Lättsmält kraftfoder till gammal ponny.

Cillen89

Trådstartare
Finns det något kraftfoder som är mer lättsmält än annat? Min gammla ponny 30+ faller ur under våren när han fäller trotts att han får rejält med Krafft Muskel och olja. Sedan i Maj när det börjar bli krut i gräset tar det bara nån vecka sen är han redan rund och fin igen, och klarar sig gott och väl på bara gräs under sommaren, men gräs är ju väldigt lättsmält. Lucern strå har jag hört att man inte ska ge äldre hästar, annan lucern tvärvägrar han äta. Är musli mer lättsmält? Han får för övrigt fri tillgång på hö under höst/vinter/vår, höga värden, vid analys är det aldrig under 60 g smrp. Tips?
 
Finns det något kraftfoder som är mer lättsmält än annat? Min gammla ponny 30+ faller ur under våren när han fäller trotts att han får rejält med Krafft Muskel och olja. Sedan i Maj när det börjar bli krut i gräset tar det bara nån vecka sen är han redan rund och fin igen, och klarar sig gott och väl på bara gräs under sommaren, men gräs är ju väldigt lättsmält. Lucern strå har jag hört att man inte ska ge äldre hästar, annan lucern tvärvägrar han äta. Är musli mer lättsmält? Han får för övrigt fri tillgång på hö under höst/vinter/vår, höga värden, vid analys är det aldrig under 60 g smrp. Tips?

Uppblötta lucernpellets? Det bästa om de får svårare att tugga eftersom det kan ersätta hö.
 
Har hästen matsmältningsproblem eller tandproblem? Müsli är tveksamt om det är speciellt lättuggat om det är tänderna som spökar.

Är det inte tänderna så funkar lusernhack, annars är blöta pellets bättre.
 
Byt ut delar av höet med lusernhack, välj en variant med olja.

Betfiber är också högt i Mj och ingen fara för fång eller korsförlamning. Speedi beet blir som gröt när det blötas upp så det är lätt att smälta. Inga problem att ge flera kilo men se upp med fosforbalansen.
 
Om det är tänderna som spökar så är ju lusernhack lika svårt att tugga som vilket hö som helst, det är nog därför man avråds från att ge det till äldre hästar.

Min gammelgubbe, 27 år och med rejält underbett, faller också ur på våren. I hans fall är det vid övergången då de börjar föredra det nya spirande gräset framför hösilaget som också finns i hagen. Hans underbett gör att han inte kan beta så kort gräs särskilt effektivt, så han får i sig mindre av den välbehövliga näringen då.

Jag brukar ge honom en rejäl måltid/dag under den perioden. Då får han lika delar lusernpellets och vitafor derby plus lite avrunnen betfor. Jag blötlägger inte pelletsen för han gillar inte gröt. Utan jag bara blandar med den fuktiga betforn så att pelletterna "faller isär" och blir lätta att tugga, utan att det blir gröt.
 
Finns det något kraftfoder som är mer lättsmält än annat? Min gammla ponny 30+ faller ur under våren när han fäller trotts att han får rejält med Krafft Muskel och olja. Sedan i Maj när det börjar bli krut i gräset tar det bara nån vecka sen är han redan rund och fin igen, och klarar sig gott och väl på bara gräs under sommaren, men gräs är ju väldigt lättsmält. Lucern strå har jag hört att man inte ska ge äldre hästar, annan lucern tvärvägrar han äta. Är musli mer lättsmält? Han får för övrigt fri tillgång på hö under höst/vinter/vår, höga värden, vid analys är det aldrig under 60 g smrp. Tips?
Det finns en bok som heter "the older horse", minns inte vem som skrivit den, men kan kolla om du vill. Den ger bra tips om både foder, träning och annat för riktigt gamla hästar. Bland annat ges råden att fodra med betfor/betfiber, vetekli, soja som är mycket lätt för hästen att ta upp näringen i. jag körde det på min gamla häst i flera år och han höll sig bra på det. När hästen blir gammal är det inte bara tänderna som tar slut. Även matsmältningsförmågan försämras (precis som du förstått). Med det för man förstå att hästen inte heller kan ta upp näringen i grovfodret något vidare vilket man får räkna med i foderstaten. Självklart ska hästen få så mycket grovfoder den vill ha ändå, men de övriga fodermedlen kommer vara de som bidrar till det huvudsakliga näringsupptaget.
 
Tack för tipsen :) Han har inga problem med tänderna eller att äta, visst han har tappat några kindtänder, och några sitter lite löst, men det är inget han störs av än i alla fall.. Han är i övrigt en matglad herre, men just lucernpellets tvärvägrar han. Jag funderade mest om om det finns något i matväg som är lättare att ta upp i näringsväg än annat, eftersom han blir så rund och fin på bara nån veckas bete, men ser inte så kul ut på vårkanten :/ Har funderat lite på om man ska klippa honom, med det syfte att han slipper fälla pälsen då, han sätter rejält med päls vintertid och fäller länge och mycket på våren, uppfattar att han börjar falla ur och det snabbt så fort pälsfällningen sätter fart på riktigt.
 
Tack för tipsen :) Han har inga problem med tänderna eller att äta, visst han har tappat några kindtänder, och några sitter lite löst, men det är inget han störs av än i alla fall.. Han är i övrigt en matglad herre, men just lucernpellets tvärvägrar han. Jag funderade mest om om det finns något i matväg som är lättare att ta upp i näringsväg än annat, eftersom han blir så rund och fin på bara nån veckas bete, men ser inte så kul ut på vårkanten :/ Har funderat lite på om man ska klippa honom, med det syfte att han slipper fälla pälsen då, han sätter rejält med päls vintertid och fäller länge och mycket på våren, uppfattar att han börjar falla ur och det snabbt så fort pälsfällningen sätter fart på riktigt.
Jag tycker inte att du ska klippa. Han behöver den för att hålla värmen och därmed inte behöva använda energi till det. Se till att fodra upp hästen ordentligt framåt november (det är då den nya sommarpälsen börjar stjäla av energireserven) så ska du se att han håller hullet lite bättre. Gärna täcke lite kyligare dagar också. Dvs allt som kan göras så att han inte behöver använda energi till att hålla värmen. Min gamling (blev 32 år) som tidigare hatade att ha täcke i någon form trivdes väldigt bra med täcke de sista åren :)
 
Jag hade också gett betfiber. Det är lättsmält och bra för magen. Betfiber räknas som grovfoder och en häst kan leva på betfiber vid behov. Min förra häst levde på betfiber sin sista tid i livet. Hon fick vanligt hö också men pga att hennes tänder var förstörda så kunde hon inte tillgodogöra sig hö utan det var mest tidsfördriv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 109
Foder & Strö Hej. Har märkt allt mer på senare år att min ponny behöver extra mat höst/vinter/vår för att hålla hullet, (är 30 år) sommartid håller...
2
Svar
20
· Visningar
4 049
Senast: Lotus
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 462
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp