Lättäten och nyttig frukost?

DeadSerious

Trådstartare
Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt mig för att verkligen försöka. Problemet är dock att mina matvanor blir lite skeva till följd av det.

Jag går upp klockan 8, och eftersom jag inte äter någonting då brukar jag börja känna mig hungrig vid 9-10. Antingen ignorerar jag det och väntar till lunch, eller så äter jag ett paket nudlar och tänker att jag kan äta ett paket till vid lunch (lunch är i 9/10 fall nudlar för mig :p). Äter jag när jag blir hungrig på morgonen är jag inte hungrig vid 12 när jag borde äta lunch, äter jag inte är jag vrålhungrig fram till lunch och kan inte koncentrera mig vilket är dumt eftersom jag pluggar på distans och behöver få saker gjort då. Väntar jag med lunch tills jag blir hungrig igen fram på eftermiddagen (om jag ätit på morgonen, då) så är jag inte hungrig till kvällsmat.

Hittills har det ändå funkat på det sättet, men snart kommer jag behöva gå upp mellan 1 och 2 timmar tidigare än jag gör idag, och då kommer jag vara tvungen att få i mig någonting på morgonen. Nudlar till frukost och lunch känns inte som en hållbar lösning ;) så nu behöver jag lite hjälp!

Mackor, müsli, flingor, gröt och sådan klassisk frukostmat får jag bara inte i mig, det blir för tungt och efter några tuggor kan jag knappt svälja längre. Jag har funderat massor och kokt ägg och frukt tror jag att jag borde kunna få i mig, men det finns säkert fler saker också. Jag behöver alltså tips på lättäten mat, eller tyngre mat i små mängder, som kan bli en bra frukost. En stor fördel är om det är nyttigt, då är jag mer motiverad att trycka i mig det ;)

Jag själv har tänkt avokado, det ska ju vara super för hyn. Så en halv avokado varje morgon, och sedan kanske en banan och ett kokt ägg eller något sådant så borde jag väl stå mig till lunch? Vad finns det mer man kan äta? Alla tips är välkomna! Sådant som kräver mycket förberedelse på morgonen går dock också bort eftersom jag är extremt morgontrött, äggen har jag till exempel tänkt koka ett gäng och ha i kylen så att det finns färdigt och jag bara kan plocka fram. Mina egna förslag är alltså inte på något vis huggna i sten, utan bara det enda jag kunnat komma fram till hittills :p
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Någon yoghurt med lätt fetthalt så den blir rinnig? Går ju att dricka lätt. Smoothie kanske funkar? Själv brukar jag göra variant med lättyoghurt, frusna (upptinande) bär och ev banan för lite matigare. Klarar inte heller så frukost. Som du sa så ägg är ju mättande!
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Jag brukar mixa juice!
Smoothie blir för tjockt - så jag gör så här:

2-3 dl juice (färdig, just nu cranberry, något)
1 banan (och/eller annan frukt)
(frysta) bär
Krossade linfrön
Dinkelkli
Probiotika
Ingefära
Kanel
Dadelströ (hittade på ica, innehåller en massa bra grejer!)
(nu mera har jag även i "green detox")
Eventuellt gojibär/annan torkad frukt i småbitar
Du kan också ha i riven morot, avocado, passande färska örter t.ex.

Gott, lätt och mättande.
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

*till båda*

Tack! Smoothies/juice har jag faktiskt inte tänkt på, det borde ju gå!
Ren yoghurt fixar jag dessvärre inte heller, inte ens med låg fetthalt. Vet inte riktigt vad det hänger på där, kan bara äta pyttelite så tar det stopp..
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Avocado smoothie :d
Gott med banan eller mjölk. Sockra med palmsocker.

Jag har också en mage som inte vaknar innan kl 9. Men gröt är lösningen för mig. Snäll mot magen, super nyttig och ger mig energi.

Om jag måste gå upp tidigt tar jag med mig en frukt eller en knäckemacka för att äta lite senare när odjuret har vaknat.
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Knäckebröd - där sade du något!
Det blir ju inte lika tungt och "degigt" som vanligt bröd så det kanske jag också skulle prova! :D
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Gör fruktsallad regelbundet så det alltid finns i kylen? Ta så mycket du är sugen på till frukost, tillsammans med ett kokt ägg. Känns lätt och lagom i mina ögon men jag måste själv äta mer ordentlig frukost. :) Annars äter jag smoothie och ägg varje dag till lunch, det står jag mig på. Gör smoothien endast på juice och frukt/bär så blir den mer lättdrucken, annars kan du ha i kvarg, yoghurt, grädde eller extra mycket banan/avocado så blir den tjockare och mer mättande. :) Tips om du gillar lite sting så ha i riven ingefära, mynta eller lime! Smaken blir ju väldigt fräsch och känns inte alls tungt.
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Jag hade också röstat för avocado och smoothie, kan du få i dig ägg eller en frukt så är det ju också kanon!

Knäckebröd tycker jag är lätter en "vanlig" macka de dagar jag har svårt att äta.

Önskar jag kunde äta ägg till frukost, men det slutar alltid med att jag blir sängliggande med illamående och huvudvärk/yrsel, till lunch och kväll går ägg bra. Wierd :crazy:
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

En skivad banan och typ 2 dl naturell lättyoghurt. Det är ca 200 kcal, lätt, snabbt och mättande

Om du gör smoothie använd lättyoghurt och mixa med typ blåbär eller likn.
Tillsätt inget socker och inte massa snabba kolhydrater. Nötter, avokado etc mättar hyfsat bra men innehåller massa kalorier (inte ultimat om det är viktminskning du är ute efter)
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Fast efter en snabb överslagsräkning på ditt recept skulle jag inte kalla det lätt. Men gott och nyttigt säkert!
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Viktminskning är jag inte ute efter, väger 54kg och är nöjd där :) Är bara ute efter någonting som jag faktiskt kan få i mig, med nyttigt menar jag inte nödvändigtvis kalorisnålt utan som t.ex. avokado att det faktiskt är bra för någonting ;) Blir mer motiverad att äta då :p
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Jag äter ofta soppa till frukost. Någon nyttig grönsakssoppa som jag kokat ihop dagen innan som sedan räcker några dagar. Finns den färdig i kylen är det bara att värma en skål i micron samtidigt som man plockar fram dagens klädval :D Ibland har jag något brytbröd som jag doppar till. Plättlätt!

Det är mitt tips! Men... alla är ju inte så förälskade i soppa som jag är :p
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Fullkornsvälling? Lätt att göra (pulver och varmt vatten), mättande men inte "mastigt".
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

En smoothie eller a-fil brukar jag köra på. A-filen är ju mer rinnande än vanlig yoghurt.
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Frukt, grönsaker, nötter och proteinshake kan jag slänga i mig om jag är för trött för att äta men iaf vill få i mig näring.

Annars äter jag gärna goda rester av middag/lunch.
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Rester äter jag gärna också, äter hellre "riktig mat" än frukostmat oavsett tid på dygnet men tänker att något frukostaktigt borde jag kunna hitta på som jag kan trycka i mig.

Nötter skulle jag säkert också kunna äta lite på morgonen!
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Jag är också sämst på frukost, och äter jag inte frukost blir jag av någon anledning (blodsockret?) illamående runt lunch så jag skippar den och äter först när jag kommer hem på kvällen vilket så klart inte är så bra.
Jag har dock kommit på att jag gillar vaniljkvarg. Inte kesella eller Icas, de är för ''tunga'' på morgonen, men jag brukar köpa den från Lindahls.
Nu äter jag 100g vaniljkvarg och blandar i en passionsfrukt till frukost. Det låter lite fattigt, men det är sjukt gott och räcker för mig. Lite är iallafall bättre än inget.
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

*kl*

Tack för alla era tips hörrni, ni är guld! :)
Orkar man äta en halv avokado, ett knäckebröd med smör, ett kokt ägg och ½ dl nötter på morgonen tror ni? Har lite svårt att bedöma hur mycket mat det faktiskt blir ;) Det känns i alla fall som en bra och proteinrik frukost som jag inte borde ha några problem med att äta och borde stå mig på fram till lunch!
 
Sv: Lättäten och nyttig frukost?

Det finns inget bättre än fil med nötter, frön och honung till frukost :d Sjukt lätt att äta! Jag har en burk med frön från hörnan man kan plocka egen musli, och en burk med hackade nötter så kan jag ta hur mycket eller lite jag känner för just idag. Till det en frukt eller ett knäckebröd. Inte alls lika mastigt som en skål musli som blir torr och tråkig efter tre tuggor.
 

Liknande trådar

Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 601
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Gravid - 1år Vår dotter är 7 månader och äter än så länge med god aptit. Hon får lunch varje dag i puréform och äter gärna själv med sked eller att...
Svar
18
· Visningar
1 773
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 817
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp