Låga boxfronter

ponnymamma86

Trådstartare
Jag och min sambo håller på och planerar ett bygge av stall för plats med 6 boxar. Håller på och kikar på boxinredning och har sen jag började drömma om ett nytt stall för 10år sedan älskat låg boxfronter ( Myrby Fårö) men får mig att lite att tveka då jag hört att en del hästar hoppar ut.
vad har ni för erfarenheter om låga boxfronter? Vad tycker ni om dem? Hit me med era åsikter ☺️
 
Hästar är inte alltid de smartaste av djur.

Har varit med om hästar som försökt/lyckats ta sig ur boxar när de hoppat över låga fronter, genom luckan i boxdörren, genom fönster osv.

De alldra flesta gånger gör de dock INTE så, och i rent säkerhetssynpunkt så hade jag nog hellre sett att hästen hoppade en låg boxfront än genom ett (öppet) fönster, tex.
 
Stallet skulle kännas så mkt mer öppet och luftigt med dem känner jag och de är ju så fina 😍 MEN som sagt är inte helt säker just ut säkerhetssynpunkten. Har idag i det gamla stallet låga hemma snickrade boxfronter. C ponnyn som har en box på 9kvm och har aldrig varit på väg ut den vägen även när han varit stressad. B ponnyn skulle jag bli väldigt förvånad om han hoppade ut då han verkligen inte är någon ”hopphäst”. Men ska det ny stallet även kunna ta emot storhästar. Svårt val det här.. 🤯
 
Vi har låga boxfronter i vårt stall. Det var så när vi köpte gården. Jag har haft alla möjliga hästar i stallet och ingen har försökt hoppa ut. Jag upplever att hästarna känner sig tryggare när de inte är helt instängda. Hade en väldigt stressad fuxdam ett tag. Men även om hon blev stressad av att vara inne själv i boxen så var det aldrig tal om att hon skulle hoppa ut. Har även två boxar med helt stängda fronter, alltså galler ända upp och de hästar som stått i de boxarna har alltid varit jobbigare att mocka åt än de som stått i de boxar med låga fronter. Så jag skulle välja låga fronter igen om jag skulle göra om stallet då jag upplever att hästarna trivs bättre med det.
 
Vi har låga boxfronter i vårt stall. Det var så när vi köpte gården. Jag har haft alla möjliga hästar i stallet och ingen har försökt hoppa ut. Jag upplever att hästarna känner sig tryggare när de inte är helt instängda. Hade en väldigt stressad fuxdam ett tag. Men även om hon blev stressad av att vara inne själv i boxen så var det aldrig tal om att hon skulle hoppa ut. Har även två boxar med helt stängda fronter, alltså galler ända upp och de hästar som stått i de boxarna har alltid varit jobbigare att mocka åt än de som stått i de boxar med låga fronter. Så jag skulle välja låga fronter igen om jag skulle göra om stallet då jag upplever att hästarna trivs bättre med det.
Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Dotterns C ponny gillar inte att vara ensam och kan bli stressad om han blir lämnad själv. Tänker också lite så att hästarna får bättre kontakt med både oss människor och andra hästar med låga boxfronter. Du funderade också på om man skulle göra tex 2 st med höga box fronter och resten med låga.
 
Jag skulle aldrig någonsin bygga ett stall där det inte finns möjlighet att stänga alla boxarna helt. Mitt äldsta sto hoppade glatt ut ur boxen när hon var yngre och blev missnöjd med att hon inte fick komma ut först. Stillastående sådär 130 är rätt imponerande för en dressyrhäst... Och har de väl kommit ut en gång så är de väldigt benägna att försöka igen. Hon är inte ens specoellt stressad över att vara själv utan ja, missnöjd är nog en bättre beskrivning men ser hon att hon inte kommer ut så accepterar hon det.

Sen gillar jag att kunna öppna över boxdörren också så att de kan titta ut men vid tex nyår, ensamhetsträning och liknande så vill jag kunna se till att de inte kan försöka ta sig ut och riskera att fastna. Social kontakt får mina hästar gott om ändå i hagen.
 
Senast ändrad:
Jag skulle aldrig någonsin bygga ett stall där det inte finns möjlighet att stänga alla boxarna helt. Mitt äldsta sto hoppade glatt ut ur boxen när hon var yngre och blev missnöjd med att hon inte fick komma ut först. Stillastående sådär 130 är rätt imponerande för en dressyrhäst... Och har de väl kommit ut en gång så är de väldigt benägna att försöka igen. Hon är inte ens specoellt stressad över att vara själv utan ja, missnöjd är nog en bättre beskrivning men ser hon att hon inte kommer ut så accepterar hon det.

Sen gillar jag att kunna öppna över boxdörren också så att de kan titta ut men vid tex nyår, ensamhetsträning och liknande så vill jag kunna se till att de inte kan försöka ta sig ut och riskera att fastna. Social kontakt får mina hästar gott om ändå i hagen.
Oj, ja det var verkligen imponerande att hon lyckades med det 😅 hoppas hon inte skadade sig. Absolut har jag även tittat på höga boxfronter men att man då som du skriver att man kan öppna upp övre box dörren så de får titta ut. Ha helt stängt är inte ett alternativ känner jag.
 
Vi har Myrby småland och det är jättefint men opraktiskt.
En nackdel med öppen front är att vi kan inte ställa upp en häst på gången utanför boxarna om det är häst inne i boxen eftersom de kommer åt att bita hästen på gången. Då har vi ändå extra breda gångar men hästen på gången kan råka ställa sig för nära boxen. Vid ett tillfälle stod min syster och skötte sin häst på gången, min sons ponny stod i boxen och for ut och skulle hugga hennes häst precis när min systerdotter passerade. Han högg henne rakt i huvudet och hade hon inte haft hjälm hade det gått illa.
En annan nackdel är att det blir lite väl spännande när föl och sto ska börja sova i varsin box på nätterna. Det har gått bra men är ett onödigt risk- och orosmoment.
När min sambo byggde stallet hade han inga planer på att föda upp hästar med det menar jag att man vet inte vilka hästar man har i framtiden.
Hade jag fått välja hade jag valt en front som man kan välja om man vill ha den öppen eller stängd.
 
Vi har Myrby småland och det är jättefint men opraktiskt.
En nackdel med öppen front är att vi kan inte ställa upp en häst på gången utanför boxarna om det är häst inne i boxen eftersom de kommer åt att bita hästen på gången. Då har vi ändå extra breda gångar men hästen på gången kan råka ställa sig för nära boxen. Vid ett tillfälle stod min syster och skötte sin häst på gången, min sons ponny stod i boxen och for ut och skulle hugga hennes häst precis när min systerdotter passerade. Han högg henne rakt i huvudet och hade hon inte haft hjälm hade det gått illa.
En annan nackdel är att det blir lite väl spännande när föl och sto ska börja sova i varsin box på nätterna. Det har gått bra men är ett onödigt risk- och orosmoment.
När min sambo byggde stallet hade han inga planer på att föda upp hästar med det menar jag att man vet inte vilka hästar man har i framtiden.
Hade jag fått välja hade jag valt en front som man kan välja om man vill ha den öppen eller stängd.
Jag kommer göra en fölningsbox också då både jag och sambon vill någon ta köpa ett avelssto. Känns som om jag får rikta in mig på höga boxfronter men med öppningsbart galler
 
Jag vill också kunna stänga in, min försökte ta sig ut när han blev lämnad ensam och det slutade med att brandkåren fick komma och ta loss honom.

Men öppningsbar del i dörren vill jag ha så de kan stå och titta ut
 
Jag och min sambo håller på och planerar ett bygge av stall för plats med 6 boxar. Håller på och kikar på boxinredning och har sen jag började drömma om ett nytt stall för 10år sedan älskat låg boxfronter ( Myrby Fårö) men får mig att lite att tveka då jag hört att en del hästar hoppar ut.
vad har ni för erfarenheter om låga boxfronter? Vad tycker ni om dem? Hit me med era åsikter ☺️
Det ser väldigt fint ut med låga fronter. Men som de skriver risk.
Det går att ha boxfront med en sektion nät i dörren så det blir mer öpper. Men ändå säkrare.
 
Vi har tre boxar med låga fronter och en med höga. Alla boxarna är stora, större än 12 kvm, men den höga är störst, ca 20 kvm. Den använder vi som fölbox, karantänbox och för ensamträning. Den ligger fristående, de andra tre ligger tillsammans. Vi har inga problem med de låga fronterna, och då har vi ändå nästan 20 cm strö i boxarna också. I förra stallet hade jag öppet över dörrarna. Då gjorde jag en skiva jag kunde sätta för när t ex unga hästar var ensamma inne innan de vant sig.
 
Jag och min sambo håller på och planerar ett bygge av stall för plats med 6 boxar. Håller på och kikar på boxinredning och har sen jag började drömma om ett nytt stall för 10år sedan älskat låg boxfronter ( Myrby Fårö) men får mig att lite att tveka då jag hört att en del hästar hoppar ut.
vad har ni för erfarenheter om låga boxfronter? Vad tycker ni om dem? Hit me med era åsikter ☺️

Stod i ett stall där de bara hade en kedja som "boxdörr". Hästarna lämnade inte boxarna och kändes väldigt lugna😍
 
En nära familjemedlem byggde helt nytt stall för några år sedan då de expanderade sin verksamhet och deras boxar är från Myrby och modellen heter Boda 🤗 Och de har alla typer av hästar stående i boxarna aldrig hört dem nämna att någon häst försökt hoppa över. De byggde visserligen ett par vanliga boxar med för hingstar som inte fixar att stå med öppen boxfront, men annars så består stallet till stora delar av låga boxfronter. Ger ljus och är översiktligt när man går genom gångarna.
 
I eget stall kör jag gärna helt utan galler så hästarna kan nosa och klia varandra över boxväggarna, men då går också alla hästarna i samma hage och känner varandra. Som uppstallad vill jag ha galler emellan hästarna och framför boxarna om hästarna binds upp i stallgången, eftersom då är det inte lika säkert att boxgrannarna tycker om varandra och funkar ihop.
 
Jag har haft helt öppna boxar, alltså inte ens galler emellan boxarna, och ungefär 125-130 cm hög boxkant. Det har fungerat ypperligt för alla våra hästar. Extra smidigt när man ska släppa ihop nya hästar, utan galler emellan kan de gnabbas lite lagom utan att skada varandra och på morgonen är det klart vem som bestämmer och ihopsläppen har varit otroligt lugna.

Rekommenderar det absolut!
"Djur i bur" är inget jag gillar oavsett art faktiskt. Många boxar är ju verkligen uppbyggda så tyvärr.
 
Jag och min sambo håller på och planerar ett bygge av stall för plats med 6 boxar. Håller på och kikar på boxinredning och har sen jag började drömma om ett nytt stall för 10år sedan älskat låg boxfronter ( Myrby Fårö) men får mig att lite att tveka då jag hört att en del hästar hoppar ut.
vad har ni för erfarenheter om låga boxfronter? Vad tycker ni om dem? Hit me med era åsikter ☺️

Jag hade inte valt låga fronter. Detta pga säkerhetsrisk. Dels kan du inte stänga till om man ska binda upp utanför, dvs hästen i boxen kan bita den i gången. Sen finns alltid risken attt någon får för sig att hoppa. Jag har haft låga fronter i nästan alla stall jag stått. Men, jag har det inte idag (uteboxar). Mindre kul när min helt nya ponny (130 cm hög) var borta dagen efter jag hämtat honom. Som tur var hade min granne fångat in honom. Han hoppade över en 140!!! cm hög boxdörr. I nya stallet som vi börjar bygga om 4 månader. Så blir det höga fronter men med öppningsbart galler i dörren. Liknande den på bilden.

Med det sagt så vill jag säg att du aldrig vet när eller om en häst hoppar. Jag var totalt oförberedd på att ponnyn skulle hoppa ut. Men han gjorde det.
 

Bifogade filer

  • Front layout.png
    Front layout.png
    442,9 KB · Visningar: 23
Jag står i stall med låga boxfronter. Jättenervös var jag för jag stod så en gång innan och hästen hoppade ut. Men det går verkligen över förväntan. Upplever att hästarna är lugnare, de står gärna nära varandra, hänger in hos varandra osv. Även om alla inte är bästa vänner så ordnar de sig så. Att ha långa stallgångar med "burar" som inte går att öppna, aldrig efter detta.
 
Jag står i stall med låga boxfronter. Jättenervös var jag för jag stod så en gång innan och hästen hoppade ut. Men det går verkligen över förväntan. Upplever att hästarna är lugnare, de står gärna nära varandra, hänger in hos varandra osv. Även om alla inte är bästa vänner så ordnar de sig så. Att ha långa stallgångar med "burar" som inte går att öppna, aldrig efter detta.
Öppningsbart ser jag som e självklarhet. Jag jobbar fram en lösning med öppningsbart galler även mellan boxarna, med boxleverantören. Men då jag har hingst så vill jag kunna ha stängt om jag har sto jämte. Då stona kan vara ena riktiga pissmärrar ;) I mina uteboxar har jag inget galler mellan boxarna. Och ponnyn och hingsten står och gnabbas om de kan. De är lika hingstiga båda två.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp