Bukefalos 28 år!

Lämna katt ensam

Skjøldur

Trådstartare
Jag har haft katt och varit arbetspendlare många år och det har gått bra. Nu har jag en granne som har ett hundpensionat och dom är självklart djurvänner. Förut så sköte hon min katt o hönsen då jag var borta. Så en dag så övertygade hennes son henne om att jag utnyttjade henne (hon fick lite smått o gott av mig då och då + julklapp värd nästan 1000 kr.). Dessutom hade dom hört att jag jagat bort en av deras katter från min tomt med ett markattevrål. Hon brukar forsera magetluckan och gå in här, det var därför. Jag har inte gjort den där kattan illa, ville bara skrämmas! :( Från att ha varit kompis med mig så är denna granne som en ombytt hand och hotar med länsstyrelsen om jag inte uppfyller djurskyddslagen. I den står att katter ska ha tillsyn två ggr om dagen och det kan jag inte fixa. Mina vänner turas om att åka hit, men mer än en ggr om dagen går helt enkelt inte att ordna. Vessla vännen ligger och spinner på min arm. Det första hon tänkte på då jag kom hem var god mat... bara torrmat kvar. För övrigt vaktar hon mig inte och det märks inte på något sätt att hon bara haft sällskap en stund igår kväll. (Åkte måndag f m) Hon har av allt att döma varit nöjd ändå. Jag har haft henne instängd i huset pga det är tryggast så, då kan det inte hända någon olycka. Hon har gott om plats, flera dasslådor och leksaker. Går det att ansöka om anstånd från den där regeln om besök 2 ggr om dagen, eller hur ligger det till?
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna katt ensam

Det är ju för katternas säkerhet också. Det kan hända mycket på några timmar.

Det är inte rätt mot katten att den ska vara ensam så mycket, inte ens om man kollar till den en stund 2 ggr om dagen.
 
Sv: Lämna katt ensam

Det handlar om 7-10 dagar i månaden och oftast 2-3 dagar i sträck som jag är borta hela dagen. Vessla är glad åt sällskap men verkar inte må dåligt av att vara ensam. Hon är inte rädd för främmande utan gullar gärna med kattvakten. En katt som är skygg det har inget utbyte av kattvakten än om denna kommer två ggr om dagen och stannar länge. Katterna på grannens pensionat sitter i tråkiga burar på ca 6 m2 och dom har ingen utegård eller något större rum där dom kan få springa av sig lite, men det är lagligt bara för att dom har tillsyn minst 2 ggr om dagen... Jag hade gärna varit hemma mer om jag kunde, men måste försörja mig. Och vad vore livet utan katt?
 
Jag ringde till länsstyrelsen i morse. Det står tydligen att katten ska ha tillfälle till social kontakt 2 ggr om dagen. Därför tyckte hon jag talade med att det är bättre om kattluckan är öppen så att hon får gå ut. Då har hon i alla fall chansen till social kontakt med andra katter och kanske någon som går förbi på vägen, och dessutom har hon lite roligare. Det är ingen risk att jag råkar ut för djurförbud så länge katten och hönsen har tillsyn 1 ggr om dagen.
 
Förlåt, men blev lite förvirrad, du skriver att du är borta hela dagen men samtidigt får jag känslan att du iallafall kommer hem på kvällen och åker iväg på morgonen..? Om det är så, så ser du ju till katten när du är hemma och borde inte vara något problem lagligt sett?
 
Jag ringde till länsstyrelsen i morse. Det står tydligen att katten ska ha tillfälle till social kontakt 2 ggr om dagen.

Det stämmer inte utan då har du fått fel information, det är tillsyn (av människa) två gånger per dygn det ska vara. Detta främst för att kunna försäkra sig om att det inte går för lång tid innan katten får vård om den tex skulle bli sjuk eller skadad. Men även för att kunna kontrollera saker som foder och vatten.

Jag tycker inte det låter som någon långsiktig bra lösning att lämna katten såhär utan du bör försöka lösa det på något annat sätt. Tråkigt att det blivit problem med grannen, om hon kunnat se till katten hade det kanske varit den enklaste lösningen.
 
Sover du alltså inte hemma? Isåfall räcker det ju om du har kontakt med henne morgon och kväll.

Att lämna henne ensam med kattvakt en gång om dagen skulle jag inte göra. Så trist liv ska en katt inte behöva ha. Då är det bättre att hon får gå ut - men inte vind för våg utan med tillsyn 2 ggr om dagen.
 
På schemat har jag 7 nätter på ett sjukhem i Oslo, 5 nätter på 3 veckor, 7 nätter i månaden i snitt. Borta måndagkväll-onsdag e m eller torsdagkväll-söndag. Ca 5 heldagar i månaden minst. Därutöver behöver jag ta några extra arbetspass i månaden för att fixa ekonomin så jag är oftast borta några dagar till. Kontoristen på länsstyrelsens djurenhet sa att dom inte gör något så länge katten får gå ut och har mänsklig tillsyn minst en ggr om dagen. Vessla katt själv uppskattar såklart sällkap men är som sagt lugn o glad då jag kommer hem. Jamar inte, vaktar mig inte utan verkar trots allt nöjd. Märks ingen skillnad nu mot då grannen gick hit 2 ggr om dagen. Men jag förstår att det är bäst! Jag har ett gästrum och funderar på att kolla om någon vill komma hit och koppla av de helgerna som jag är borta. Hen skulle kunna få bo gratis mot djurpassning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 160
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 201
Senast: LevelSkin
·
Övr. Katt Hej... Jag har en bengal kille som fyller 6 i år, jag ska resa bort i 2 veckor och lyckas inte hitta någon kattvakt som kan bo hemma...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: Sol
·
Katthälsa Sedan vi flyttade till gården för två år sedan har vi haft en vildkatt som strukit omkring och ätit mat som jag lägger till...
Svar
3
· Visningar
7 124
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp