Laga träns

Aliil

Trådstartare
Någon som har lagat sitt träns? Hur gjorde du? Och hur vart resultatet? Hur var det sönder?

Min häst har nämligen haft sönder sitt miklem träns :cry: och jag lever just nu på hoppet om att det går att laga på ett snyggt sett. Och helst utan att det kostar allt för mycket.
 
Sv: Laga träns

Vad är det som är trasigt? Om du har en sadelmakare i närheten så borde dom fixa det väldigt snabbt och billigt, tror jag har lagt ca 100 kronor på en mindre reparation (större än ett träns dock) hos min sadelmakare :)
 
Sv: Laga träns

Vid ena hållet, där har det dragits sönder. Samt spännet är böjt på fel håll.
 
Sv: Laga träns

Tyvärr inte. Tränset består av två delar och båda är sönder:(:( Får gå till skomakaren och höra vad hon säger...
 
Sv: Laga träns

Spännet:
1012839_10201389562157423_350254559_n.jpg


Hållet:
1512624_10201389563157448_1328006567_n.jpg
 
Sv: Laga träns

Inga problem att laga. Spännet byts ut och läderdelen byts ut. Aningen som en bro/brygga eller länge bort och och då byts hela lädret ut. Vilken sadelmakare som helst fixar detta! Skomakare däremot skulle jag aldrig lämna annat än skor till!!
 
Sv: Laga träns

För att lädret ska bytas ut måste jag byta hela nackstycket. Och då är frågan om HW säljer enbart nackstycket.
 
Sv: Laga träns

Kan du visa en bild där man ser hur tränset hänger ihop och vad som är trasigt?

Jag tror nog att det går att laga hos sadelmakare, men det är svårt när man inte ser mer av tränset.
 
Sv: Laga träns

Jag lämnade in min däckelgjord som hästen sprängt sönder vid ett spänne. Sadelmakaren lagade det väldigt snyggt, hon fick byta "mitt på" en rem, skarva liksom, men vet man inte om det så syns det inte. Betalade 200 kr har jag för mig. Ny däckelgjord kostar ca 900 till den selen så det var lönsamt att laga.
 
Sv: Laga träns

Det går att laga ganska enkelt, spännet kan man eventuellt räta ut eller byta helt. Dock så kräver nackstycket att bli utbytt, men går det av sådär är det ingen vidare bra kvalitet på den biten. Visst kan man skarva men det blir aldrig lika hållbart eller snyggt som en hel rem.
 
Sv: Laga träns

Här är två bilder på när tränset sitter ihop som det ska (lånade). Spännet på bilden ska sitta i hålet på bilden under. De här ihop så att säga. Det är mellan nackstycket och nosgrimman/sidostycket som är sönder.

rambo-micklem-multi-bridle-12008426-0-1371029443000.jpg


0000413_trnings_hovedtj_kapsun_300_51bf76ceddf2b30568a6982c.png


Buck: Fast jag vet inte om jag vill hålla med om att det är dålig kvalitet. Om du kollar noga på spännet ser du att den är böjd på fel håll. Så hade inte lädret gått sönder som det gjorde hade säkert hästen gjort ist:crazy:

Och om jag sa innan är jag osäker på om det finns reservdelar till HW:s träns.
 
Sv: Laga träns

Jo det är tyvärr tråkig kvalité på HWs träns, på gott och ont.
I just ditt fall kanske det var bra att det var lite sprött och gick sönder, hellre ett trasigt träns än trasig häst..

Men hur som haver hade jag gått till en sadelmakare med det, mest rimligt ser det ju ut som att sprätta bort paddningen och ersätta lädret med en ny bättre läderrem.
Helt klart billigare än att köpa nytt träns. Är tämligen säker på att du inte kan köpa reservdelar om du inte har tur att någon säljer begagnat för att någon annan del gått sönder.
 
Sv: Laga träns

Går lädret av sådär är det dålig kvalitet, tort och sprött läder.
Kan rekommenderad att lägga ner hela tränset i en hink med olja i en eller 2 dagar så det suger åt sig ordentligt och blir "segare" i konsistensen, dock så kan det enklare töja sig då men bättre att det töjer sig än spricker.

Var glad att det är nackstycket som gick, det är väldigt enkelt att laga då det bara är att skära till en ny bit och sy dit den gamla paddningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Entourage
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
503
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
825
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp