Laga regntäcket

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 050
B

Bubben91

:crazy: Jag ska så fort det blir varmare laga pållens regntäcke. I den hagen han gick i innan hade han en kompis brevid sig i en annan hage som han brukade bråka med. Så nu är det små hål överallt i regntäcket..hhaha, kul.

Men jag har tagit mig en liten funderare. Borde det inte funka med såna där "lappar" man lagar cykeldäck med??:idea:
Dom håller ju fukt och luft med visserligen men det gör inget för det är inte hela täcket jag ska klä in..:cool:

Jag tycker det borde funka, om det fastnar på täcket villsäga. Vad tror ni?? Skulle det kunna funka?? Någon som testat kanske??:bump:

Sv: Laga regntäcket

För småhål använder jag "lagalappar" i nylon, som man köper på Åhlens, Jysk eller liknande. Klipp till rätt form, se till att lappen har rundade hörn för då sitter den bättre.

Kolla så att täcket är rent och ev fnas och trådar bortklippt INNAN du klistrar. Är hålet större så det går att börja med en bit på insidan så håller det ännu bättre.

För långa revor kör vi med spinnakertejp (som man lagar segelbåts-segel med). Håller för vind och saltvatten, och sitter än så länge bra på våra täcken :)

Jag försöker laga hålen så fort de uppstår, för det minskar risken för att täcket ska rivas sönder allt mera.

Det kanske fungerar :idea: Jag brukade köpa sånna färdiga lappar med klister på när jag använde täcken. Det är lättarbetat och finns i flera färger.

Men jag har tagit mig en liten funderare. Borde det inte funka med såna där "lappar" man lagar cykeldäck med??
Dom håller ju fukt och luft med visserligen men det gör inget för det är inte hela täcket jag ska klä in

Det var väl en bra ide, tycker jag....ha ha

Själv har jag lappat på ett vintertäcke rätt mkt denna vintern:D
Klippte sönder flickans gamla regnbyxor och klistrade med superklister...funkar jätte bra, har hållt hela vintern.....;)

Jag lagar mina täcken med bitar av gamla kasserade täcken och LiquiSole. Limmet köps på OK (eller annan mack) fär ca 70 kr. Räcker till täckeslagning i många år om man förvarar det rätt. Limmet är flytande och blir inte stelt utan sviktande när det torkat, hållfastheten är dock väldigt bra! Jag har lagat boots med det många gånger och det är inte limfogen som brukar gå sönder om de blir söndertrampade en gång till. Lägg laglappen under hålet så det inte blir några lösa kanter för hästtänder att bita tag i.
Lycka till!

ang skrev:
För småhål använder jag "lagalappar" i nylon, som man köper på Åhlens, Jysk eller liknande. Klipp till rätt form, se till att lappen har rundade hörn för då sitter den bättre.

Kolla så att täcket är rent och ev fnas och trådar bortklippt INNAN du klistrar. Är hålet större så det går att börja med en bit på insidan så håller det ännu bättre.

För långa revor kör vi med spinnakertejp (som man lagar segelbåts-segel med). Håller för vind och saltvatten, och sitter än så länge bra på våra täcken :)

Jag försöker laga hålen så fort de uppstår, för det minskar risken för att täcket ska rivas sönder allt mera.

Är det klister på redan eller?? Vad kostar dom??

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 847
Senast: Emine
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 172
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 323
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hur lagar ni småhål på era regntäcken?? Läste nånstans om "rätt tyg å rätt lim", vad är rätt tyg å rätt lim?? Skulle vara super om man...
Svar
6
· Visningar
1 297
Senast: tant agda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈