Lättare att fatta galopp från skritt?

S

sanwan

Jag och/eller min häst har onekligen mycket lättare att fatta galopp från skritt än från trav. Även från halt och ryggning får vi en bättre fattning och galopp än från trav.
Tyvärr är jag lite lat utav mig och fattar därför oftast från skritt, så slipper vi få en dålig fattning :o
Men, vad kan skillnaden bero på? Har fått höra av "förståsigpåare" att det är för att min häst är en tjurskalllig idiot men den förklaringen ger jag inte mycket för...
 
jag har oxå lättare för att fatta galopp i skritt!
vad de beror på har jag ingen aning om!
mer än att jag tycker att man gör en lättare och bekvämare och snabb övergång till galopp derekt från skritten!
traven är lite bökig på mina fullblods hästar men även om det är lättare från skritt så bör man nog öva från trav till galopp oxå annars blir de någ lite tjatigt!
 
Sambons fyraåring har oxå lättare att fatta från skritt än från trav. Jag tror att han är lättare att kontrollera i skritten därför kan man få fattningen direkt på hjälpen. I traven rinner han lätt iväg och blir lång i fattningen. Kankse samma problem för dig?
 
Beror troligtvis på som någon sa att din häst var en tjurskallig idiot..... :angel::banana: (stor ironi)
Nej, det är snarare så att det är lättare för dig att "hinna med" fattningen i skritten. I trav kan det ju i vissa fall gå lite för fort och hästen springeriväg. Men glöm inte att rida övergångar trav/galopp också, men det tror jag ju att du gör eller hur?
 
Tur att det inte beror på att hästen är en tjurskallig idiot då! skönt att veta att det är så för många, då är det väl bara att fortsätta jobba.
Fast en följdfråga blir det... Efter några galoppfattningar från skritt tycker jag att fattningarna från trav blir förhållandevis bra. Min tanke är då att vi gör de allra flesta fattningar ur skritt för att stärka hästen och få mina hjälper mer exakta och använder fattningar ur trav som "test". Är jag helt fel ute då? Har ju inte för avsikt att tävla i dressyr så egentligen spelar det ingen roll om det tar 10 år innan vi får koll på fattningarna...
 
Nej, jag tycker inte att du är fel ute. I skritt har du ju lättare att placera hästens kropp så att den fattar samlat, du har också lättare att sitta på rätt sätt in i fattningen, och mer tid på dig att tajma in hjälperna. Inte konstigt att det funkar bra! Jag tycker att det är ett smart angreppssätt du har valt för att öva galoppfattningar.
 
Oh så trevligt att känna sig smart ibland!
Då kan jag med gott samvete fortsätta att göra de flesta galoppfattningarna ur skritt, till förståsigpåarnas förskräckelse :)
 
Min ena ponny har också mkt lättare att fatta från skritt. men det är det att hon nu har börjat samla upp sig så himla bra i traven och verkligen jobbar bra och så kommer jag med ett nytt kommando och då orkar hon inte få en galoppfattning med bra kvalitet, men det kommmer det är bara att träna. jag brukar göra som så att jag rätar ut henne lite och länger säker henne en cm eller två då går blir det genast enklare då hon inte går iriktigt lika samlad och hög form.
 
jag har hört att hästarnas benförflyttning är mer lika i skritt å galopp än trav å galopp....
 
också en möjlighet ,men ofta tror jag -om jag ser till min egen ridning ,är att det särskilt i början av ridpasset är lättare att arbeta hästen i skritt ,i trav är det jobbigare för båda parter och just för att hästen varken samlar sej ,trampar under eller är i samma arbetsläge som i skritten blir det så att hästen "rinner iväg" som nån sa och att galoppfattningen därmed blir mer okontrollerad .

Att behärska sin häst handlar precis lika mycket om att behärska sin egen kropp ,jag VILL hästen KAN men det tar stopp för mej nånstans ,det händer ofta med mej .
Men det är nånting man får arbeta bort genom långsiktig träning .
Ett tips är rida i en *riktig* rundcorall ,inte som en fjantig liten longervolt som alltid är för snäv utan en stor rejäl riktigt byggd corall där man (utan att tjyvhålla hästen när den är ställd) kan arbeta under mer kontrollerade former .
 
Tycker att det rent balansmässigt sett är lättare att fatta från skritt men det kräver större styrka för att få till en BRA fattning. Brukar rygga några steg och sen fatta ur ryggning, då är de mkt på bakdelen.

Men det är vad jag har erfarit.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 101
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp