"Lätt" transport

Jag hade inte lagt energi på utökat B utan gått direkt på BE faktiskt. Det är betydligt mer användbart, särskilt i hästsammanhang.
Jag tycker nog att B96 räcker rätt väl om man bara har en häst och inte planerar att skaffa flera (säger hon som tog B96 och sen ändå tog BE... :banghead:) - man har utrymme för bra, stadig bil och dito trailer på 4250 kg. :)
 
Min plan är att köpa en egen transport, men det verkar inte vara många transporter som jag får dra med min bil. Vilken är den bästa transporten som max har en egenvikt på 700 kg och som begagnad ligger på max 40 tkr?

Mitt tips är att leta efter nedvägda släp. Det är svårt att säga ett specifikt märke då eftersom ursprungsvikterna ju inte stämmer. Jag har ett nedvägt Thule tex. Det ligger på typ 1900kg totalvikt i grundutförande men mitt är på 1140kg. Så skulle ju vara svårt att ge tipset att leta efter ett sånt i allmänhet.
 
Någon som vet hur många körlektioner det skulle krävas för att ta utökat B, om man knappt har kört släp tidigare?
Om du känner dig så osäker på att köra släp att du inte tror du klarar det ska du inte ge dig ut med häst i
trafiken. Åk till "OK" och hyr ett släp några timmar. Kör sedan iväg till en stor tom yta och börja testa dig fram.
Jag hade kört mycket släp innan jag tog BE. Körde 2 lektioner för att få koll på ekipaget och eco drivingen.
 
Om du känner dig så osäker på att köra släp att du inte tror du klarar det ska du inte ge dig ut med häst i
trafiken. Åk till "OK" och hyr ett släp några timmar. Kör sedan iväg till en stor tom yta och börja testa dig fram.
Jag hade kört mycket släp innan jag tog BE. Körde 2 lektioner för att få koll på ekipaget och eco drivingen.
Jag har kört häst tidigare, men endast rakt fram. Mitt problem är att jag inte kan backa med släp :o
 
Jag har kört häst tidigare, men endast rakt fram. Mitt problem är att jag inte kan backa med släp :o
Lär dig det innan du kör. Att köra rakt fram är rätt lätt om man bara tänker sig lite för men backningen kräver träning. Hur väl man än planerar kan man hamna i siutationen att man måste backa. Vad gör du då?
Förslaget att hyra ett släp var just för att du ska lära dig backa under säkra former.
 
Lär dig det innan du kör. Att köra rakt fram är rätt lätt om man bara tänker sig lite för men backningen kräver träning. Hur väl man än planerar kan man hamna i siutationen att man måste backa. Vad gör du då?
Förslaget att hyra ett släp var just för att du ska lära dig backa under säkra former.
Jag har alltid haft med mig sällskap som kan backa med släp.
 
backningen kräver träning. Hur väl man än planerar kan man hamna i siutationen att man måste backa.
En av mina insikter, när jag backade stallplan runt inför BE-uppkörningen, var dessutom att man kan köra/backa in i situationer som man inte kan köra ur (utan måste koppla loss släpet). Det var en bra insikt att få när det jag backade runt bara var en flyttbar kon, inte ett riktigt hörn. Sätt upp koner på stallplan och backa hit, backa dit, backa runt en liten bit - efter ett tag vet man lite mer vad som funkar, och det ger väldigt mycket trygghet. (Sen är jag dålig på att hålla liv i det där, eftersom min nuvarande släp-parkeringsplats är sådan att jag kan köra rakt in på den, men jag har faktiskt tänkt sätta upp lite koner att backa runt någon gång i sommar eller två, för att påminna mig hur man gjorde.)
 
Är inte det att begränsa sig i onödan?
Det är inte svårt att backa med släp. Det kräver bara ett annat tankesätt som kräver lite träning att lära in. Kostnaden för att hyra en kärra på en mack är försumbar så varför inte lära dig?
Med gamla hästen var det inte något problem, åkte extremt sparsamt då. För tillfället har jag ingen häst att köra runt på.
 
Med gamla hästen var det inte något problem, åkte extremt sparsamt då. För tillfället har jag ingen häst att köra runt på.
Fast du funderar ju på att köpa en transport, varför ska du göra det om du inte har någon häst att köra i den?
Oavsett så anser jag att man ska kunna backa med det ekipage man kör. Det är alltid viktigt om än ännu viktigare då det står ett levande djur i släpet.
 
Fast du funderar ju på att köpa en transport, varför ska du göra det om du inte har någon häst att köra i den?
Oavsett så anser jag att man ska kunna backa med det ekipage man kör. Det är alltid viktigt om än ännu viktigare då det står ett levande djur i släpet.
Hon kanske ska köpa ny häst?
Vi höll på att köpa släp före häst med hahaa
 
Oavsett så anser jag att man ska kunna backa med det ekipage man kör. Det är alltid viktigt om än ännu viktigare då det står ett levande djur i släpet.

Det är inte bara tyckande. Enligt lag ska du ha kompetens att framföra ekipaget. Inte bara körkort, utan rätt kunskap för att framföra ekipaget. Det kan du inte anses ha om du inte kan backa.

Alltså: man får helt enkelt inte köra ett ekipage man inte kan hantera i vanliga situationer som olika trafikmiljöer och färdriktningar.

Gissningsvis handlar det om vårdslöshet i trafik.
 
Jag har alltid haft med mig sällskap som kan backa med släp.

Du kan hamna i en situation där du inte har sällskap med dig som kan backa.
Jag tyckte det var jättesvårt i början, hade alltid med mig någon eller bad om hjälp att backa släp.
Sen gav jag mig sjutton på att lära mig, det är inte roligt att alltid vara beroende av någon annan.
Det är inte jättesvårt när man väl kommer in i det och det är en enorm trygghet att veta att man kan backa överallt, även där det är trångt och knöligt.
Förut var det ångest om jag var på tävling eller träning där det inte bara räckte att backa rakt bakåt.
Nu blir jag glad när det är trångt som fan och man måste backa ut ur en sväng, utmaning och boost för självförtroendet :D
 
Jag har kört häst tidigare, men endast rakt fram. Mitt problem är att jag inte kan backa med släp :o

Jag tog mitt BE 4 månader efter E-kortet och Var ju där emellan helt nybörjare på att köra bil. Vill minnas att jag körde min häst några gånger där emellan, sen tog jag 2 dubbellektioner på körskolan där jag fick lära mig knepen om hur man backar med släp. Klarade uppkörningen (som innehåler backprov, är väl samma med B96?). Det är inte så svårt när man vet hur man ska och man får köra fram för att räta upp.
Sen järdrar vad jag har backat med släp, först för att bli ännu bättre, sen för att hålla det färskt i minnet. Backar i stort sett varje gång jag har släpet påkopplat bara för att. Det är inte så svårt när man vet vad man gör och man får köra fram för att räta upp. Har också uppstått situationer där jag måste backa, möte med lastbil på smal kurvig och backig grusväg t.ex ;)

Men för att svara på din ursprungsfråga så har lite äldre vagnarna t.ex Värmlandsvagnen oftast lägre tjänstevikt. Men kolla för guds skull så att golven är fräscha! Och kontrollväg dem, de kan vara reparerade med tyngre material, materialet kan ha dragit åt sig fukt och blivit tyngre och sen fuskades det nog lite mer förr med invägningen.. Totalvikten kan däremot skilja sig helt mellan 2 likadana släp, det beror på vad första ägaren vägde in dem som.
 
Det är inte bara tyckande. Enligt lag ska du ha kompetens att framföra ekipaget. Inte bara körkort, utan rätt kunskap för att framföra ekipaget. Det kan du inte anses ha om du inte kan backa.

Alltså: man får helt enkelt inte köra ett ekipage man inte kan hantera i vanliga situationer som olika trafikmiljöer och färdriktningar.

Gissningsvis handlar det om vårdslöshet i trafik.
Jag vet tyvärr inte hur många jag ska räkna som kör runt med sina hästar i släpen utan att de kan backa ...
det är norm och vanligt som jag erfarit det i + 20 år ....

Haft problem med att folk som kommer för att låna ridhuset tex, inte parkerar på den stora parkeringen vid ridhuset för om det står några transporter där redan kan de inte backa/vända osv .
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
665
Senast: lillan222
·
Utrustning Är det någon som har typat ned sin transport? Min medryttarhästs ägare ska typ ned sin så hennes nya bil får dra den. Någon som vet hur...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Fideli
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 642
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp