Lägga sadel på grön unghäst

KasperTim

Trådstartare
Jo jag har en liten sadelfråga nu.

Det börjar bli dags att lägga sadel på unghästen nu, alltså bara sadel invänjning ingen ridning. Spelar det då någon roll om sadeln inte är inpassad eller inte?

Hur resonerar ni? Lägger ni på första bästa sadel eller ser ni till så den passar någorlunda okej?

Sv: Lägga sadel på grön unghäst

om jag bara ska vänja hästen vid att ha sadel, men inte hänga i den eller så, så skulle jag ta "vilken sadel som helst som inte sitter för illa", men om jag ska börja hänga i sadeln etc så vill jag ha en som sitter iaf okej.
När jag börjar rida hästen vill jag att sadeln ska sitta bra (men svårt att ha en bomsadel som sitter perfekt hela tiden på en växande unghäst).
Jag har haft en startrekk espaniola senaste hästarna jag ridit in.

Jag har en sadel just nu dom jag tänkt slänga på bara för att vänja honom vid att ha den på ryggen, sen när vi ska börja hänga och så vidare så är tanken att ha en så väl tillpassad sadel som det går.

Där jag jobbade förut fanns det är liten galoppsadel. PERFEKT till att lägga på som "invänjnings-sadel" pga av storleken!:):):banana:

Där jag jobbade förut fanns det är liten galoppsadel. PERFEKT till att lägga på som "invänjnings-sadel" pga av storleken!:):):banana:

Haha å jag har alltid tagit de största å tyngsta sadlarna jag kan hitta :p

Gärna westernsadel att lägga på första gången för att värre än så blir det aldrig.

Dock har jag alltid haft täcke och tömkörningsgjord på innan så de har alltid haft ngt på ryggen tidigare som även varit spänt runt magen.

Så då har det alltid gått som en dans även med stor och tung sadel, efter att en stor å tung sadel legat på brukar det även vara lättare att hänga och sitta upp är mina erfarenheter hittils.

Vi provade westernsadeln och det gick som en dans på rosor, han vart lite konfunderad över att det var nått på ryggen, men värre blev det inte.

Jag hade tidigare en gammal Kieffer med knäckt bom som jag hade första gångerna en unghäst fick nåt på ryggen. Med den gjorde det liksom inget om helvetet brakade lös på nåt sätt :D Däremot så hängde/satt jag aldrig i den, just pga bommen såklart, men att longera ett par minuter här och där funkade den bra till :)

Den ska inte klämma och trycka någonstans, men annars så spelar det inte så stor roll.

Det är svårt att tillse att sadeln passar någorlunda okej utan att lägga på den :angel:

Jag sadelvänjer med någon av de andras sadlar helt enkelt. Så har ingen speciell tillvänjningssadel, utan mina vanliga. Så jag kan sadelvänja med en sadel för 15 K eller en för 5 K - helt beroende på vems jag väljer.

Kan jag vänjer jag med en hoppsadel, men annars får det bli dressyr.

Skulle inget alls i stallet passa, då lånar eller köper jag 'nåt skräp' helt enkelt, lägsta möjliga pris (och vidast möjliga bom). Det har jag dock hitintills inte behövt, men när det är dags för B-ponnyåringen att sadelvänjas lär jag behöva skaffa nåt nytt för invänjningen med (kan ju 'lightvänja' med shettisens sadelputa men det blir inte samma sak) - för D-ponnyns dressyrsadel blir på tok för stor åt lillen att vänja in med.

Här är en bild från sadelvänjning, den sadeln passar som synes inte och jag skulle inte sitta upp i den:
importeradebilder5146.jpg

Red in gjorde jag i den här:
importeradebilder2103.jpg

Sen får man börja hitta något som passar hyfsat för den som ska ridas in innan man hänger/sitter upp etc såklart.

Det skulle jag också göra, men jag hade inte kommit dit än med denna häst:)
Ville vara på den säkra sidan, så jag tog galoppsadeln och sen en "riktig" sadel:)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
533
Senast: Elo
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 127
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?