Lagertält som ligghall

Bukefalos 30 år!

Kakan00

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av lagertält som "ligghall" till hästar. Har sett en del som använder sig av det. Min fundering är också huruvida detta är godkänt eller inte? Jag har försökt läsa mig till det lite men hittar inget konkret svar.

Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av lagertält som "ligghall" till hästar. Har sett en del som använder sig av det. Min fundering är också huruvida detta är godkänt eller inte? Jag har försökt läsa mig till det lite men hittar inget konkret svar.
Jag har sett de som har grindar längst med sidorna men tycker inte det är någon bra lösning, däremot vet jag de som har byggt en halvhög vägg på insidan som fått det godkänt av LS som lösdrift.

Generellt dåligt. Insidan måste kläs med skivor för att vara godkänd (boskapsgrindar får inte användas till häst). Ventilationen är ofta bristfällig (blir stillastående luft) och jag har sett många med kondensproblem (takdropp som ger blöta bäddar).

Lite beroende på vad man har för typ av häst kan det bli lika dyrt att göra ett tält godkänt som att bygga ett vindskydd.
Reglerna säger att väggar ska hålla för hästspark. Vilket då innebär att det är enklare till en shettis än en nordsvensk.
Grindar är inte godkänt till hästar p g a risken att fastna med ben eller huvud. Så om tältet kommer med grindar måste dom kläs med trä eller skivor.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar