Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Egentligen är det ju bara logiskt, eftersom hästarna inte går och lägger sig på ett speciellt klockslag och sover x antal timmar :D

Jag funderade över DavidSs svar i morsen när jag läste det och så sant som du säger :D

Dock är ju stall är ju en kompromiss där man ger hästen möjlighet att vila (ligga ner på torr plats) under de timmar den står inne (om det inte finns i hagen). Varför kan inte lösdrift innehålla samma kompromiss då egentligen? Man erbjuder ju samma torra liggplats under de timmarna den står i hagen med tillgång till ligghall?

Fast jag antar att det ha just med DavidSs inlägg att göra: definitionen är ju då utegångsdjur och de får inte hållas ute över 16 h om de inte har tillgång till ligghall (hela tiden). Eller?

Nu har jag nog snårat in mig i mina egna tankar tror jag :o
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Fast det här är ju inte riktigt sant, själv förordar jag ju ligghall dygnet runt om de går ute men så vet jag också att man tillåter att hästarna går utan ligghall i dessa 16 timmar om man sedan stoppar in dem i ligghallen och stänger i 8 timmar så är det också helt ok och tillämpas idag på vissa håll och är alltså godkänt.

Varför jo en anledning jag fick förklarat för mig var att marken kring ligghallen var för liten att tillhöra själva lösdriften, därför löser man det genom att ta in hästarna i ligghallen och låter dem vara där i 8 timmar för att sedan släppas ut igen.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Fast det här är ju inte riktigt sant, själv förordar jag ju ligghall dygnet runt om de går ute men så vet jag också att man tillåter att hästarna går utan ligghall i dessa 16 timmar om man sedan stoppar in dem i ligghallen och stänger i 8 timmar så är det också helt ok och tillämpas idag på vissa håll och är alltså godkänt.

Varför jo en anledning jag fick förklarat för mig var att marken kring ligghallen var för liten att tillhöra själva lösdriften, därför löser man det genom att ta in hästarna i ligghallen och låter dem vara där i 8 timmar för att sedan släppas ut igen.

Men om man inte stänger är det alltså inte godkänt? Handlar ditt inlägg övrigt om ett specifikt fall ang markens beskaffenhet/storlek?

Självklart håller jag med om att det bästa absolut är hall/skydd dygnet runt (även för hästar som står på stall kan jag tycka) men jag insåg precis att jag inte riktigt insett vad lagen egentligen menar (se fråga ovan) och det är ju bra att ha det glasklart för sig om man ska diskutera med andra (inte i denna tråden alltså utan allmänt) så man inte säger helt fel :)
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Men då ska ju ligghallen ha samma godkännande som ett stall, vad jag förstår det som?

ANTINGEN är hästen utegångshäst och ska då ha tillgång till ligghall under hela dygnet (utom ridning, skötsel etc), eller så är den på stall och då kommer alla regler kring box, utrymme etc in.

Eller?
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Men då ska ju ligghallen ha samma godkännande som ett stall, vad jag förstår det som?

ANTINGEN är hästen utegångshäst och ska då ha tillgång till ligghall under hela dygnet (utom ridning, skötsel etc), eller så är den på stall och då kommer alla regler kring box, utrymme etc in.

Eller?
Ligghall har ju också ytkrav även om den hålls öppen. Dock bara 80% av ytkravet i box. Stänger man in hästarna där blir det "gruppbox" vilket innebär att ytkravet ska vara samma (dvs 100%) som ytkravet i box för respektive häst.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Det räcker inte med att hästen har tillgång till ligghall 8 timmar/dygn. Om hästen går ute mer än 16 timmar är den en utegångshäst och då ska den ha tillgång till ligghall hela tiden (förutom när den rids e.t.c.)

Det var så jag trodde att det är.

Tycker egentligen att det är rimligt att alla hästar har tillgång till vind-/regnskydd ute, även om de står inne på nätterna.

Egentligen är det ju bara logiskt, eftersom hästarna inte går och lägger sig på ett speciellt klockslag och sover x antal timmar :D

Nej, det var så jag tänkte. Så sett är ju det här med uppstallning nattetid och utfodringstider etc ett tankesätt som hänger ihop med hur människor lever, inte hästar.
 
Sv: Lag på häst i stall, 1 nov till ....?

Så här såg det ut 21 december 2008 i södra Småland
081221Rocket5.jpg

Helt OT Men :love::love: Ge mig en sådan vinter NU på en gång!!!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp