Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Men läser du inte vad vi skriver? Det handlar om betestillväxten, perioden när betestillväxt inte sker.

Har du tittat på länken till SJV?

Fy vilken otrevlig ton!
Du som är moderator ska föregå med gott exempel?
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Vindskydd är inte detsamma som ligghall, därav mitt förra inlägg.

Som vindskydd kan man exempelvis ha tät skog, eller (som vissa gör) stapla storbalar med halm för att skydda mot vinden.
En ligghall har tak och 3 eller 4 väggar.
:D Tack då förstår jag:D
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Det är många som säger vindskydd om en byggnad med tak och tre väggar. Därför kan det nog bli en del missförstånd.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Var finns den regeln att läsa? Har aldrig hört talas om den, och den står inte omnämnd hos Jordbruksverket där resten av regelverket finns. Myntas länk tycker jag du ska läsa.

Det behöver inte vara stall på natten, det är begränsad utevistelse om det inte finns skydd för hästen - om den är inne på dagen eller natten spelar absolut ingen roll!

Jag läste faktiskt på JBV hemsida för typ 3-4 veckor sen då jag sökte info om ämnet för att ha kött på benen i en annan diskussion om just detta och då stod det att vindskydd var krav under vissa månader om året, minns inte exakt vilka och nu hittar jag det inte *suck*

Men de kanske har hunnit ändra det på dessa veckor?
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

SJV skriver så här:
---
Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
---
källa: se ovan
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Fy vilken otrevlig ton!
Du som är moderator ska föregå med gott exempel?

Jag tycker personligen att det är väldigt otrevligt att bara ignorera korrekta svar som kommer i tråden som skapats. Att inte ens ta sig tid att läsa länken som fördjupning, utan fortsätta gissa och anta.

Vi är alla olika, också i diskussioner.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Hmmm lite förvirrande. Måste fråga:
Ligghall= Vindskydd dvs om det består av 3 väggar och tak. Enligt länken ovan? Det blir en torr liggplats.

Eller har jag missuppfatta det?:confused::confused:

Nej du har inte missuppfattat. Här säger vi inte ligghall utan vindskydd. Men menar samma sak.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Jag tycker personligen att det är väldigt otrevligt att bara ignorera korrekta svar som kommer i tråden som skapats. Att inte ens ta sig tid att läsa länken som fördjupning, utan fortsätta gissa och anta.

Vi är alla olika, också i diskussioner.

Visst tog jag mig tid att läsa det, TROTS att jag flera tidigare gånger redan läst det. Däremot KAN det ju faktiskt ha varit så att det fanns yttligare information om detta på något annat ställe...
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Visst tog jag mig tid att läsa det, TROTS att jag flera tidigare gånger redan läst det. Däremot KAN det ju faktiskt ha varit så att det fanns yttligare information om detta på något annat ställe...

Visst är det möjligt att det finns mer information någonstans, men det är då fortfarande bara tolkningar och förtydligande av JBV:s regler, eftersom det är dom som gäller...

/Camilla
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Ja jag ser det, men tidigare hittade jag mer info om lösdrifter på jordbruksverkets hemsida.

Hittade bla då att det var väldigt svårt att få dispens för att inte behöva använda ligghall.

Tät skog och tålig hästras var då inte skäl nog för att man skulle få dispens från ligghall.

Då stod det även om datum som man var tvungen att ge hästarna tillgång till ligghall.

Antingen är jag bara kass och inte hittar den ytterligare infon igen eller så har den tagit bort jag vet inte.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Härnere har vi ju haft rätt mycket hallabalou om just skog och träd som vindskydd, med KC Ransch på Revingehed. Senast i veckan var det en uppdatering om deras ärende.

De har nötboskap på Revingehed och deras vindskydd utgörs av träd vilket inspektörerna inte godkände. Ärendet var därför uppe på hög nivå och valsade.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Hästarna får gå ute 16 timmar i ett sträck utan vare sig ligghall eller vindskydd, sedan måste de få komma på stall om det tidigare inte kan erbjudas. Detta måste inte nödvändigtvis ske nattetid, utan kan likväl ske dagtid. I de flesta fall är det nog så att man tar in hästarna på kvällen för att släppa ut dem morgonen därpå.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Diskussionen blir väldigt underlig, känner jag. :p

TS frågar:

Så det ni säger är alltså att det är helt lagligt att ha hästen ute under vintern på natten utan vindskydd? ...

Det får man, men då behöver man ju ta in hästarna minst 8 timmar under dagen istället. Jag tror att det är ovanligt att göra så på vintern, men på sommaren tar jag in min häst ibland på dagarna för att den ska slippa värme och insekter, och så får den vara ute på nätterna istället.

Hästarna får gå ute 16 timmar i ett sträck utan vare sig ligghall eller vindskydd, sedan måste de få komma på stall om det tidigare inte kan erbjudas.

Det betyder väl att om hästen går i hage 16 timmar/dygn, så ska den in i stall resterande 8 timmar? Det räcker väl inte att flytta över den till en hage med ligghall de där 8 timmarna?
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Jo faktiskt, men jag kan inte se logiken varför hästarna inte skulle kunna få tillgång till ligghallen dygnet runt.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Inte jag heller. Jag undrade mest för att frågor och svar går så mycket rakt förbi varandra i tråden.

Överlag är jag inte helt införstådd med varför man är nöjd med att ge sina hästar det lagen kräver, och dessutom måste tänja på de gränserna hela tiden. Själv ser jag djurskyddslagstiftning (och mycket annan lagstiftning) som ett golv, en lägstanivå. Inte som ett mål.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Överlag är jag inte helt införstådd med varför man är nöjd med att ge sina hästar det lagen kräver, och dessutom måste tänja på de gränserna hela tiden. Själv ser jag djurskyddslagstiftning (och mycket annan lagstiftning) som ett golv, en lägstanivå. Inte som ett mål.

Precis. Och jag fattar inte hur man har mage att ifrågasätta djurskyddslagarna bara för att MAN SJÄLV kanske har optimala förutsättningar för att låta hästarna gå ute utan att just bygga en ligghall.

Det är ju inte DE hästarna som ska fångas in av lagstiftningen (om de optimala verkligen ÄR det och inte bara är inbillat bra av en okunnig hästägare) utan det är ju de hästarna som INTE har en kunnig hästägare som kan se hästens bästa. NÄR fasen kan det vara fel att försöka göra dessa hästars liv bättre??

Jag blir uppriktigt sur fatiskt att man inte kan se utanför sitt egna hästägande och tänkte liiite längre :mad:

(obs, inte direkt till TS utan allmänt om allt ifrågasättande av lagar som faktiskt föräbttrar för de hästar som far illa)
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Jag har aldrigt menat på att jag vill ha mina hästar ute 24/7 utan ligghall, utan bara viljat veta vad det är som gäller ... Sedan blev det här en stor diskussion som det lite grann känns som inte egentligen har ett svar på min fråga längre...
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Det var därför jag la till sista raden att det var allmänt och inte direkt till dig :) Mitt inlägg var snarare en vidarefundering på Petruskas inlägg.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Diskussionen blir väldigt underlig, känner jag. :p

TS frågar:



Det får man, men då behöver man ju ta in hästarna minst 8 timmar under dagen istället. Jag tror att det är ovanligt att göra så på vintern, men på sommaren tar jag in min häst ibland på dagarna för att den ska slippa värme och insekter, och så får den vara ute på nätterna istället.



Det betyder väl att om hästen går i hage 16 timmar/dygn, så ska den in i stall resterande 8 timmar? Det räcker väl inte att flytta över den till en hage med ligghall de där 8 timmarna?

Det räcker inte med att hästen har tillgång till ligghall 8 timmar/dygn. Om hästen går ute mer än 16 timmar är den en utegångshäst och då ska den ha tillgång till ligghall hela tiden (förutom när den rids e.t.c.)

David
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Inte jag heller. Jag undrade mest för att frågor och svar går så mycket rakt förbi varandra i tråden.

Överlag är jag inte helt införstådd med varför man är nöjd med att ge sina hästar det lagen kräver, och dessutom måste tänja på de gränserna hela tiden. Själv ser jag djurskyddslagstiftning (och mycket annan lagstiftning) som ett golv, en lägstanivå. Inte som ett mål.

Det räcker inte med att hästen har tillgång till ligghall 8 timmar/dygn. Om hästen går ute mer än 16 timmar är den en utegångshäst och då ska den ha tillgång till ligghall hela tiden (förutom när den rids e.t.c.)

David

Egentligen är det ju bara logiskt, eftersom hästarna inte går och lägger sig på ett speciellt klockslag och sover x antal timmar :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 790
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp