Lätta säkerhetsstigbyglar

Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Svar till alla tror jag

Just distansstigbyglarna med korg är inte så hemskt fula, men de passar inte på dressyrbanan.

Nej men huvaligen :wtf: jag har dom inte på banan jag heller, jag reagerade på att du skrev att du inte ens vill ha dom i skogen.

Jag har bara mina med korg när jag rider ut, och vanliga australiensiska till dressyr. Har dom på ett varsitt par läder, enkelt att växla :)
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

*KL*

Jag är nojig mot sådana där, att man ska fastna i lilla 'metallpinnen' som är på öppna sidan?

Med gummiskänkel känns de ungefär som likt soft up

Men snygga var de med öppen sida, onekligen
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Ha ha, ja jag överger inte mina tåhättor för dem. Men de såg mindre dåliga ut än de flesta andra snygga byglar.
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Jag är ju sur som ättika att jag inte kan sätta tåhättor på mina nuvarande. Således sitter jag med tvångstankar att jag ska bli avkastad, fastna med foten och dö av spräckt skalle. Men jag vill ha mina röda stigbyglar. Dagens I-landsproblem..
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

*KL*

Jag är nojig mot sådana där, att man ska fastna i lilla 'metallpinnen' som är på öppna sidan?

Med gummiskänkel känns de ungefär som likt soft up

Men snygga var de med öppen sida, onekligen

Ja jag tänkte också på det, men tänkte att en rem eller nåt som kunde fastna där (typ sporrem) skulle vara en så klen grej att den gick av.

Men visst, hänga där o vänta på att den ska gå av.....:eek:
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Ja jag tänkte också på det, men tänkte att en rem eller nåt som kunde fastna där (typ sporrem) skulle vara en så klen grej att den gick av.

Men visst, hänga där o vänta på att den ska gå av.....:eek:

Jag tänkte på "fotremmen" till shortchapsen/stövelskaften, frågan är om inte de håller för att släpa lilla mig ganska många meter. Visst, man ska säkert ha sjukt maxad otur för det ska hända, men..
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Jag kan inte se någon bild på stigbyglarna ni pratar om. ..

Men jag kan säga att stigbyglar med gummisnoddar sätter jag INTE mina fötter i...
Har fastnat för många gånger i dom. ..
Sista gången fick ridläraren sadla av hästen för att jag skulle kunna komma loss. ..
Så illa satt min sporrem fast. ...


Nästa lektion gick alla hästar med sådana byglar utan stigläder och nästa dag åkte vi och köpte sådana där med böjd utsida till alla ridskolans sadlar. ..
Plus några extra par till dom privatryttare som ville byta. .. Vilket alla gjorde efter dom hört vad som hänt. ...

Jag använder islandsstigbyglar till ALLT utom hoppning.

Fast på barbackapadden har jag satt på sådana där plastkorgar då det är runda ringar man fäster stiglädrena i. ....
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Och där kommer den andra anledningen till varför den typen av stigbyglar går fetbort....

För utan metall eller plast/kompocit hela vägen runt kommer bottenplattan att vika sej neråt efter mer eller mindre användning. ...
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Det ser ut som att de har tänkt på det problemet, den är ju nästan dubbelt så kraftig som de flesta säkerhetsstigbyglarna med snodd. Billiga byglar med snodd är dessutom ofta tillverkade i dåligt gods.

Om man inte väger extremt mycket har jag väldigt svårt att se att de ska kunna vika sig.
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Hjälper inte hur lätt du själv är eller hur tjockt godset i metallen är. ..

Efter att ha varit med om att en 7 åring fått hjärnskakning och bruten arm på en träning med 2 dagar gamla sådana stigbyglar som var mycket tjockare än jag sett innan förrförra sommaren bara stärker min övertygelse om denna typs farlighet ännu mera. ....
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Tåhättor is the shit! :love:

Dessutom skulle det ju gå att designa dem hur läckert som helst, bara någon tog tag i det... Jag skulle lätt köpa tåhättor med flames. Tävlingsryttarna kanske vill ha blingade och lackade i samma stil som hjälmen?
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Kl

Jag vill inte hålla på och byta stigbyglar hit o dit, det blir för krångligt.

Tåkorgar är säkert säkert o bra, men jag vill inte ha sånna. Punkt ;)

Får nog fortsätta med gummibandsstigbyglarna även om jag inte tycker om dem egentligen =/ Rider aldrig med sporrar, så dem kan jag iaf inte fastna med :nailbiting:

Tycker inte om de med svängd utsida, känns som att risken att fastna är ännu större.

Blev lite intresserad av de med öppen insida iallafall, men jag vill gärna kunna känna på något som kostar 1600 så de går bort ändå.

(inser att inget duger åt mig :crazy:)
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Jag vet inte vad Mountain Horse:s säkerhetsstigbyglar väger men jag tycker att de verkar bra. Utsidan består av en gummitub som löser ut om det behövs och de ser ut som vanliga stigbyglar. Själv rider jag alltid ut med gummibandsstigbyglar för de känns säkra. Har funderat på Soft Up men tycker inte att de verkar särskilt säkra. Rider även med Sprängers ledade, de blå svarta, men jag har aldrig trillat av med dem. Är tveksam till deras säkerhet.
 
Sv: Lätta säkerhetsstigbyglar

Jag har kikat på MH-stigbyglarna också, men de är rätt tunga. Letar efter ett par begagnade till bra pris så jag kan prova iallafall, går ju sälja vidare om det inte funkar.

Sprenger Bow Balance (heter de väl, de blåsvarta?) tror jag inte räknas som säkerhetsstigbyglar
 

Liknande trådar

Utrustning Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur...
Svar
14
· Visningar
1 754
Senast: AW
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 100
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 716
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 892
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp