Lättäten och nyttig frukost?

DeadSerious

Trådstartare
Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt mig för att verkligen försöka. Problemet är dock att mina matvanor blir lite skeva till följd av det.

Jag går upp klockan 8, och eftersom jag inte äter någonting då brukar jag börja känna mig hungrig vid 9-10. Antingen ignorerar jag det och väntar till lunch, eller så äter jag ett paket nudlar och tänker att jag kan äta ett paket till vid lunch (lunch är i 9/10 fall nudlar för mig :p). Äter jag när jag blir hungrig på morgonen är jag inte hungrig vid 12 när jag borde äta lunch, äter jag inte är jag vrålhungrig fram till lunch och kan inte koncentrera mig vilket är dumt eftersom jag pluggar på distans och behöver få saker gjort då. Väntar jag med lunch tills jag blir hungrig igen fram på eftermiddagen (om jag ätit på morgonen, då) så är jag inte hungrig till kvällsmat.

Hittills har det ändå funkat på det sättet, men snart kommer jag behöva gå upp mellan 1 och 2 timmar tidigare än jag gör idag, och då kommer jag vara tvungen att få i mig någonting på morgonen. Nudlar till frukost och lunch känns inte som en hållbar lösning ;) så nu behöver jag lite hjälp!

Mackor, müsli, flingor, gröt och sådan klassisk frukostmat får jag bara inte i mig, det blir för tungt och efter några tuggor kan jag knappt svälja längre. Jag har funderat massor och kokt ägg och frukt tror jag att jag borde kunna få i mig, men det finns säkert fler saker också. Jag behöver alltså tips på lättäten mat, eller tyngre mat i små mängder, som kan bli en bra frukost. En stor fördel är om det är nyttigt, då är jag mer motiverad att trycka i mig det ;)