lätt transport

shayd

Trådstartare
Vill köpa en transport som är så lätt som möjligt, d.v.s som kan dras av en så liten bil som det bara går. Hästen som skall åka väger ca 530 kg och sen vill man ju kunna lasta någon höbal också. Vilka släp är lätta/går att typa ner till låg vikt? Hur mycket totalvikt har de lättaste som finns på marknaden?

Har en gammal trane på ca 10 år men nu hade jag helst velat ha ett nytt släp. Boogie är önskvärt men ej nödvändigt och en-hästars är OK.

Annan fråga också, hur pass små bilar får man dra med? Vet ju att bilens tjänstevikt måste vara högre än släpets totalvikt men hur är tjänstevikten på t.e.x. en Peugot 206? Hur hög är den på andra mindre bilar?
 
Nya transporter är TUNGA! Och är de boggie blir det tyngre.

Tror inte det finns någon bil + lastat släp som man igentligen kan dra med ett B-körkort, om inte släpet e nervägt.

Vad bilen väger och hur mycket bilen får dra står på registreringsbeviset.

Men en liten Peugot väger inte mycket inte..
 
Tänkte just föreslå ett äldre Trane innan jag läste att du har ett redan. :) Vårat Trane -74 har totalvikt 1300 vilket i sammanhanget är rätt lite.

Ska du ha sprillans nytt men så lätt som möjligt är nog ett med aluminiumgolv det bästa. De väger mkt mindre än de med trägolv.
 
De allra flesta enkelaxlade nya släpen har en totalvikt på 1300 kg. Vår dalavagn har det och den får lasta 730 kg, som exempel. Värmlandsvagens enkelaxlade har en totvikt på 1250 kg. Jag tror nog att man kan typa ner de flesta släp så de får en lägre totalvikt, men då minskar ju den vikt man kan lasta i transporten (hästen)...

Boggi är nog dessvärre kört för din del... :crazy:

Kolla i bilens registreringsbevis hur tungt släp du får dra.
 
Ifor Williams 410 är ett tvåaxlat enhästarssläp och det väger 710 kg. 710 + 530 = 1240 kg, kan det vara något tro? Vi har ett och är mycket nöjda. Nypris knappt 50000.
 
Jag har en Boj Classic i aluminium. Det var det lättaste släpet jag hittade på marknaden med boggie, när jag köpte det för 5-6 år sedan. Tj.v 530kg. Vi typade det till 1250 kg då vi har tung bil och jag inte ville komma över 3,5ton.
Har islandshästar och jag kör faktiskt 2 st lagligt om de inte är alltför betesfeta :angel:.
 
Puh....med en volvo 940 får du lagligt dra ett släp med totalvikt 1530 med B körkort........ Ume släp som har aluminium släp är lättast vad jag vet. Själv kör jag Kyline med fronturlastning 1400kg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 398
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 388
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 015
Senast: Fredag
·
Utrustning Hej! Jag ska börja övningsköra med släp nu är planen:nailbiting: Vad jag har förstått så får jag dra lätt last vilket är 750 kg eller...
Svar
8
· Visningar
1 982
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Flytta eller ej?
  • 112 Appen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp