Bukefalos 28 år!

Lättsmält/lättuggad mat till gammal katt

Megs

Trådstartare
Jag har en gammelkatta på 18-21 år, vi vet inte riktigt då en kompis till mig fick henne från ett katthem och fick då reda på att kattan var allt mellan 13-16 år gammal, detta var 5 år sen. Jag har sen i min tur "ärvt" katten från min kompis då hon flytttade hem till sverige och vi inte tycker att det är lämpligt att stressa en så pass gammal katt med att resa.

Hur som - kattan är frisk o kry för sin ålder, i god kondition (varken tjock eller tunn) fräsh och pigg och hon t.o.m leker lite då och då med de yngre katterna och har visat sig vara en bra plastmamma åt de kattungar vi haft.:love::love:

Hon har dock bara en tand kvar, hade nån till när vi fick henne men bara en numera.
Vi mosar burkmat till henne och det äter hon med god aptit, problemet är att hon ändå spyr upp en hel del och att det verkar vara lite svårt för henne att smälta maten. Hon får mindre mat i fler omgångar än mina andra katter just för att hon inte kan tugga ordetligt så att hon hinner smälta maten mellan varven. Katten spyr inte var dag alltså men men jämna mellanrum och maten som kommer upp ser inte ut att vara smält.
Mosad tonfisk/sardiner/annan fisk eller skinka skuret i mycket små bitar är väldigt poppis o stannar alltid i magen men det kan hon ju inte leva på...
Hon är också mycket förtjust att äta av de anda katternas torrfoder vilket hon alltid sryp upp såklart eftersom hon sväljer det helt. :crazy: Vi försöker hålla henne borta från det men så fort det står framme och man vänder ryggen till så är hon där o tuggar, tydligen gillar hon detta bättre och har förmodligen fått mest torrfoder tidigare i livet.
Har försökt ge uppblött torrfoder men det ratades.

Finns det "snäll" brukmat för gamla/känsliga katter? (Den som min vet säljer gillar hon inte, har provat)
 
Sv: Lättsmält/lättuggad mat till gammal katt

Hills I/d är väldigt skonsamt, finns som blötmat också.
 
Sv: Lättsmält/lättuggad mat till gammal katt

Nu sker det ju inte någon betydande del av matspjälkningen i kattens munhåla. Många katter glupar i sig otuggad mat utan att det är något problem.

Beroende på när i förhållande till målet katten spyr ser maten ofta odigererad ut, om katten äter torrfoder är kulorna lätta att identifiera.

Jag tycker ni ska ta henne till vet för att undersöka orsaken till kräkningarna.
 
Sv: Lättsmält/lättuggad mat till gammal katt

Som sagt i/d är snäll. Ännu snällare är a/d. Men tror inte kräkningarna har med tänderna att göra rent så. Katter klarar käka torrfoder utan en enda tand, fascinerande nog.

Mammas siames har bara sina framtänder kvar, resten är borta (utdragna pga FORL). Hon äter torrfoder utan minsta problem. Dock så när hon hade lite tänder kvar - och problem med/i dem även om jag inte visste det då - så hade hon mer problem både att äta, och att det kom upp igen. Så problemet för er katt kan visst vara munnen ändå, men inte just tandförlusten utan isf hur kvarvarande tand/tänder mår, munnen mår allmänt.

Eller magen då.
 
Sv: Lättsmält/lättuggad mat till gammal katt

Vill inte hålla med om att a/d är så snällt mot magen, om det är det som är kattens problem, det är ett konvalescensfoder med högt energiinnehåll jämfört med i/d som är just lättsmält.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har två katter hemma och fick hem min husky i lördags. Han är 10 år gammal men har haft honom hos en äldre man i 7år men som nu fått...
Svar
5
· Visningar
1 441
Övr. Katt Jag har haft katt och varit arbetspendlare många år och det har gått bra. Nu har jag en granne som har ett hundpensionat och dom är...
Svar
7
· Visningar
1 212
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Har ni varit med om det innan? Jag har haft katter i hela mitt liv, men aldrig stött på en som denna.. Att dom inte fungerar på vissa...
Svar
1
· Visningar
2 858
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Har en gammal katt som ändrat beteende de sista två dagarna. I förrgår åt hon och var på lådan som vanligt men igår noterade mamma (hon...
Svar
10
· Visningar
6 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp