Lägga ned hunderiet

escodobe

Trådstartare
Har faktiskt börjat fundera på det på allvar. Speciellt nu när (för första gången på 12 år) jag tvingas ha dagmattar utanför "familjen" för att få vardagen att gå ihop. Efter sommaren har jag ett skolår kvar och sen måste jag arbeta heltid och hundarna måste vara hos dagmatte/dagis.

Jag tror inte jag har någon lust att ha hund då.

Visst,. jag har tvekat om jag varit bra hundägare tidigare när jag mått riktigt dåligt, att hundarna inte skulle ha det bra nog hos mig. Men då har det ju varit för deras skull jag varit bekymrad. Det har alltid löst sig. Jag har sett till att lösa det. För att jag älskat dom och velat ha kvar dom.

Men ska de permanent vara någon annanstans 8-9 timmar om dan och man mest ser dom när vi sover, vad är poängen då? Det känns som det kostar för mycket tid, engagemang och pengar och ger för lite nöje.
Det känns mest bökigt och besvärligt.

Rottisen är 9.5, honom kan jag ju inte gärna göra mig av med. Han lever väl kanske inte ens om ett år. Och så länge han är kvar så finns det inget skäl att göra mig av med lillråttan. Men sen?

Snacka om identitetskris. Jag har haft hund hela mitt vuxna liv, det var 6månader mellan esco och brutus/janni men då var jag ändå med i hundsvängen....

Sv: Lägga ned hunderiet

Vet ju inte vad det är för jobb du kommer söka, men du kanske kan ha med hundarna i alla fall ett par dagar i veckan? Du kanske trots allt inte söker heltidsjobb så du inte behöver dagmatte/husse/hunddagis fullt så många timmar. Eller så kanske du får ett jobb med oregelbundna arbetstider så någon i familjen kan ha hundarna när du jobbar.

Vet ju inte vad det är för jobb du kommer söka, men du kanske kan ha med hundarna i alla fall ett par dagar i veckan? Du kanske trots allt inte söker heltidsjobb så du inte behöver dagmatte/husse/hunddagis fullt så många timmar. Eller så kanske du får ett jobb med oregelbundna arbetstider så någon i familjen kan ha hundarna när du jobbar.

Jag har ju löst det på de (och flera andra) sätt tidigare genom åren.
Men det gäller nog 9-17 jobb i stor utsträckning i "min" bransch, och chansen att få ha med hund är nog microskopisk.
Min nuvarande partner jobbar inom samma område och exet har skaffat sig en allergisk partner och kan därmed bara ha hundarna vid enstaka tillfällen.
Det är ju ett år kvar men man funderar ju. Ska bara överleva en tuff sommar nu.

Det är därför man fortsätter plugga. Och parallellt startar eget istället. ;)

Skämt åsido så är det ju stora tankar det där. Jag förstår att du grubblar. Och inte nog med heltiden, hur lång restid kommer man ha? Kommer dom ha en bra hundvakt? Hur kommer man själv må av stressen? Hur kul är det att åka hemifrån supertidigt för att lämna hundar, bege sig till jobb, och sedan åka och hämta igen. Jag kan säga att jag varit småsjuk hela den här terminen i stort sett, med största sannolikhet på grund av stressen att fixa hundvakt hela tiden. Det blev fyra timmars restid per dag för att lämna his dagmatte och hinna i tid till praktiken. Och när dagmatte fick nytt jobb så blev det meckande och pusslande istället, och ständigt dåligt samvete. Skulle jag behöva hålla på så hela tiden hade jag antagligen haft samma funderingar som du. För att tanken slår en är nog inte så konstigt.

Min spontana tanke är dock att du ju ska ha en fritid med. Jobbar du på ex. behandlingshem kanske det blir lite helgjobb och ledighet i veckorna och då är du ju vips av med två hundvaktsdagar t.ex. Om du och din partner hjälps åt. Men det är ju fortfarande meckigt såklart. Men som sagt, du slutar ju inte leva för att du jobbar. Om jag ser till mig själv så kan jag inte ens föreställa mig ett liv utan hundar. Vad ska jag göra min lediga tid då liksom? Det är ju mitt stora intresse, det jag vill göra. Samtidigt tycker jag det är en god fundering. Kommer det fungera? Kommer jag må bra och kommer mina hundar må bra? Om inte du mår bra blir det ju risk att hundarna inte heller gör det så småningom. Och vice versa.

Jag önskar jag kunde hjälpa. :( Men det kommer nog ta ett tag innan mitt projekt är bärande nog för att anställa fler. Vilket är mitt mål. Men som sagt, det dröjer nog några år eller så. :(

Jag förstår dig, funderar själv. Men jag tror inte det är hundägarskapet som stressar mig utan den individen jag har. Han pallar inte med den stressen det ändå innebär att bo i barnfamilj. Problemet är att min man älskar honom så mycket. Jag funderar därför på en till hund, prova först såklart, en som är lugn och kan påverka vår hund positivt och dessutom tror jag det vore det ultimata för min sällskapssjuka hund. Att slippa vara ensam och alltid en lekkompis redo. Min hund har många perfekta sidor men när han konstant stressar mig så blir det en ond cirkel mellan mig och honom. Men först och främst MÅSTE min make ta mer ansvar. Vi har det egentligen perfekt att ha hund med han som börjar arbetet mellan 12-16 varje dag nästan och enstaka lediga vardagar och jag som pluggar distans. Senare när jag får skiftjobb ska han jobba tidiga morgonar istället. Men han har hittills låtit sin lättja ta över och jag kan räkna på en hand de ggr han själv tagit en hundpromenad som inte är kissa runt huset och då har vi ägt hunden i 11 månader nu. Det är därför jag är så stressad, jag har verkligen allt ansvar över barn och hund och räkningar och ja allt. Men ja hoppas han inser att hotet att sälja hunden är på allvar om han inte delar ansvaret för hunden han älskar över allt annat.

Ja, jag har också haft hundarna som stort intresse. Men jag tror inte att jag har det längre - eller det är inte så brinnande att det uppväger det andra.
Utan hundarna skulle jag tex kunna göra mig av med bilen och på vad hundarna + bilen kostar på bara ett par månader skulle räcka till islandsresa till exempel. Jag skulle kunna åka bort flera gånger om året. Åka ut på aktiviteter direkt efter jobbet. Slippa dåligt samvete.

Rottisen går ju inte att omplacera, det vore orimligt, men tibben skulle nog inte bli så svår. Nu när han kan vara ensam så är han rätt lätt.
Lite har han fallit tillbaka i dåliga mönster med att gaffla mot hundar och så när jag inte orkar jobba med det och hundvakterna inte direkt gör det. Men inget ohanterligt och hundvakterna dyrkar honom för "han är så lätt och trevlig".

Senast ändrad:

Så har jag haft det i många år och jag har bollat med precis samma tankar. Hur kul är det egentligen att betala 2-3000kr/mån för att någon annan ska ta hand om ens hund på heltid...? Vad är då poängen liksom.

Nu studerar jag och tanken är att så småningom starta eget eller åtminstone ge mig själv förutsättningarna att ha större valmöjligheter att hamna på en arbetsplats där man är flexibel med kontorsvovvar. Jag har en sambo med flexibla tider som också klurar på eget framöver. Därtill kommer perioder med mamma/pappaledighet så småningom. I planerna finns också en gård med större hundgård.

My point is... Ser du ingen förändring alls de närmaste åren (?) så förstår jag att det känns mörkt. Å andra sidan vet du inte heller vad som händer framöver, allt kan hända. Din ena hund är gammal och du har så småningom bara en (liten) kvar. Det blir extremt mycket enklare att enbart ha en hund och vara beroende av andra för att få vardagen att gå runt.

Jag har haft sån otur med mina hundar att jag har tappat ångan lite av det. Tänk vad man kunde göra utan den/dem, såna tankar jag också. Ibland undrar jag om jag ska lägga ner och ta upp hästeriet igen istället.

Senast ändrad:

Jag råkade också ut för det där. Jag såg ingen lösning framför mig. Men så blev jag gravid och gravid igen och ingen har jobbat heltid mer än under fyra-fem månader hösten 2007. Utan någon har jobbat deltid sen sommaren 2006 (innan dess pluggade jag) och vi räknar med att jobba deltid tills... Tja... 2013 kanske. Inte tidigare. Tänk om jag hade vetat det när sonen kom... Jag vet inte hur jag tänkte...

Under de fyra-fem månaderna som jag jobbade deltid hade jag en dogwalker till min gamla hund. Det var perfekt. Då fick hon ligga hemma och ta det lugnt och få sin rastning. Ingen jag hade gjort med en yngre hund. Men lättstressad och med diskbråck så tyckte hon att det var bättre än att stressa runt på hundpensionat!

Ibland så är det tungt när man inte ser någon lösning och livet liksom hinner ikapp en. Ibland måste man jobba heltid om det ska fungera med jobb och ekonomi etc.

KL

Allt har sin tid.

I korthet: Som tonåring var jag hängiven häst + hund.
Som vuxen: hund – gick bra med barn. Tränade och tävlade med schäfer.
Som ännu mera vuxen: studerade till veterinär, 2 år för att komplettera studenten och 5½ år på Veterinärhögskolan.
10 års avhållsamhet från djur.

Sen blev det hej och hå, gård, hästar till förbannelse, hundar ...

Jag är inte feminist (tror jag) men alla unga kvinnor bör göra som männen, satsa på karriären och sen gör ni som ni vill (en trevlig partner kommer inrullandes på vägen) och det kan ni betala för. Ni köper en blus för 500:- eller en hund för 15 000:- och ingen kan säga något för ni har betalt själv.
ALLA NI UNGA SMARTA KVINNOR – utbilda er och häng inte upp era liv på en man. Ta för Er, ta plats och skapa er ett eget liv så som ni vill ha det.

Farmor som gjort så ... alla tycker inte om farmor men vem bryr sig – farmor tog sig just nu en eftermidagsdrink, en liten sherry kan ju aldrig skada och man blir så fri i tanken då – f ö har farmor köpt sig en födelsedagspresent som förhoppningsvis kan ses på bild – får väl se om hon fixar det? Det är den här tigrerade varelsen som kom som present för ett år sedan och nu försöker hålla koll på ...

DSC01273.jpg

KL
Jag är inte feminist (tror jag) men alla unga kvinnor bör göra som männen, satsa på karriären och sen gör ni som ni vill (en trevlig partner kommer inrullandes på vägen) och det kan ni betala för. Ni köper en blus för 500:- eller en hund för 15 000:- och ingen kan säga något för ni har betalt själv.
ALLA NI UNGA SMARTA KVINNOR – utbilda er och häng inte upp era liv på en man. Ta för Er, ta plats och skapa er ett eget liv så som ni vill ha det.

Jag förstår inte riktigt vad det här har med saken att göra? Ingen har väl här hängt upp sitt liv på en man, snarare tvärtom. Det är jobb och hund som är svårt att kombinera.
Hade jag varit villig att hänga upp mig på en man hade ju kunnat vara hemmafru och haft hur mycket tid som helst till att samla på hundar...

Tänkte väl det, sherryn kanske ... inga fler som har synpunkter?

Försökte bara förklara att ibland får man låta sitt intresse vila och sen kan man ta upp det igen som ex vis s k återfallsryttare.

Vad tusan menar du?

Jag är feminist vad nu det har med hundägandet att göra?
jag begriper inte ett jota av vad du skriver? Jag har i princip varit självförsörjande sen jag flyttade hemifrån när jag köpte min första hund? Dvs även de perioder jag varit sambo så har jag för det mesta inte haft gemensam ekonomi, utan man stått för varsin del.
I mitt förra förhållande var det jag som hade betydligt mer pengar än min partner.

Jag tar just nu en paus i bilmekandet - min partner filar naglarna under tiden, för han vet inte ens vad blinkers är för något.

Det är ju bra att man blickar framåt hur det kan se ut, men för den skulle ska du väl inte ta ut allt negativt i förskott?
Vi fick lite panik när vi fick andra jobb och behövde dagmatte till jycken. Provade hundagis men det var inte hans grej, han blev nervös av sig. Han var skotträdd och det visade sig att det sköts en del i närheten....:crazy:

Vi hade dock den turen att en bekant hörde av sig och lät oss ha honom hos henne och hennes tre jämnstora tikar.
Han hade ett underbart hundliv hos henne och vi kunde mysa med honom utan att ha dåligt samvete. Han var rejält motionerad och hade fått sin dagliga hunddos.
Så det kan ju lösa sig hur bra som helst.:laugh:

Vad tusan menar du?

Jag är feminist vad nu det har med hundägandet att göra?
jag begriper inte ett jota av vad du skriver? Jag har i princip varit självförsörjande sen jag flyttade hemifrån när jag köpte min första hund? Dvs även de perioder jag varit sambo så har jag för det mesta inte haft gemensam ekonomi, utan man stått för varsin del.
I mitt förra förhållande var det jag som hade betydligt mer pengar än min partner.

Jag tar just nu en paus i bilmekandet - min partner filar naglarna under tiden, för han vet inte ens vad blinkers är för något.

Grejjen är ju att jag känner av det nu, när jag arbetar (inte fullt heltid) och nu i sommar så kommer jag arbeta heltid.

Jag har alltid betalt mina hundar själv, av hundägandetiden har jag varit sambo 6 år och bott ensam i 6 år
Just nu ligger månadskostnaden på över 5000 spänn, och jag är student. Och det har jag klarat av så jag fattar inte vad du vill med ditt inlägg?!

Jag vet precis vad du menar!! Jag känner så själv ibland. Jag har dock lyxen att skicka upp mina hundar till mina päron, vilket gör att jag får en liten paus och får tillbaka den där motivationen att ha hund igen.

Just nu är de uppe hos päronen, har varit sedan mitten på april. Det är faktiskt skönt, men nu börjar jag sakna dem på allvar och vill sätta igång och träna. Har kollat spårkurser jag kan gå under sommaren med JRT och ska lydnadsträna Stacey lite mer så att hon är tuffare än de andra vavvorna på träffarna i Slottskogen på söndagarna. ;)

måste du vara helt utan för att du inte har någon egen? min sambo tog bort sin hund i oktober och det kommer inte bli någon ny hund för hans del inom någon överskådlig framtid. från att ha varit väldigt aktiv med träning och tävling i tre grenar på elitnivå, har han numera hunderiet som hobby. han hjälper mig att träna ibland, och vi åker på tävlingar och vid ett par tillfällen även utställningar tillsammans. hemma har han mina hundar att gosa med, men han slipper ju allt ansvar + den ekonomiska bördan som kommer med själva ägandet av hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund I somras övertog jag en hund som nu precis har fyllt 6. Visste redan då att hon inte kunde vara själv men tänkte med gott mod att...
Svar
1
· Visningar
1 164
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 554
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor

Hund, Katt, Andra Djur