Lägger sig i transporten

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Greyzzip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 016
G

Greyzzip

Hej alla! Jag har en pålle på nio år som har gett mig nåt att fundera på. Jag köpte honom för två år sedan och då var han rätt så ohanterad. Lastningen löste vi med tålamod (och lite tårar!), och nu fungerar det jättebra. Han har alltid stått stilla i transporten... Men, nu till vårt problem: På väg hem från en tävling för några veckor sen fick han plötsligt jättepanik i transporten, sparkade och försökte lägga sig och kasta sig mot ytterväggen.
Nu har vi fått börja om igen att han ska stå i transporten, käka lite och sen ut igen. Mellanväggen har vi ställt åt sidan. Vi ska snart rulla iväg en liten bit, för att sedan förhoppningsvis öka längden och ja... Han går in direkt och är lugn i transporten, men försöker fortfarande ibland lägga sig ner, vilket är väldigt obehagligt.
Jag tror och hoppas att jag kör rätt taktik för att få en lösning på problemet, men tar tacksamt emot tips. Alla tips är bra utom dom dåliga, som man brukar säga, man vill ju det allra bästa för sin häst. Jag önskar även exempel från er som har råkat ut för samma sak och löst det. Man behöver lite uppmuntran ibland, vissa stunder känns det som man kämpar förgäves... :cry:

Take care!

Har du fönster på transporten? En kompis häst gjorde som din om det inte var fönster på transporten. En annan kompis köpte en sprillans ny transport med fönster. Hon fick tejpa över dem. Hästen fick total panik.

Skynda långsamt är det enda tipset jag kan ge!!!
Det låter som han fick ett lindrigt kolik anfall i transporten! :(

Lycka till i alla fall!!

Knepigt :crazy:
Vet inte direkt några tips, mer än att bestämt säga "NEJ!" och hindra (hur lätt DET nu är... :crazy:) hästen innan han lägger sig.
Backa ut bryskt och gå in igen. Massa beröm när han står stilla och lugnt, och inte tendenserar att lägga sig :)

Lycka till! :)

Min ena kan absolut inte stå smalt, för då viker hon bara ihop sig och när hon väl ligger så är det inte kul.

Däremot funkar det ypperligt för henne att åka brett, när hon får sina ryck kan hon luta mot ytterväggen men hon skärper till sig när hon har plats att flytta fötterna.

Hon blev sådan i samband méd 2:a vintern vi åkte med henne, kanske mörkerrädsla tillsammans med stora fordon runt släpet?

Lycka till...

///ghost

Eftersom du plockat bort mellanväggen så kan det inte bero på den (min ena pålla kan inte stå trångt, då beter hon sig som din). :)
Är du säker på att han är helt fräsch? Mitt ena sto var sned i korset och kunde bara stå på vänster sida i släpet så hon kunde ta stöd mot den ytterväggen. Jag märkte att hon, om hon stod på höger sida blev tokig i alla svängar till vänster, svängde man till höger däremot så var det inga problem.

Hoppas du får rätsida på problemet! :)

hej! jag tycker att det låter som om din häst har problem med kolik...men det verkar ju konstigt om han har gjort det flera gånger.

Vi har en häst i stallet som har cellskräck, hon måste åka helt utan någon extra vägg, annrs lägger hon sig också.

oj jobbigt!

mitt förslag är att kontakta någon lugn kunnig person som är van vid lastträning. det kan ju kännas konstigt kanske med en häst som verkar lugn. men han kan iallafall behöva hjälp att hantera den uppkomna situationen. så att det blir lugnt och säkert för alla.

lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
842
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 989
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 288
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 206
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka