Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Syrpa

Trådstartare
Det är ju lag på att hästarna står inne under natten på vintern om de inte har vindskydd. Hittills har jag haft vindskydd till min häst, men eftersom vi nu har bytt stall så undrar jag vilka månader det är... Vet att det börjar den 1 november, men när får man börja ha dem ute igen? Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Enligt regler så måste hästarna stå i stall fr.o.m 1 nov... om de inte har skydd i hagen.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

En lokal regel hos er då, eller? Visa gärna var det står då det i Mynta2:s länk inte säger ett ord om det.

Jag har inte sett en sådan regel någonstans och har haft hästar ute i december tidigare år (i södra Småland) dygnet runt eftersom betet fortfarande växte. Där hade jag inte något vindskydd.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Var finns den regeln att läsa? Har aldrig hört talas om den, och den står inte omnämnd hos Jordbruksverket där resten av regelverket finns. Myntas länk tycker jag du ska läsa.

Det behöver inte vara stall på natten, det är begränsad utevistelse om det inte finns skydd för hästen - om den är inne på dagen eller natten spelar absolut ingen roll!
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Tidigare har vi varit tvungna att byta från sommarhagen (utan vindskydd) till vinterhagen(med vindskydd) senast den 1 nov iaf. Vet även om en person som fått anmälning på sig eftersom hon hade sina hästar ute utan vindskydd på vintern, så är väldigt säker på att en sån här regel finns...
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Djurskyddsmyndigheten hade en gång FÖRSLAG till nya regler för utegångshästar ang tillgång till ligghall och att de borde ha det under följande tider:

Skåne, Blekinge och Halland
1 nov – 15 april

Övriga Götaland utom småländska höglandet
Mälardalen
15 nov – 15 april

Övriga Svealand
Småländska höglandet
Södra norrlands kusttrakter
1 nov – 1 maj

Övriga Norrland utom fjälltrakterna
15 okt – 15 maj

Fjälltrakterna
1 okt – 1 jun
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Det är bättre att läsa reglerna och följa dem, än att gå efter rykten, förslag och gissningar. Länken går ju till regelverket som används idag.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Så det ni säger är alltså att det är helt lagligt att ha hästen ute under vintern på natten utan vindskydd? ...
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Tidigare har vi varit tvungna att byta från sommarhagen (utan vindskydd) till vinterhagen(med vindskydd) senast den 1 nov iaf. Vet även om en person som fått anmälning på sig eftersom hon hade sina hästar ute utan vindskydd på vintern, så är väldigt säker på att en sån här regel finns...

För att vara säker måste man titta efter källan ;) . En anmälan grundar sig i nåt och troligen fanns det inte möjlighet för hästarna att ha en torr liggplats samt att betet var slut i den sommarhagen. Leriga hagar etc. kan leda till anmälan och har inte med datumet att göra.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Så det ni säger är alltså att det är helt lagligt att ha hästen ute under vintern på natten utan vindskydd? ...

"Så länge betestillväxt sker" samt att man har torr liggplats. Är vädret sådant som det var i Småland det året mina gick ute så länge är det ok.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

"Så länge betestillväxt sker" samt att man har torr liggplats. Är vädret sådant som det var i Småland det året mina gick ute så länge är det ok.

Nu bor ju inte jag i småland utan mycket högre upp. Vi har en hel del snö, så ända sättet för oss att ha en torr liggplats i hagen är en ligghall. Vad spelar det för roll om betestillväxten sker, våra hästar har ändå fri tillgång till hö under vintern...
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Det är kanske din kommun som har den regeln med 1 november. Ring dem då och ta reda på hur länge det gäller. Annars är det som de andra säger att det är betestillväxten som styr och den är ju rätt olika i vårt land.
Reglerna tar ingen hänsyn till fri tillgång på foder. De säger att det är betestillväxt som sker samt en torr liggplats och torr liggplats får du knappast utan vinskydd/ligghall under vintern.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Så länge betestillväxt sker är det en medeltemperatur per dygn som gör det möjligt. Har för mig att det är ca +7 grader.

Så här såg det ut 21 december 2008 i södra Småland
081221Rocket5.jpg
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Så det ni säger är alltså att det är helt lagligt att ha hästen ute under vintern på natten utan vindskydd? ...

Nej.... ingen påstår det... ÄR det vinter skall hästarna ha skydd.... Punkt...

MEN... vintern är lite egen som bekant... vintern kommer inte ett visst datum år efter år... Det är därför det INTE finns ett speciellt datum.
Vissa år har vi knappt haft vinter i södra delen av landet... Jag har själv varit med om att klippa gräsmattan långt in i december...

Precis som Piraja är inne på... så kan en anmälan grunda sig på andra saker än att 1 nov passerat.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Så det ni säger är alltså att det är helt lagligt att ha hästen ute under vintern på natten utan vindskydd? ...

OM det är en extremvinter åt det hållet att det är plusgrader och gräset växer så ja - då är det helt lagligt.

Regelverket säger att så länge det finns betestillväxt (det vill säga att gräset växer i hagarna) så får hästarna gå ute dygnet runt. Har ni snö, så är det ju alldeles jättetydligt att inget gräs växer så nej, då får de inte gå ute utan ligghall.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Tänk också på att det inte räcker med vindskydd, det krävs att hästarna har tillgång till ligghall.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Tänk också på att det inte räcker med vindskydd, det krävs att hästarna har tillgång till ligghall.

Hmmm lite förvirrande. Måste fråga:
Ligghall= Vindskydd dvs om det består av 3 väggar och tak. Enligt länken ovan? Det blir en torr liggplats.

Eller har jag missuppfatta det?:confused::confused:
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Men läser du inte vad vi skriver? Det handlar om betestillväxten, perioden när betestillväxt inte sker.

Har du tittat på länken till SJV?
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Vindskydd är inte detsamma som ligghall, därav mitt förra inlägg.

Som vindskydd kan man exempelvis ha tät skog, eller (som vissa gör) stapla storbalar med halm för att skydda mot vinden.
En ligghall har tak och 3 eller 4 väggar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 791
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp