Läser ni er journal på 1177

Jag läser. Framför allt för att erfarenheten har visat det behovet. Behöver kolla att remisser skickats, remissvar som blivit liggande, ev avslagna remisser jag inte informeras om, vart remisser gått så jag kan kontakta och bli uppskriven för återbudstid.

Ja, det är jobbigt att läsa konstiga missförstånd, men bra att kunna korrigera direkta felaktigheter, så det väger upp. (Tex har en dietist avslutat min kontakt för att en sköterska på annan mottagning uppgivit en uppskattad vikt utan att vägning ägt rum, dietistkontakten var för malnutrition och med den tio kilo fel skattade vikten verkade jag blivit normalviktig. Självklart inte heller angivet att det var skattad vikt. Jag har också läst i journalen att en vårdgivare uppgivit till annan (eller tolkats som) att jag nekar vård medan jag fått information att jag väntar på kallelse.) Jag är också i ett journalförande yrke, så jag vet hur lätt det är med feltolkningar, men de saker jag har behövt ha överblick över ter sig framför allt som beroende på resursbrist/för hög arbetsbelastning. Då min sjukskrivande läkare och behandlande läkare är olika (och i olika regioner) så hänger informationsöverföringen till stor del på mig då journalen är så omfattande att sjukskrivande läkare inte hinner läsa in sig/fattar alla turer. 🤷‍♀️

Ibland tar jag hjälp när jag behöver få koll på läget men inte har ork eller inte pallar sortera viktiga fel från mindre relevanta.

Min samtalskontakt skriver bara ”samtalsterapi” och diagnoskod.
 
Ja det gör jag och det är skrämmande så mycket fel det står. Helt uppåt väggarna konstiga saker och saker som jag inte alls förstår hur de har fått till det. Jag tar ansvar för mig och mitt liv och det innefattar den vård jag tyvärr behöver och att det blir rätt är enormt viktigt.
 
Jag brukar kolla mina provsvar. Man kan göra grafer och grejer, rätt kul.

Journalen är jag inte lika intresserad av, något vagt obehagligt över att läsa vad läkaren skriver om mig. Men bra att det finns, oerhört bra! Det ökar patientsäkerheten när läkarna vet att patienten kan logga in och läsa.
 
Nu när jag är sjukskriven för utmattning så läser jag min journal efter varje kontakt med vården. I stora drag stämmer det som står. Men det kan vara detaljer som missuppfattats och vid ett tillfälle stod det till och med fel namn i journalen 😅
Hade jag inte läst så hade jag heller inte fått veta vad som planerades för mig framöver utan bara trott att de glömt bort mig då ingen kontaktat mig ang detta.
 
Jag läste efter alltför lång tid men ändå bara det som är akut nu är bara sista halvår. Jag är lite chockad ändå. Det som var bra var det som var krass diagnos och den läkaren. Det som var dåligt var att de har snott timmar av mitt liv. Totalt värdelös tid om de inte följer upp och inte lyssnar eller skriver. Nu säger nästa läkare att jag ska skriva upp mig för ännu en timma hos någon ny. Hallå! hur tänker ni att nästa läkare ska börja från början? Jag fattar inte hur sjukvården har tid? Jag fattar inte hur dålig arbetsmiljö det måste vara? Jag fattar inte.
 
Jag läser regelbundet. Har god kontakt med vården.

Däremot har jag läst galna saker om mina ungdomsår. Skulle bära med mig journalen mellan mottagningar på sjukhuset( Papper, datorer fanns inte att tillgå då) Satte mig i en trappa och läste och fick smått spader.

Men det var ohyggligt länge sedan. Allt har blivit mycket bättre. Mina läkare vet att jag kollar provsvar och behandlar mig som en normalklok person. Det tackar jag för :)
 
Sällan. Men ibland läser jag vissa delar efter att varit inlagd utan att ha haft minnen av vad som hänt efteråt. Mest för att få klarhet av vad som hänt och sagts.
 
Det har hänt men jag blir bara förbannad. Det står att jag jag reagerat med kraftig smärta på ställen jag absolut inte haft ont, däremot kittlade det och de frågade om det gjorde ont och jag svarade att det kittlade. Trots det står det att jag reagerade på smärta där.

Till detta hör dessutom en massa annat som är både felaktigt och nedvärderande. Himlande med ögonen från läkare när de trodde jag ljög om annat och bara ville ha beroendeframkallande medicin.
 
Bara de senare anteckningarna dvs inget kring bilolyckan eller andra jobbigare händelser. Tror det är på både gott och ont att läsa journalen, givetvis. Mor min hade en ung kollega som hade cancer som läste i sin journal att de skrivit där att hon nu skulle få palliativ vård- vilket hon då läste före hon fick det sagt mellan fyra ögon vilket inte blev så bra...
 
Är inte så mycket att läsa om mig så har bara loggat in 2 eller 3 gånger. Mammografin finns ändå inte med och vad jag haft för HB värden är väl för gammalt för att stå med, trodde faktiskt att då jag blev sjukskriven under uppsägningstiden för 7 år sedan skulle stå med men det gör det inte.

Utöver corona saker så är det tomt i min journal.
 
I min journal står bara vad jag sökt för och vilken behandling jag fått. Typ ”sökt för uvi, får antibiotika”, Max en rad text per besök. Har ni andra hela berättelser?
 
Jag läser ibland. Såg i min journal med första barnet att det fyllt i att det var vattenavgång och vaginal förlossning. Vilket jag fick be att de ändrade då han föddes med planerat kejsarsnitt före vattenavgång. Sen har jag upptäckt lite andra tokigheter som jag inte korrigerat.
 
Sedan jag fick cancer läser jag allt. Tycker det är superintressant, och sen har det -för mig- varit hjälpsamt att läsa journalen, men kan förstå att det kan vara på annat sätt för andra.
Min vårdcentral dokumenterar inte i 1177 tyvärr så där kommer jag inte lika lätt åt det som skrivits och det är lite synd, för även provsvar (som tagits på VC) hamnar ju utanför 1177-journalen och jag hade gärna haft allt på samma ställe.
 
I min journal står bara vad jag sökt för och vilken behandling jag fått. Typ ”sökt för uvi, får antibiotika”, Max en rad text per besök. Har ni andra hela berättelser?
Här skriver de flesta läkare på hc utförliga journalanteckningar, så ja.
 
Jag läser numera vad som skrivs om mig i journalanteckningar på 1177. Jag måste säga att det är skrämmande så mycket fel som antecknas om mig 😲
Sedan vill jag veta vad en psykolog ska skriva i journalen? Ska verkligen detaljer jag berättat om närstående stå där? Då kan ju sjuksköterska, sjukgymnast eller läkare läsa sådant de inte behöver veta?!
Läkare skriver inte vad de säger till mig heller.
Jag ska byta vårdcentral men undrar om det är likadant överallt hur slarvigt det antecknas. Man får ju dras med det som står.
Jag är väldigt sällan i vården men de få gånger det händer brukar jag läsa journalen. Brukar inte stå så mkt.

Som psykolog (eller annan vårdpersonal) skriver man det man bedömer som viktigt och relevant för bedömningen eller behandlingen. Uppgifter om närstående är ofta relevanta så ja sånt ska man journalföra.
 
Jag läser alltid, det brukar dock inte vara så intressant. Mest varit till läkaren för mitt öra, och dom skriver ju typ på grekiska 😁
 
Ja det gör jag och det är skrämmande så mycket fel det står. Helt uppåt väggarna konstiga saker och saker som jag inte alls förstår hur de har fått till det. Jag tar ansvar för mig och mitt liv och det innefattar den vård jag tyvärr behöver och att det blir rätt är enormt viktigt.

Jag läser och har fått skriva in flera gånger för att få rättelse. Det har ibland stått så uppåtväggarna att man hade trott att jag var tung pillermissbrukare (efter att ha fått 1! tablett på akuten).

Men en läkare skrev helt i särklass uppåt väggarna, blandade ihop händelser helt vilt, hade skrivit att jag hade opererats och allt möjligt (nä, har inte det...) det lät jag stå kvar :devil: :devil: så de andra på vårdcentralen får bli varse att den läkaren har lite tomtar på loftet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 859
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp