Lagliga skyltar

Salonikel

Trådstartare
Vi har köpt en nya hästtransport, som saknar "hästar" skyltar.
Jag har försökt letat på vägverkets hemsida men hittar inte något.
Vad är det som gäller, storleksmässigt osv. Någon som vet?

Fick med 2 skyltar (lösa) men dom är så små, hade större på den gamla vad jag minns.
Tacksam för svar!

Sv: Lagliga skyltar

På Jordbruksverkets sida finns en helt egen rubrik som heter 'Skyltar vid transporter', knasigt du inte hittade. Men här:

http://www.jordbruksverket.se/amnes...dtransporter.4.b1bed211329040f5080004503.html

Och

Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2006:9
föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om
transport av levande djur;

6 kap. Transport med fordon
Allmänna bestämmelser
1 § Varje motordrivet fordon, dock ej personbilar, och släpfordon som innehåller
levande djur ska vara försett med skyltar av vilka detta framgår.
Svenskregistrerade fordon ska ha skyltar med svart text på gul botten som ska
vara placerade väl synligt fram- och baktill på fordonet. Texten ska vara lätt att
läsa även på avstånd. Skylten ska vara avfattad på svenska eller engelska.
Skyltar som är godkända enligt regelverk i andra medlemsstater inom
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) godtas på utlandsregistrerade
fordon, under förutsättning att motsvarande syfte uppnås genom dessa regelverk.

Numera står alltså inget om storlek mer än att de ska vara tydlig läsbara även på avstånd. Texten ska vara på svenska eller engelska, och de ska vara med svart text på gul botten. VAD som står regleras inte heller.

Förr var det med reglerat, enligt

Skyltar
Varje motorfordon måste ha skyltar som visar att levande djur transporteras, till exempel med texten "Djurtransport" eller "Hästtransport". Skyltarna ska ha svart text på gul botten och placeras väl synliga fram- och baktill på fordonet. Storleken på skyltarna ska vara minst 0,9x0,2 meter. Skylten framtill på en släpvagn som är kopplat till en personbil ska vara minst 0,5x0,3 meter

Tusen tack för svaret! Hade inte en tanke på Jordbruksverket, kollade bara VVs hemsida :grin:
Det var bra, då funkar dom skyltar vi fick med!

Nu har du ju redan fått svar, men jag vet att jag läste om skyltar på hästtransporter på Agrias hemsida för några veckor sen.

Det på minde mkt om texten som Alexandra_W la in.

Är det lag eller? Vad är böterna för de som åker utan skylt?

Ja det är 'lag' på att ha skyltar, eller en förordning om man ska vara petig. Ska man vara RIKTIGT petig ska skyltarna helst tas av om man inte kör djur, det är ingen lag/förordning, men.

Ingen aning vad följden av att inte ha det är, jag har mina skyltar där de ska vara. Dock så när man gjort transportinspektioner vid tävlingar etc i olika kommuner har just bristande skyltning varit en av de saker som det 'slagits ner' på, och om det är lika som när de slår ner p något annat så får du föreläggande om att åtgärda, åtgärdar du inte blir det vite.

Bara för att inflika en moralkaka sådär:

Skyltarna är ju till för att folk ska veta att det är djur i transporten.
Står det "HÄSTTRANSPORT" på en bil med släp efter som ligger i diket så informeras Räddningstjänsten det.
De är helt enkelt beredda på att det är en häst därinne.

Och det är därför som man ska ta bort skylten när man kör tex möbler.

Så är det i alla fall som jag har uppfattat det.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 008
Senast: LadySara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka