Lagförd dom

TantAgda

Trådstartare
Undrar helt enkelt var jag vänder mej för att få del av en dom. Polisen?
Vad behövs för att aktuell dom ska kunna hittas?
 
Undrar helt enkelt var jag vänder mej för att få del av en dom. Polisen?
Vad behövs för att aktuell dom ska kunna hittas?
Jag tror att du ska vända dig till aktuell domstol, lättast är det om du har ärende numret men det borde kunna gå att hitta även utan det.
 
Undrar helt enkelt var jag vänder mej för att få del av en dom. Polisen?
Vad behövs för att aktuell dom ska kunna hittas?

Du vänder dig till den instans som har utfärdat domen.

Har du namn på lagförd eller målsägare så brukar det räcka.
 
Tack för era svar!
Jag har namn och personnummer (ej 4 sista) på den dömda så det borde räcka.
Med instans så menar du Görel den domstol som dömt hen. I detta fall så gäller det en kraftig trafikförseelse med indraget körkort.

Kommer jag kunna få ta del av förhör och dyl också?
 
Jag menar den som utfärdat domen.

Domar är offentliga men det är inte förhörsprotokoll och liknande förundersökningsmaterial.
 
Jag menar den som utfärdat domen.

Domar är offentliga men det är inte förhörsprotokoll och liknande förundersökningsmaterial.

Märker såhär i efterhand att min fråga är direkt felaktig och irrelevant. Det är i själva verket förhörsprotokollen jag är intresserad av. Domen vet jag hur den föll ut, om nu inte vederbörande har ljugit om det också.

Jag tolkar ditt svar ovan som att det jag vill veta inte går att ta reda på på annat sätt än om den dömda begär ut protokoll och visar mej?
 
Märker såhär i efterhand att min fråga är direkt felaktig och irrelevant. Det är i själva verket förhörsprotokollen jag är intresserad av. Domen vet jag hur den föll ut, om nu inte vederbörande har ljugit om det också.

Jag tolkar ditt svar ovan som att det jag vill veta inte går att ta reda på på annat sätt än om den dömda begär ut protokoll och visar mej?
Jag har läst mängder med förundersökningsprotokoll... https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förundersökningsprotokoll
 
Allt beror på. Först och främst vilken process är det där intresserad av? Den som ledde fram till ett indraget körkort eller den som ledde fram till en brottspåföljd. Det ena ät nämligen en förvaltningsprocess och det andra en process i allmän domstol. Offentligheten skiljer sig mellan de olika domstolsformerna.

Sedan så kan det skilja sig mellan vilket det beslutande organet är i samma processform/domstolsform. Ex så blir inte förhör och liknande offentliga om det är åklagaren eller polis som beslutar om brottspåföljd men om det varit föremål för en domstolsprocess i allmän domstol så är i stort sett rubb och stubb offentligt.

Så du behöver specificera vad det är du är ute efter.
 
Märker såhär i efterhand att min fråga är direkt felaktig och irrelevant. Det är i själva verket förhörsprotokollen jag är intresserad av. Domen vet jag hur den föll ut, om nu inte vederbörande har ljugit om det också.

Jag tolkar ditt svar ovan som att det jag vill veta inte går att ta reda på på annat sätt än om den dömda begär ut protokoll och visar mej?

Omständigheterna, dvs vad som hänt (och jag antar att det är det intressanta) borde framgå av domen.
 
Undrar helt enkelt var jag vänder mej för att få del av en dom. Polisen?
Vad behövs för att aktuell dom ska kunna hittas?


Maila aktuell domstol och begär ut dom och Fup. Då kommer de att meddela dig om något av förundersökningen är sekretessbelagt och du kommer inte att få ut den delen.
 
Märker såhär i efterhand att min fråga är direkt felaktig och irrelevant. Det är i själva verket förhörsprotokollen jag är intresserad av. Domen vet jag hur den föll ut, om nu inte vederbörande har ljugit om det också.

Jag tolkar ditt svar ovan som att det jag vill veta inte går att ta reda på på annat sätt än om den dömda begär ut protokoll och visar mej?

I domen står ju en hel del om brottet och den tilltalades inställning.
 
Då provar jag att maila domstolen och begär ut dom och protokollet så får vi se vad jag kan få ut.
Tror ni det räcker med att jag anger namn och personnummer(ej fyra sista för de kan jag inte) för att de ska hitta aktuell dom?
Kommer personen i fråga få reda på att jag begär ut det?
 
Då provar jag att maila domstolen och begär ut dom och protokollet så får vi se vad jag kan få ut.
Tror ni det räcker med att jag anger namn och personnummer(ej fyra sista för de kan jag inte) för att de ska hitta aktuell dom?
Kommer personen i fråga få reda på att jag begär ut det?

Du kan ju maila anonymt... Skapa en ny mailadress för syftet. :)
 
Du kan ju maila anonymt... Skapa en ny mailadress för syftet. :)

Jo det tänkte jag nog göra. Men jag undrar mest om det skickas ut info till personen som domen gäller att det begärts ut kopior på den? Hen kommer lätt lista ut att det är jag som begärt ut det..
 
Då provar jag att maila domstolen och begär ut dom och protokollet så får vi se vad jag kan få ut.
Tror ni det räcker med att jag anger namn och personnummer(ej fyra sista för de kan jag inte) för att de ska hitta aktuell dom?
Kommer personen i fråga få reda på att jag begär ut det?
De 4 sista finns ju på Ratsit om du behöver?
 

Liknande trådar

Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
340
Fritid Jag behöver en app som är pålitlig och som följer i realtid. Man ska inte få info som var aktuell för tio minuter sedan utan var aktuell...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: TinyWiny
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
542
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp