Lågbegåvade barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Coop

Trådstartare
Detta är en känsligt ämne men vill ändå ha lite tips och idéer på hur man kan stimulera barn som är lågbegåvade. Vi gör allt det vanliga förståss som läsa osv.

Lite bakgrund...
Pojken är idag 1 år gammal men är på en 9-10 månaders barns nivå. Han är mycket gnällig, har nu lärt sig att åla sig fram, ställer sig upp mot soffan, men det finns inget go i honom. Inget framåtvilja att komma längre. Anledning till att jag misstänker att han är lågbegåvad är att hans båda föräldrar är det och vi ser vissa tendenser hos pojken som vi återfinner hos mamman.

Vi har pratat med bvc och ska träffa en barnpsykolog. Vi vill göra allt vi kan för att den lille parveln ska få det så bra som möjligt.

Det kanske finns någon litteratur som är bra att läsa??

OBS!
Om du inte vill svara här så pm:a mig gärna. Hoppas att ingen tar illa upp för att jag frågar om detta eftersom att jag vet att det kan vara ett känsligt ämne.
 
Senast ändrad:
Sv: Lågbegåvade barn

Många gånger är det inte barnets egna förmågor som är svaga utan det är stimulansen i uppväxtmiljön som påverkar barnet i negativt.
Barn från en torftig uppväxtmiljö gör ofta rejäla kliv i sin utveckling när de får börja på dagis eller hamnar i avlastningshem under vissa perioder.
Är BVC inkopplat och har all information om hemförhållande och miljö?
Jaga i så fall på dem, man brukar få tjata en hel del.
Kanske är det så att barnet aldrig fått någon positiv respons på sina framsteg utan tvärtom fått negativ feedback när han börjat röra på sig.
Vilken relation har du till barnet? Hur kan du påverka?
Arbetar du på dagis så har ni ju säkert en hel del yttre kompetens att rådfråga.
 
Sv: Lågbegåvade barn

Jag förstår din oro, men personligen kan jag tycka att det ännu är för tidigt att säga om barnet är lågbegåvad eller inte. Jag kan bara tänka min lillasyster, hon lärde sig inte att gå förrän hon var 13 månader typ. Det är normalt allt från 9-15 månader.
Och det finns de barn som bara samlar på sig alla intryck och sedan inte ger utlopp för allt det har lärt sig förrän i 2-årsåldern eller senare.
Jag kan bara tänka på min dotter, hon var sen i både tal och det fysiska medan jag som barn var tidig med allt. Men nu när hon är 3 år så har allt fullkomligt exploderat och nu har förskolan flyttat upp henne till de äldre barnen då hon redan kan delar av alfabetet.

Vad jag menar är att jag kan tycka att man inte ska vara orolig de 2 första åren då barn som jag tidigare skrev bara samlar på sig allting för att senare "explodera" ut allt det har lärt sig.

Personligen så pratade jag hela tiden med min dotter vad jag gjorde med henne och vad vi skulle göra, veckodagar, läste mycket böcker m.m. Och just då fick jag inget gensvar, men jag fortsatte och pratade med henne som om hon vore en vuxen och idag är hon ett steg före sina andra i hennes ålder medan hon låg två steg efter när hon var 1 år...
 
Sv: Lågbegåvade barn

mimmipigg skrev:
Många gånger är det inte barnets egna förmågor som är svaga utan det är stimulansen i uppväxtmiljön som påverkar barnet i negativt.
Barn från en torftig uppväxtmiljö gör ofta rejäla kliv i sin utveckling när de får börja på dagis eller hamnar i avlastningshem under vissa perioder.
Är BVC inkopplat och har all information om hemförhållande och miljö?
Jaga i så fall på dem, man brukar få tjata en hel del.
Kanske är det så att barnet aldrig fått någon positiv respons på sina framsteg utan tvärtom fått negativ feedback när han börjat röra på sig.
Vilken relation har du till barnet? Hur kan du påverka?
Arbetar du på dagis så har ni ju säkert en hel del yttre kompetens att rådfråga.

Detta håller jag fullkomligt med om!
Bra skrivet, miljön påverkar mycket, även de barn som har en skada i hjärnan kan utvecklas mycket positivt om man bara har rätt miljö med rätt stimulans...
 
Sv: Lågbegåvade barn

Fast det där är ju olika från barn till barn... Kompisen har kämpat som ett djur för att få hjälp till sin dotter, bvc har hela tiden bara sagt att hon är lite sen i utvecklingen... Men numera är barnhab inkopplat och de försöker ta reda på vad som är fel, för något är det.

Till Ts försök att få kontakt med barnhabiliteringen, dels kan de göra en bedömning och dels kan de hjälpa till med "träningsprogram" och hjäpa er vidare om det skulle behövas.
Kompisen vars dotter nu är två år har gått teckenspråkskurs pga att dotterns tal har inte utvecklats och det är ofta lättare för barn att börja med teckenspråk och teckenstöd.
De har även som sagt träningsprogram och de går på vattenträning en gång i veckan. Musik har nått fram till henne väldigt mycket och det jobbar de efter. Just nu kämpar hon för att få en personlig assistent så hon ska klara av dagismiljön.
 
Sv: Lågbegåvade barn

Ja det är sant, det kan ju också vara något annat som är "fel"...
Men det behöver inte vara det.
Men det är som du säger, att barnet hittar andra vägar att uttrycka sig på så som teckenspråk eller via musik eller lek.
Och det är inte problemen man ska titta på, plocka fram det som barnet KAN istället och utveckla det.

Ibland säger man att vissa barn är "problembarn" i kanske en skolmiljö, men sätt barnet i en annan miljö istället så är det inget "fel" på barnet.
 
Sv: Lågbegåvade barn

Ni gör säkert allt ni kan. Barn VILL utvecklas själva, det är svårt att liksom trigga dem för mycket över sin egen kapacitet.

Man kan UNDERSTIMULERA förstås, men i en normal miljö med möjlighet till det som barn behöver och som väcker deras nyfikenhet ska man inte behöva pusha, mest "vakta" och uppmuntra.

Något jag vill tillägga bara är att man ska nog vara EXTRA noga i ett sånt här fall där ni har ett biologiskt barn som du uppfattar som smartare, och så fosterbarn med sämre biologiska förutsättningar. Alltså noga med vara konsekvent i behandlingen av barnet att dess värde INTE ligger i prestationerna utan att h*n har ett alldeles unikt eget värde. Alla behöver inte vara Einstein. Se barnet för den individ h*n är och älska det förutsättningslöst utan att jämföra med storasyster.

Man blir inte automatiskt lyckligare för att man är ett intelligent barn.

Snarare tvärtom :crazy:

En superbra självkänsla och kännedom om både sina begränsningar och vad man har för goda sidor att förvalta istället är så väldigt mycket mer värt att ha med sig i bagaget.

Så ta emot all hjälp och stimulera det ni kan men älska och se barnet som det är utan att få det att känna skuld för att det inte är så bra som ni vill ha det.
 
Sv: Lågbegåvade barn

Vi har haft den lille i drygt 6 månader och när han kom var han som en litet paket :(
Han har utvecklats enormt under dessa månader och jämför inte barnen på något sätt utan vi är bara medvetna om och uppmärksamma på att barnet hade och har väldigt sen utveckling. I och med att Soc är med också så måste allt dokumenteras för att han senare i livet ska kunna få den eventuella hjälp som kanske kommer att behövas i skolan.

Vi tycker så mycket om honom, han är en liten guldklimp:love: och hans syskon behandlar honom som vilken lillebror som helst.

Men vi ska kämpa på och skrika i högansky för att han ska få det så bra som möjligt här hos oss.

Vill tacka alla för era svar!:bump:
 
Sv: Lågbegåvade barn

Jag skulle bara vilja säga en sak och det är.... låt det ta tid! han har mycket att ta igen skulle jag kunna tänka mig, och barn från svåra förhållande "väljer" själva att utveckla det de har mest nytta av och i detta fall helt troligtvis hans passivitet.
En släkting till mig har två fosterbarn som kommer från svåra missbrukar hem och med psykiskt störda föräldrar. Ett av barnen började inte prata förens hon var 3 år och innan dess sa hon inte ett ord men alla var eniga om att avvakta och inte pressa in henne i någon träning och de hade rätt för helt plötsligt kände sig hon sig tillräckligt trygg och började prata.

F.ö. så började inte min kompis barn att gå förens han var 16 månader och krypa började han som ett åring och han är inget lågbegåvat barn precis. Och min 7 månader gamla dotter ligger där man lägger henne... medans min andra dotter hasade sig fram redan som 4 månader.... Variationerna är stora oavsett hemförhållande.
 
Sv: Lågbegåvade barn

Min syster hon kröp aldrig, hon satt och hasade sig fram... Gå det började hon inte göra förräns 1,5 år... Men hennes läkare sa att det var inget konstigt med det, det visade sig att han själv hade varit en som börjat gå väldigt sent...
 
Sv: Lågbegåvade barn

Vad menar du med att föräldrarna är lågbegåvade? Att de har en utvecklingsstörning eller att de ligger i den sk "gråzonen"?


De flesta barn med lindrig utvecklingsstörning behöver samma stimulans som vanliga barn, dock måste man ha tålamod eftersom all inlärning tar längre tid för barnen med utvecklingsstörning.
 
Sv: Lågbegåvade barn

Carolus skrev:
Min syster hon kröp aldrig, hon satt och hasade sig fram... Gå det började hon inte göra förräns 1,5 år... Men hennes läkare sa att det var inget konstigt med det, det visade sig att han själv hade varit en som börjat gå väldigt sent...
Det där stämer in på min svåger, han var en sk. nöjd rumphasare ;) . Väldigt cool unge som inte hade bråttom i livet. Gick ut natur med 5 i alla ämnen, gjorde högskoleprovet på skoj fick 2.0, var med i matte landslaget och är idag en mycket duktig barnkirurg.
 
Sv: Lågbegåvade barn

Min första son var ( i alla andras ögon) väldigt sen att gå (15 mån) talade sent och var väldigt arg och gnällig hela sina första år.

ENVIS, det skulle hända saker hela tiden, jag fick aldrig sitta ner framför TV.n.
Nej jag bar honom i flera månader innan han kunde ta sej fram för egen maskin.

Flera av våra bekanta började spekulera i om varför han var sen i både det ena och det andra...

Idag är han oerhört social, välsedd i alla kretsar, snygg (hör iofs inte till saken men ändå....stolt :o)) poppis bland tjejjer, läser till civ.ek. på högskola med VG/MVG på alla tentor så inte var det något större fel på honom precis... Nej ta ni det lugnt och avvakta. Det behöver inte alls vara något fel på honom. Eftersom han utvecklas såpass nu så känns det mer som att det handlar om understimulans tidigare i hans liv.
Kram//
 
Senast ändrad:
Sv: Lågbegåvade barn

Det är ett känsligt ämne du tar upp ,men välldigt bra att någon vågar göra det!:bow:
Jag är själv mamma till tre barn, en son född -00, en dotter född -03 och så minstigen en dotter född februari -05.
Den sekund minstigen föddes så förändrades vår värld totalt, vad som hände vet jag inte och får inget svar på när jag frågar, men förlossningen var helt normal, (snabb).
Hon är född med en gomspalt (alltså bara gomen öppen, läpp och käke är helt), stor tårna har inga naglar och är krokiga. Hon är född med andnings problem, svårt för att gå upp ivikt m.m
Idag är hon snart 14 månader och vi är en trött familj. När hon var två månder så kännde både jag och pappa att något var fel, försökte på tala det för bvc, men ingen lyssna. Efter som dottern legat på prematuren i 8 dagar (är full gången men hadde andnings problem), så fick vi gå och träffa läkare reglbundet, på talade även detta för dessa läkare som gav oss en klapp på axeln att det blir nog bra. Vi har kontakt med hörcentralen, ortoped, sjukgymnast, dietist, läkere på barn, läkare på prematuren, astmaläkare (men hon har inte astma), läkere i Uppsla som skötte om hennes gomspalt, jag har tjatat, klagat, bett och bönat att någon ska ta sig an henne, gråtigt floder för att bli hörd, till bringat timmar framför datorn i jakt på diagnos. Försökt bli hörd alla dom gånger hon varigt inlaggd på barnklinik. Till slut så träffa vi en läkare som gick med på att ta kromosom priver, vilka var helt normala:bump: , denna läkare trötta på oss och skrev en remiss till barn habiliteringen :banana: och där är hon nu inskriven sedan april, och det är det bästa som hänt oss, NU tittar dom på hela tjejen, och vi har fått med håll hon har troligen en psyko motoriskutvecklingsförsening :cry: , nu har man gett henne skenor för tårna, man kollar höfterna, vi har fått en kurator, som har hjälpt oss fylla i formulär för vårdbidrag, hjälper oss med dagis plats och att få en resurs till dagis. Allt är jobbigt, hela systemet är trögt, men tror ni att barnet har en lågbegåvning så kontakta en barnläkare och säg rakt ut vad ni tror och vad ni ser. Nöj er inte med några hurtiga klappar på axeln,och det blir nog bra eller det är helt normalt.
Vill du så skicka mig ett pm.
Hur som så är vår lilla Wilma det sötaste som finns, en glad tjej som har massor av "go" i sig.
 
Sv: Lågbegåvade barn

Ofta så är ju den "inre känslan" något att gå efter, den du har. Men att läsa din text, en ettåring som är på en 9-10 månaders nivå, går inte men står upp med stöd och gnällig så låter det väldigt normalt i mina öron :)

Jag själv var väldigt sen med att gå, har för mig 13 månader. Jag hann både gå och springa och bli väldigt snabb ändå. Och utbildad civ.ing :) Pappan till mitt barn var mycket sen han med, 15 månader till och med. Han blev sen helt normal han med och hann både springa och gå och gå sig en högskoleutbildning. Sen slog vi ihop två sena föräldrar och fick ett barn... Som blev ännu senare än vi... Vid ett års ålder kröp inte sonen och stod heller inte med stöd. Gå började han göra vid 17!! månaders ålder. Balansen urusel och förstås gnällig eftersom psyket ville mera på något vis. Trillade mycket och krävde mycket. Nu, 4½ år gammal, cyklar han glatt utan stödhjul som om han aldrig gjort annat, rider ponnyn barbacka, börjar ha bra koll på de flesta bokstäver, har en vokabulär som är enorm.

Mormor och farmor är båda erfarna 4-barns mammor och farmor också utbildad barnskötare och dagistant, och de blev aldrig "nervösa" över pojkens ovilja att använda sina ben så det höll nog oss också lugna. Inte ens BVC skrämde upp oss :)

Så hoppas!!! att eran lilla pojke bara är lite vanligt "sen" och att det inte är något annat bakom!!!
 
Sv: Lågbegåvade barn

Ja vi hoppas oxå att han bara är sen, men det finns andra tecken som är oroande. Men vi var införstådda med detta när vi tog emot honom och alla är uppmärksamma på hans utveckling.

Problemet är inte att han inte står ordentligt eller går utan att goet och viljan att "lära" och härma och att förstå enstaka ord existerar inte. Och vissa andra saker som man ser i hans mamma.

Men vi kämpar vidare och gör allt vi kan för att han ska få de bästa förutsättningar trots en lite dålig start innan han kom till oss.:bump:
 
Sv: Lågbegåvade barn

:bow: för er för att ni är engagerade fosterföräldrar och anstränger er för att ge den lille killen en bra start i livet. Det låter hemskt att han var passiviserad som ett litet paket när han kom till er :(
Det verkar verkligen vara en känslig fråga, eftersom det trillat in så väldigt många svar som berättar om högbegåvade icke-krypande barn.
 
Sv: Lågbegåvade barn

lingonben skrev:
:bow: för er för att ni är engagerade fosterföräldrar och anstränger er för att ge den lille killen en bra start i livet. Det låter hemskt att han var passiviserad som ett litet paket när han kom till er :(
Det verkar verkligen vara en känslig fråga, eftersom det trillat in så väldigt många svar som berättar om högbegåvade icke-krypande barn.

Tack!!! Det värmer och stärker.

Idag är den lille parveln glad en stund. Så idag hoppas jag på en mindre jobbig dag.:banana:
 
Sv: Lågbegåvade barn

Detta kanske är en liten sak i sammanhanget, men glöm inte bort hur stimulerande musik kan vara. Lite Mozart och Händel är aldrig fel! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
23 907
Senast: Amk
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 272
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 999
Senast: skuggi
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
3 877
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp