Bukefalos 28 år!

Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Nu ska jag skapa en tråd Blixtra kommer att se som ett tecken på personlighetsutveckling :D

Eskil har ju vuxit ur den suveräna närmast tankestyrda liggvagnen från "forntiden" med stooooooora vita hjul och ett tag glidit omkring i sittvagnen (emmaljunga ca 12 år gammal, fem barn) jag köpte bättre begagnad till Vidar. Den har också vita icke-lufthjul men mindre och bredare. (=mycket trögare att styra)

Fast nu börjar den trilla isär, den var inte tillräckligt gammal för att ha superkvalitet ;)

Och Eskil har ett par år kvar att åka eftersom vi går ganska långa promenader.

Vi har en beg syskonvagn (ORA ca 6 år gammal) med lufthjul, det är praktiskt när man behöver trycka i båda barnen men det är himla trögstyrt och Vidar växer ur den till nästa år - då kan vi sälja den utan nämnvärd ekonomisk förlust.

Så nu funderar jag på att utöka vagnparken med en lättkörd sittvagn med möjlighet till ståbräda.

Vi kör mest i stan och lyfter vagnen upp/ner ur bilen OFTA så den ska helst inte vara tung.

Mitt motiv till ny vagn förutom att hjulen trillar av den gamla sittvagnen är att jag får så himla ont i axlarna av en trögstyrd vagn på exakt samma sätt som jag sliter på axlarna på jobbet med ultraljudsarbetet. Fritid och jobb ska ju liksom balansera varandra, barnvagnspromenader ger ju motion när man som jag har stillasittande jobb, jättebra - men då får man ju inte slita på samma kroppsdelar på samma sätt som på arbetet. Jag vill liksom inte behöva trycka ned handtaget för att svänga.

Har provkört en uppsjö nya vagnar och brutalt stoppat föräldrar på stan och bett att få styra deras unge :D för att se vad man kan punktmarkera på beg.marknaden, men vilken DJUNGEL !

Modellerna byts flera ggr varje år och egenskaperna varierar kraftigt. Enstaka modeller är konstanta (One Tree Hill som gör bla urban jungle) men jättedyra och finns knappt begagnat...

Det jag konstaterat är att trehjulingar med svängbart framhjul är överlägset minst axelpåfrestande.

Men alla sådana känns inte stadiga. Nu har vi inte jättekrav på det eftersom vi i princip alltid håller i vagnen, tiden då man lämnade en liten bebis sovande i vagnen är tyvärr över... Men rappligt behöver det ju inte vara.

Och flera kan inte ha ståbräda och varukorg vilket båda är helt nödvändiga tillbehör.

Någon som har några tips/råd?
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Du kan inte kombinera ditt stockholmsbesök med att köpa en beg urban jungle, här finns rel gott om på blocket? De är ju dock inte direkt superbilliga ens i begagnat skick. Quinny är ju också fina och lätta (vet dock inte om de är vändbara)
http://www.blocket.se/view/6433118.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Annars är ju Knorr ganska billiga i nytt skick särskilt om man beställer från tyskland (:heart000). Babyproffsen har också nån lite billigare modell men den har du säkert redan sett.

Har dock ingen aning om hur de funkar med ståbräda.
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Jag röstar på en emmaljunga scooter :D Den har korg, och jag tror att ståbräda kan få plats. Ska själv köpa en ståbräda till den till storebror. Ska bara forsla in vagnen till affären och prova ut en som passar ( till en brioaffär ..... :angel: )
Fast den är framåtvänd, det vill du kanske inte ha?
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Jo barnvagnsshopping står på programmet :D

Vet du mino, jag har kollat på en massa beg UJ, de säljs direkt de kommer ut för någon tusenlapp under nypris, typ. Verkar nästan mer prisvärt att köpa en ny då med garanti. Garantin följer ju inte vagnen utan första köparen vet vi som sett på Sverker :p .

Men 6000 för en barnvagn :crazy: ?????????????

Iofs går den ju uppenbarligen att sälja snabbt och lätt så man kanske ska se det som att ha pengarna i vagnen istället för i hagen som jag brukar :D

Fast då måste man ju vara snuskigt RÄDD om den :crazy:

Enya, framåtvänd är helt OK. Eskil är nyfiket lagd och bli ju bara större. Men har inte scootern fyra breda små hjul som inte svänger?
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Nu har vi ingen scoter utan en emmaljunga sulky tror jag... Jag är ju helt off på vad sakerna heter, jag köper det som passar helt enkelt... Men ialla fall, den upplever jag väldigt lättkörd, det räcker att lägga lite tyngd på ena sidan så svänger den, men det har inte helt plant ryggläge så den är till större barn...

Förrestän, papper är på väg till dig! ;)
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Jo, den har 4 hjul, men jag upplever det som om den är mer lättsvängd än en vanlig sittvagn faktiskt.
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

ABC design eller Teutonias 3-hjunlingar är vändbara, stabila och har svängbara framhjul! De har shoppingkorg och kan säkert fästas stödbräda på :banana:
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Tack alla för tips! Teutonia har väl ingen vagn med svängbart framhjul? Den vanligaste Y2K eller vad den heter har två hjul ihop framtill och svänger inte.

Cyclonen på filiduttans länk verkar ju bra - men jag fattar inte ?? I Sverige kostar den 7850 och finns knappt att prova någonstans. Och jag kan inte ett ord tyska :(
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Är 70-talsvagnen en liggvagn så ta den först och sakna den sen när du måste hitta sittvagn...

Tack för länken, samma vagn som på filiduttans länk men annat "förnamn" och pris. Och varför måste man köpa liggdel?

Snacka om djungel :crazy:
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

70-talsvagnen är liggmodell med präktiga vita gummihjul och röd galon.

Eftersom jag inte har nåt vettigt för mig, här: http://zovase.e-butik.se/ kan man köpa cyclonen som sittvagn.
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Blir sugen på ny bebis när jag hör om din liggvagn :d

:bow: för länken!

mandalaki : :o förstår inte hur den kan gro igen så där hela tiden :cool:
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Urban Jungel, oerhört prisvärd, älskar. Innan hade jag dubbelvagnen med sittdel till den stoa killen och bäbisliggvagnsdel till lillan, sen bytte jag till sitvagnsdelar till bägge (medföljer). Lösa "snurrhjul" framtill vilket gör den lättsvängd i vilken terräng som helst. Oerhört hållbar, jag använde min i 2 år under verkligt oömma former och det märks inte på den.
Nu när stora killen går själv så har jag bytt till en 3-hjulig av samam märke och den är lika bra den. Totalt överlägsset lättkördast av alla jag prövat. Jag har jättedålig ahandleder som i princip tåler noll belastning men denna vagn kan jag köra i timtal.
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Tack för svar, jag har funderat på om det höga andrahandsvärdet på UJ:n var en modegrej eller om vagnarna verkligen höll sig i nyskick.

Kanske både och ?
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Jag kommer nu att ha en 70-talare som första (liggvagn). Till sommaren kan det vara läge att införskaffa en smidig sittvagn. De senaste dagarna har jag sett denna vagn på stan; http://www.librokids.se/productpage.aspx?p=b83ad4ed-6a5c-43d8-b1e6-43d2bc99b7e9 Knorr Minime om länkningen misslyckas.
Den ser fantastisk smidig ut med stora cykelhjul. Min svägerska böt snabbt bort sin UJ när sonen var kring 1 år och började bli lite företagsam. Det var svårt att hålla koll tyckte hon när han satt framåtvänd och "så långt borta". Jag vet inte om UJ:en är högre då de hade liggdel först. De tyckte att den vickade lätt. Så jag har varit/är lite tveksam till trehjulingar.
 
Sv: Lättsvängd barnvagn - trehjuling ?

Hmm intressanta åsikter... Har tittat på flera joggingvagnar men tycker de är svårnavigerade i trånga utrymmen utan svängbart framhjul. :(

Sitter barnet "långt bort" i UJ:n och liknande vagnar? Undrar om han inte gör det i min framåtvända gamla (stora) emmaljunga också. Fast han är rätt försynt av sig. Än så länge :smirk:

Måste man inte ha en viss distans om man ska få plats med storebror på ståbräda?

På tex Babyproffsen BabyTravel trehjuling så finns det visserligen plats för ståbräda, men inte barn på den :crazy:

smulis - vagnen är jättetuff! Fast min största får inte plats att sitta längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kryptisk överskrift, det jag menar är. Anser många/industrin att om en barnvagn är några år så är den gammal och ute, dvs som en mobil ...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: tinissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp