Bukefalos 28 år!

Lambourghini

Sv: Lambourghini

Okej, ja att få betala för skicken är ju inget:) Det är ju sättet jag funderar på när det gäller min lilla donna;) Förstår att du vill ha en liten tös denna gång, håller tummen för det:D Men killen, är ju bara:love:
 
Sv: Lambourghini

Hej alle sammans det glädjer oss att höra så mkt gott om Lambourghini. Han är ett resultat av långt och genomtänkt avels arbete. Lambo representerar precis vad vi önskar han är vacker och kan bruka sin kropp mkt väl både inom dressyren och hoppningen, han har ett hjärta av guld. Sist men inte minst han nedärver även detta. Hans mor Lambada hon var världens snällaste och goaste häst och hon viste vad hon ville. Det spelade ingen roll vilken hingst vi valde till henne det slog aldrig fel hon levererade alltid både inom hoppning och dressyr. Detta har hon fört vidare till sina avkommor både ston och hingstar. Lycka till med allas LAMBO avkommor.
// Vi som "gjort honom"
 
Sv: Lambourghini

Det finns ingen fillm som man kan se honom riden ? Det talas om att han har så trevliga gångarter ,men har bara sett en film när man sprang med honom och där blev inte jag så förtjust ?

Något måste ju finnas eftersom alla pratar om hans fina gångarter ,men ingen verkar ha en film ?

Lever på hoppet att någon gång få se Lambo riden eftersom jag varit nyfiken på honom .

Mvh Mia
 
Sv: Lambourghini

*kl*

Nån som vet varför han inte tävlats? Hittar några starter i 1,10-1,20 för fyra-fem år sedan, men det verkar vara allt?
 
Sv: Lambourghini

Jag vet att han var igång och att Arvidsson red honom. Sedan råkade han för en hel del fåniga olyckor som gjorde att han inte kom till start (när han då var igång) saker som fastna i boxen eller vricka sig i hagen. Alltså vanliga och små saker men dom kom liksom i rad efter varandra under en längre period.
Sedan misstänker jag att eftersom både ägare och de flesta avkommor efter honom visat sig vara mer åt dressyr än hopp hållet, att det inte längre varit attraktivt att tävla honom i hoppning.
 
Sv: Lambourghini

Men verkar han ridas och hållas igång öht? Eller går han "bara" i hage, nu när tävlingsskorna lagts på hyllan?

Tänker eftersom det verkar vara få som sett honom under ryttare, vare sig på film eller irl, om det kanske var så att han helt enkelt inte rids längre, utan bara används i avel.
 
Sv: Lambourghini

Många tankar kring Lambourghini vi (stall sandra) undrar det samma vi har haft mkt bra kontakt med Elise och blivit uppdaterade i vad som händer med hästarna men de senaste åren har det vart dåligt med info. Vi skall göra så gott vi kan för att få fram vår guldklimp och försöka får fram filmer och "NY" info kring honom som skall publiceras på länk borttagen av moderator även mer bilder och info om hans släktingar och mamma kommer komma nästa vecka. Det är roligt att så många undrar läste ett inlägg som löd "han är nog en av swb avelns mest underskattade hingstar" det kan jag skriva under på som känner hans släkt och blodslinje. Åter igen jätter roligt att han intresserar så många!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lambourghini

Jag såg "Lambo" som 4-åring vid championatet (han var kvalad både i hoppning och gångarter om jag inte minns fel) och har en filmsnutt från det tillfället (dressyr). En bekant hade kikat extra på honom vid bruksprovet eftersom jag var intresserad av hans stam. Tyvärr tyckte inte min bekant att han var något extra. Jag hoppades ändå att jag skulle gilla honom, han fick fina siffror vid bruksprovet, men när jag såg honom själv på championatet föll han bort för mig. Hoppas kunna överföra filmen till datorn vid något tillfälle men det är ingen film som kommer ge honom några extra ston.:grin:

Lambourghini tog en placering/vinst (nolla) i 1.10 i Åstorp 2003 med Helena Feuk Lundahl.
2004, 2005 och 2006 finns inga resultat registrerade. 2007 finns två starter, en 1.10 (2 fel) och 1.20 (4 fel) registrerade. 2008 finns fem starter registerade, två 1.20 och tre 1.10. Det blev två placeringar i 1.10 (3:a o 18:e) och en i 1.20 (7:a). Han hoppades de åren av Carl Eke Göransson.
Därefter finns inga resultat registrerade.
 
Senast ändrad:
Sv: Lambourghini

Kul med placeingar!

Han placerade sig i 130 i början på juni också, väldigt roligt att han upprepar det! Som medlem i hans fanclub;) blir jag glad över varje framgång.
 
Sv: Lambourghini

Den enda jag sett var en lugn och sansad 4-åring som var enormt inåttåad. Medioker gång, hoppning vet jag inte.
 
Sv: Lambourghini

Förlåt för lite trådkap..
Men skulle Lambourghini passa på ett sto e: Lasandos, ue: Portwein ?
Mitt sto är själv multi (dressyrmamma som kunde hoppa) Hon är dock själv liten (163) Men det gör mig inget att få en avkomma i samma storlek. Hon har även en korrekt kropp i mina ögon. Kanske en aning korta kotor bak.
Har annars tänkt på hingsten Radisson.

Vad tror ni avleskunniga? (blir första fölet för mig och hästen)
 
Sv: Lambourghini

Lambo kan säkert bli bra till henne. Men det är ju väldigt svårt att säga utan se henne och veta vad egentligen vill ha ut av avkomman.
Jag har använt honom på många olika ston och alltid fått ut det jag har velat ha av mina avkommor.
 
Sv: Lambourghini

Okey. Jag vill få en avkomma som är cool i skallen. Men inte seg. (mitt sto är tittig utanför banan när man rider ut) Ska vara ämnad för hoppning men ska ändå ha bra steg (är intresserad av alla sporter)

När jag kollade på videon på Lambo när han sprang så blev jag inte så impad av hans bakben. Har han alltid så stela bakben? Så jag skulle vela se mer av honom men kan inte direkt åka ner till skåne för en dag. (bor i stockholm)

Så ni som har sett den snygga hästen i verkligheten, hur bra bakbensteknik har han? i gång och hopp?

Radisson går nog bort nu, det blev för mycket linjeavel på fölet. (10% Cor de la bryere, 4% deka, 4% consul och alla dom tre finns i båda)
 
Sv: Lambourghini

Jag har sett honom, men minns faktiskt inte i detalj hur han rörde sig, mitt minne fastnade på att han uppträdde så sansat.

Jag har två avkommor till honom undan mitt Ceylon-sto. Båda är moderna i typen vilket de fått från Lambo, ädla vilket är från mamman, har härlig luft i gången och hoppar bra och gärna.

Jag har sett mer än tio avkommor till honom, alla utom en har luft i gången och de flesta kunde också hoppa.
 
Sv: Lambourghini

Okey. Började fundera på Hip Hop nu. Han har gett bra avkommor och man kan se mer av honom. Vill ju få ut en häst som ska kunna gå höga klasser, men som sagt bevara den fina steget. Och inte bli för "flipprig".

Men tack för hjälpen. Har även kontaktat Lambos uppfödare om man kan få se honom mer innan jag bestämmer mig. Han är ju mycket snyggare än Hip hop ifall man skulle få gå på utseende bara ;) hehe
 
Sv: Lambourghini

Tror att du får ta med i beräkningen när du väljer att Hip Hop troligen inte ger samma gång som Lambo. Så om gången är viktig är han kanske inte bästa valet.
En annan hingst som är multi är Nobel, men han kan ge stort. Sedan finns Majim G var enda nackdel rörande dina önskemål är att han brukar stå på naturlig nere i Småland.
 
Sv: Lambourghini

Hoppet känns viktigare än steget, Hip hop har ju inte helt dåligt steg. Sen borde ju stosidan ge sitt också. Det blir första gången för mig och min häst så jag vill ha en beprövad hingst.
Så du skulle ha valt Lambo istället för Hip hop?
 
Sv: Lambourghini

Hoppet känns viktigare än steget, Hip hop har ju inte helt dåligt steg. Sen borde ju stosidan ge sitt också. Det blir första gången för mig och min häst så jag vill ha en beprövad hingst.
Så du skulle ha valt Lambo istället för Hip hop?

Om du tittar på vilka hingstar jag har använt mig av under åren så blir det svaret enkelt ;)
Jag har aldrig ens övervägt att använda Hip Hop men jag har använt Feliciano. Jag tycker inte att Hip Hop håller samma klass som sin far. Men sådan är ju en fråga om tycke och smak, många gillar Hip Hop. Jag själv vill gärna använda hingstar som själv är snäppet bätter än sina fäder. Så vill jag avla på hoppning väljer jag heller Feliciano än Hip Hop. Vill jag avla på gång och hopp tar jag heller Lambo. Vill jag ha både ock så har jag upptäckt JJ RayBan som gett det till de avkommor jag har efter honom. Vill jag lugna ner temperamentet och ha både gång och hopp tar jag Nobel. Men jag erkänner att min Briar avkomma undan fullblodssto är nog den lugnaste och stabilaste jag på den fronten, trots stammen.

Så om du ska ta föl på henne så titta inte bara på vad hon har, har gjort eller vad du vill. Utan titta också på vad hennes mamma och andra släktingar har gjort. Det mesta tyder i så fall på att hon kommer att lämna en avkomma åt dressyrhållet. Så att då välja en ren hopphingst kan göra att du i värsta fall får en avkomma som varken kan röra sig eller hoppa. Utan du bör välja en hingst som ger bra dressyr egenskaper men som också kan hoppa. Men hoppningen är ju mest för att din egen skull eftersom det verkar vara det du vill satsa på. Men var då också beredd på att avkomman kanske blir en bättre dressyr- än hopphäst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
12
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 457
Senast: Lea88
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
395
Senast: Freazer
·
Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 103
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp