Bukefalos 28 år!

Lakterande sto

Equilina

Trådstartare
Mitt ena sto fick föl i maj -08. I februari -09 var avvänjningen klar och han flyttade till lösdrift. Men stoet producerar fortfarande mjölk?! Inte så att juvret blir spänt, men det går att mjölka, lätt! Jag testade sennast för ca en månad sedan och när jag testade igår igen kom det fortfarande mjölk. Är det normalt? Behöver hon kollas upp? Hon brunstar som vanligt, är frisk, pigg och kry, ej ombetäckt.

Tacksam för svar!
 
Sv: Lakterande sto

Mitt ena sto fick föl i maj -08. I februari -09 var avvänjningen klar och han flyttade till lösdrift. Men stoet producerar fortfarande mjölk?! Inte så att juvret blir spänt, men det går att mjölka, lätt! Jag testade sennast för ca en månad sedan och när jag testade igår igen kom det fortfarande mjölk. Är det normalt? Behöver hon kollas upp? Hon brunstar som vanligt, är frisk, pigg och kry, ej ombetäckt.

Tacksam för svar!

Hej!!

Mitt sto fick som ditt ett föl i April -08.:love:
Hennes föl flyttade ifrån henne i oktober.

Men nu i våras så började hon lägga på hullet och bilda mjölk. Det satt i ca 2månader. Och hon som alltid har varit ett sånt sto som inte visar brunst, är nu tvärtom. Visst det är fortfarande väldigt små tecken men ändå. Nu var detta hennes första föl och stona kan ju ändra sig efter en fölning.

Men märkligt är det ändå. Nu är mitt sto ombetäckt och hon tog sig på första försöket. Det kan ju vara så att jag har ett sto som är en riktig frögurka som vill ha föl varje år. :idea:

Men det där med mjölken vet jag inte riktigt varför hon fick så sent efter avvänjningen. Men antagligen så hade hon väl börjat brunsta och då kommer mjölken igång.

Jag hade mitt sto inne på klinik nu i maj och där sa veterinären att vissa ston producerar mjölk i samband med brunst och detta är helt normalt. Man ska bara vara vaksam på att stoet inte får juverinflammation.

Nu har jag inte prövat att mjölka henne då man inte ska stimulera, men man ser på spenen att det är lite vitt fortfarande. Så om jag skulle pröva att mjölka så tror jag att det kommer. Så hon har fortfarande mjölk kvar.

//p
 
Sv: Lakterande sto

MItt ena avelssto har alltid mjölk i juvret, trots att det går 6 månader efter det att fölet är avvant tills nästa kommer. Har även varit så på andra ston som inte varit dräktiga igen.
 
Sv: Lakterande sto

MItt ena avelssto har alltid mjölk i juvret, trots att det går 6 månader efter det att fölet är avvant tills nästa kommer. Har även varit så på andra ston som inte varit dräktiga igen.

Samma är det på mina ston, man kan mjölka dom ett år e senaste fölningen även om de inte är ombetäckta, men det kommer bara sin mjölk, dvs inte vit mjölk.
 
Sv: Lakterande sto

Då behöver jag inte oroa mig alltså? :)
Har aldrig varit med om det tidigare, är det vanligt?
 
Sv: Lakterande sto

mitt sto är likadant... avvänjde fölet i feb och nu i juli har hon fortfarande mjölk... tror inte att det är något att oroa sig för bara man har lite koll på det...
 
Sv: Lakterande sto

Mitt sto har också mjölk kvar. Tänkte ta hem hennes föl till hösten igen. Kan han då börja dia igen? Han skiljdes från henne den 8/5. Han är numera valack. Men kan hon börja om med mjölken i oktober?
 

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
2 975
Senast: cello
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 084
Senast: Digbil
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 054
Senast: exotic
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 604
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp