Lägga hur mycket pengar som helst....

Lill76

Trådstartare
på oförsäkrad häst???
Vi har en travare som vi lät veterinärbesiktiga innan vi köpte honom och veterinären tyckte sig inte hitta några större fel på honom utan tyckte lugnt att vi kunde fullfölja köpet. Försäkringsbolaget som dröjde väldigt länge med sitt besked (tyvärr till efter att vi köpt hästen) hade en annan uppfattning och lämnade reservationer på hältor och ryggproblem :mad: Nu har det inte gått bättre än att hästen blev halt efter någon månad hos oss, knäledsinflammation :( :( Vi lät behandla honom ett par gånger och han stod i boxvila ett par veckor och sen har vi sen i oktober börjat träna upp honom så smått efter veterinärens rekomendationer.
Nu har han börjat bli lite ryggöm igen och häromdagen tyckte jag att han gick lite orent igen :cry: Jag hoppas verkligen att det bara var för att det var hårt och lite halt ute.
Vad ska man göra :confused: Jag vill ju avliva vår lilla pålle men vi har ju trots allt inte hur mycket pengar som helst att lägga på behandlingar och jag vill ju framförallt inte att han ska gå och ha ont. Eftersom jag själv har börjat på en hästmassageutbildning har jag tänkt försöka massera honom ganska ofta för att se om det hjälper, kan det vara en bra ide tror ni? Han har ju mycket spännigar i rygg och bakdel.

Sv: Lägga hur mycket pengar som helst....

Det är därför det är bra att använda de färdigtryckta kontrakt som säljs i hästaffärer. Där kan man kryssa i att hästen ska gå att försäkra utan anmärkning....

Jag tycker att du dels ska se över din ekonomi, vad har du råd att lägga ned¨på veterinärbehandlingar? Prata sedan med en kompetent vet, de kan råda dig till vad du ska göra.

Har själv en travare som stått skadad ett år, dvs ända sedan jag köpte honom, och försäkringsbolaget har inte velat hjälpa till. Jag har lagt ut så mycket pengar jag har och lite till och sitter nu med stora skulder som kommer att ta år att betala, en häst som kanske blir bra och inga pengar kvar till ytterligare behandling eller en glasstrut en vårsolig dag... Just nu går jag bara och väntar och hoppas att några månaders vila ska få pållen på benen igen så att han fungerar som ridhäst. Vad har jag för alternativ...? Hästen har en gudagod personlighet, lider idag inte av sin skada, jär för övrigt fullt frisk och bara åtta år. Det vore ett grymt slöseri av ta bort honom pga min ekonomi, samtidigt finns ingen vettig människa som vill köpa honom eller ens ta honom gratis (skulle dock aldrig skänka bort honom om det inte var till någon jag känner).

Idag sitter jag och undrar om jag skulle gett mig för länge sedan och satt punkt innan jag hamnade i den här situationen (förlorade även jobbet eftersom vård av sjuk häst tydligen grundar för avskedning, trots godkända semesterdagar från chefen... :mad: ), men samtidigt... Jag hade aldrig klarat av det. Den här hästen betyder nästan allt för mig.

Hej!

Om ni veterinär besiktade hästen innan köp och har papper på det att den gick igenom. Då borde väl det intyget gälla :confused:
Alltså, gick hästen igenom besiktningen, så borde de gamla reservationerna försvinna (den gick ju igenom=frisk) Och hästen borde väl vara fullt försäkrings bar :confused:

Fick du några anmärkningar på veterinärbesiktningen? Annars ska väl inte försäkringsbolaget knorra?

Jag köpte ett varmblod för 2,5 år sen och besiktade om honom efter några månader utan anmärkning. Då försäkrade jag om honom till vanlig ridhästförsäkring. Vilket jag är glad över idag, eftersom han också har varit inne nu pga kotledsinflammation och även blev sprutad i ena knät. Istället för att gå på ca 6000 kr så blev det nu 1800.

Svårt att svara på hur man ska göra en sån här gång.
Jag skulle nog försöka hitta en veterinär som jag har stort förtroende för och be dom om en ärlig åsikt.

Om han är ryggöm sluta rid honom. Du kan ju arbeta honom från marken, tömkör osv. Massage är ju jättebra, men om du inte tar hänsyn till att han är öm i muskler när du rider gör det ju inte så mycket nytta.

Kolla hans sadel, det kan ju vara svårt att få en passande sadel till travare då vissa är överbyggda och har kort rygg. (Jag rider f.n barbacka då jag haft vissa sadelproblem :p )

Lycka till och det klart att hästen inte ska kosta mer än man klarar av, men jag tycker ändå att du ska lyssna på din häst, har den ont så rid den inte, träna upp musklerna från marken och tänk på att ridning på böjt spår frestar på...

Litet sidospår, ursäkta, men har du funderat på att prova en bomfri sadel? Jag har en sådan och den funkar bra för både mig och hästen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 838
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 373
Senast: skuggi
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon... 2
Svar
20
· Visningar
3 493
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 495
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31