Lagom tjocklek på täcke?

feel

Trådstartare
Hur vet man vad som är lagom tjocklek egentligen?

Min häst är klippt och nu är det +9 grader och sol, är ute med ofodrat regntäcke. Känns ganska "lagom".

Men när det börjar krypa ned mot 0 grader så känns det kyligt med bara regntäcke, men för tjockt med 300 grams foder. Behöver man något mellanting eller är det onödigt? Har hört talas om "komfortzon" men vad innebär det?

Sv: Lagom tjocklek på täcke?

horseware har ett stalltäcke med 150 g foder som du kanske kan ha under. Eller så har bucas med
170 g.

alltså det enda sättet att ta reda på vad som är lagom är att känna på hästen. det finns ingen fasit.

men ja ofodrat täcke på klippt häst vid 0 grader låter kallt.. blir han för varm i 300g så finns det ju 100-150g alt fleecefodrade.

Han kan tyvärr inte ha stalltäcke... då han isåfall måste ha det täcket dygnet runt, får enorma eksem. Annars hade ju det varit det bästa alternativet.

Om jag var du skulle jag åtminstånde sätta på ett fodrat regntäcke av något slag, fleece eller nått. Håren reser sig på en häst när den ska bli varm när det är kallt ute, sätter man på ett täcke kan håren inte resa sig. Speciellt inte när du klippt hästen heller.

Nää det är just det jag har tänkt på. Borde ju nästan bli kallare med ofodrat än utan... Kanske ska tillägga att han är halvklippt, har kvar päls över baken och ryggen, men ändå.

Har läst, men tycker att det är mycket och tjorvigt ;)... Enligt beräkningar ska NKT vara ca 4 grader för min häst. Kan tyvärr inte ge mer hö, då rullar han fram...

Men frågan var ju, hur vet jag hur tjockt täcke man behöver? Och när? Något sådant hittar jag inget om i undersökningen?

Har läst, men tycker att det är mycket och tjorvigt ;)... Enligt beräkningar ska NKT vara ca 4 grader för min häst. Kan tyvärr inte ge mer hö, då rullar han fram...

Men frågan var ju, hur vet jag hur tjockt täcke man behöver? Och när? Något sådant hittar jag inget om i undersökningen?

Är du beredd att ge lite gran måste jag rekomendera Horseware Rambo California. Det har starkt yttermaterial som tål kopiösa mängder nederbörd och tuffa tag, glansigt innermaterial, 100 grams foder. Det finns lös hals att köpa till. Sen passar även Rambo duo täckenas innerdel i Californian också. Så behöver man ett tjockare täcke räcker det med att köpa ett undertäcke att fästa i.

http://www.horseware.com/turnouts/rambo/turnoutscalifornia.asp

Det beror på om hästen är klippt eller ej, men för oklippt häst är det helt okej med regntäcke fortfarande tycker jag. Är den klippt skulle jag skaffa ett tunnare fodrat täcke, typ 150 g eller fleecefodrat regntäcke. 300 g på en oklippt häst i september skulle jag aldrig få för mig att ta på.

Liknande trådar

Utrustning Jag har 2 klippta hästar som klipptes för ca en månad sen, så pälsen har vuxit ut endel. Just nu går de med 0 grams regntäcke. Men...
Svar
7
· Visningar
973
Senast: Elo
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 130
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 534
Senast: Scata
·
Utrustning (okej jag vet att ämnena täcken sadlar och bett är väldigt ofta förekommande här men behöver bolla lite tankar.) Så här ser det ut...
Svar
7
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka