om vi saknar de delarna, men vet flera klasskompisar som går denna utbildning just för att det är enligt dem den enda man inte behöver ha hästskötarexamen klar innan. Tror det ska gå att anmäla sig till prov och haka på när det är provtillfälle någonstans mot avgift, minns inte hur mycket
 
Ta kontakt med en ridskola i närheten och se om de kanske anordnar någon kurs/provtillfälle? Jag vet att vi på min förra ridskola var ett gäng som planerade att ta hästskötarexamen och då fixade ridskolan teori-tillfällen för oss för en slant samt att vi skulle åka iväg och göra examen tillsammans.
 
Gick hästhållning på gymnasiet men gick inte klart.
Dock är ju jobba med hästar det jag egentligen vill göra, skulle gärna läsa till ridlärare men för att göra det krävs hästskötarexamen. Nu är jag ju för gammal för att läsa på gymnasiet, finns det någon möjlighet att läsa klart det nu? Hur kan man gå till väga i så fall?


Spontant skulle jag säga att du borde sikta på ett jobb inom handel eller vård tills vidare och sedan plugga på distans. Varken ridlärare eller hästskötare är något drömyrke som småbarnsförälder. Helger och kvällar och uselt betalt , varför inte hitta något mer långsiktigt?
 
Spontant skulle jag säga att du borde sikta på ett jobb inom handel eller vård tills vidare och sedan plugga på distans. Varken ridlärare eller hästskötare är något drömyrke som småbarnsförälder. Helger och kvällar och uselt betalt , varför inte hitta något mer långsiktigt?

Fast handel och vården är allt som oftast också helger och kvällar.
Som outbildad i vården är lönen rätt usel dessutom. Handel har ändå en hyfsad lön i jämförelse.
 
Spontant skulle jag säga att du borde sikta på ett jobb inom handel eller vård tills vidare och sedan plugga på distans. Varken ridlärare eller hästskötare är något drömyrke som småbarnsförälder. Helger och kvällar och uselt betalt , varför inte hitta något mer långsiktigt?
Lite lustigt att du som alternativ ger låglönebranscher med helgjobb och oregelbunden arbetstid.
 
Lite lustigt att du som alternativ ger låglönebranscher med helgjobb och oregelbunden arbetstid.


Vad jag förstått har ts varit arbetslös ganska länge och saknar akademisk utbildning? ( @Mirre ursäkta om jag missuppfattat) då kan man knte välja och vraka.
Personligen hade jag satsat på vilket jobb som helst för att få en inkomst och sedan pluggat in en examen av något slag på distans.
 
Vad jag förstått har ts varit arbetslös ganska länge och saknar akademisk utbildning? ( @Mirre ursäkta om jag missuppfattat) då kan man knte välja och vraka.
Personligen hade jag satsat på vilket jobb som helst för att få en inkomst och sedan pluggat in en examen av något slag på distans.
Det är helt annorlunda råd än att sats på jobb inom låglöneyrken med kvälls/helgjobb för att undvika att låglöneyrke med kvälls/helgjobb.

Vill man jobba som hästskötare är förmodligen kontakter, erfarenhet och personliga egenskaper viktigare.än examen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
807
Senast: Linn-Nora
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 728
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 704
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp