Lämnar ni era hundar ute utan uppsikt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ChristinA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 185
C

ChristinA

Ville höra lite vad ni tycker!

För ett tag sedan flyttade vi till hus. Det ligger på landet, utmed en 70 väg. Vi har en granne på vardera sidan. Tomten är ca 1000 kvm och i påsk ska den få ordentligt stängsel.

Pratade med en bekant om detta, då sa hon : Åh vad skönt, då kan ni ju ha hundarna ute om ni är iväg.
Så har jag aldrig tänkt! Jag har aldrig lämnat hundarna på det viset utan omedelbar uppsikt. Detta för att dom
1) Kan rymma, bli utsläppta eller stulna.
2) Kan störa genom att dom skäller.

Men jag har inte riktigt kunnat släppa tanken. Låter ju onekligen mer trevligt att få vara ute i trädgården än att bli inlåst. Natruligtvis får vi tillse att de kan gå in någonstans, i något av våra uthus eller i ett separat skydd.

Vad säger ni?
Hur gör ni?
Är det djurskyddslagen som reglerar detta? Finns det ytterligare föreskrifter?

Sv: Lämnar ni era hundar ute utan uppsikt?

Jag hade aldrig haft mina hundar utomhus om inte vi var hemma. Tänk bara på alla som är sugna på en liten/stor hund och öppnar grinden! :angel: Och om hunden rymmer, jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv!
Men det är ju naturligtvis från person till person och vad man själv tycker.

En sak om man är hemma och har hundarna ute, det är inga problem för mig iallafall..

Har hundgård på ca 80 kvm, med hundlucka in till huset, när jag arbetar så är de hos nattmatte, mina grannar gillar inte skällande hundar.
Mina hundar är knappast lättstulna.

mvh

Jag bor på landet, en liten grusväg går förbi och jag har ca 3-400 meter till närmaste granne.

Jag har aldrig ens tänkt tanken att låta hundar vara ute när vi inte är hemma eller sover.

Allt kan hända och jag vill inte komma hem till öppen grind/hundar som är stulna/ förstöra grannsämjan genom att hundarna har skällt hela tiden.
Jag har då ett staket som är ca 130 cm högt, grinden är ännu högre och hunden är en dsg-jrt korsning.

Jag har en vän som bodde ute på landet, hennes barn då tre och fem var ute och lekte med schäfervalpen och hon hade ytterdörren öppen och stod och lagade mat med uppsikt ut mot trädgården.
Plötsligt stannar en bil utanför grinden en man hoppar över och tar valpen och åker därifrån innan hon ens hann ut genom dörren.

Jag har en vän som bodde ute på landet, hennes barn då tre och fem var ute och lekte med schäfervalpen och hon hade ytterdörren öppen och stod och lagade mat med uppsikt ut mot trädgården.
Plötsligt stannar en bil utanför grinden en man hoppar över och tar valpen och åker därifrån innan hon ens hann ut genom dörren.

Nämen!? Shit! :eek: Hur vågar människor egentligen ...

Nämen!? Shit! :eek: Hur vågar människor egentligen ...

Jo det kan man undra, min hund stod uppbunden i löplina när någon åkte fram och släppte loss honom och tog med sig honom i bilen, sedan fick de nog kalla fötter för de släppte honom några km bort.
Vi bodde då sist på en liten grusväg som var ca 2 km lång och vägen tog slut vid gården.

När han hittades var han torr och det hade ösregnat i flera dagar innan, om han hade sprungit över gärdena dit så hade han varit lerig så de måste ha släppt honom ganska nära där han hittades vilket fågelvägen var runt en-två km och bilvägen fyra km hemifrån.

Jag var hemma när det hände, jag var bara på toa och på väg ut...

Löplinan låg inslängd i trädgården och hunden var borta och paniken var nära:(

Hemskt! Sorgligt! :cry:
Fattar inte hur människorna bara gör det!
Dom borde ju haft lite vett i sin skalle iallafall ..

Fast jag har haft mina hundar i rastgård med tillhörande hundhus i många år. På dagtid när jag varit på jobb, men även vid andra tillfällen då hundarna haft det bättre ute än inne - ex varma sommardagar.

Rastgårdarna har lås, stallet har lås och hundarna är vana vid detta och skäller endast om någon kommer in på gården/promenerar förbi.

Fungerar perfekt för oss!! :)

Att ha dem lösa på tomten skulle jag dock inte våga... För att komma till mina rastgårdar måste man nämligen öppna den stora grinden till gården och gå över gårdsplanen o ch runt stallet innan man kommer fram till hundarna. Det går alltså inte bara att öppna grinden och vifta med ett köttben :)

/Ulga

Vi har tomten inhägnad och de mindre och yngre hundarna får vara ute där om vi åker iväg. De större hundarna får vara i hundgårdarna.

Kojor som skyddar mot väder och vind, skugga och vatten är givet att alla hundarna har!

Precis som Ulga skrev, vissa gånger har dom det bättre ute än inne. Och det är just det som jag fastnat för.
Tänker mig att kunna lämna dom där om man åker och handlar. Är borta kortare ärenden.

Men dom är ju inte vana, så jag hade väl fått prova mig fram. Börja med att gå till grannen tex. Se hur dom reagerar.

Grannarna är för övrigt väldigt bra och jag tror inte att det är någon risk för grannsämjan om jag talar om vad som är i görningen och ber dem rapportera om vad som händer när man inte är där.

Jag tänker mig inte att bygga en separat rastgård, så jag hade fått skaffa låsbara grindar till tomten. Staketet är nog ca 120 cm och hundarna har aldrig tidigare hoppat så högt. Det skulle snarare vara om de tar sig under eller igenom. Vi får oavsett denna fråga fästa det ordentligt så att det inte sker så lätt.

Min hund skulle aldrig vara ute ensam frivilligt ! Så jag har inte problemet, men visst tänkte jag tanken när jag skaffade hund att ha hundlucka så hon kunde gå in och ut som hon vill, men som sagt, min hund ligger hellre inne.

Vår ena hund är en GD, så hundlucka lär det inte bli, hihi!
De får välja, inne eller ute. De gillar att vara ute!

När jag hade vår "lilla" tomt inhängnad så hade jag det, med dörren till huset öppen. För att se att det fanns en rastgård hade du fått gå in på tomten och runt huset. Vi bodde nästan längst in på en lite grusväg mitt ute i ingenstans och kände alla grannar runt om. Oftast var svärfar hemma i sin stuga på tomten.

Tillägg.
Har inget lås på min hundgård, visserligen får folk gå förbi på vägen utanför, ca 75 m, men närmare så ringer nog grannarna polisen.
Hos nattmatte så kör nog ett helt koppel Boxrar igång, förutom mina egna, så stöldrisken är minimal.
Vem vill stjäla ett par furier?

Självklart beror det på hur man bor och vad man har för hund, men för egen del känns det som en onödig risk. Förmodligen hade hunden bara legat på farstubron tills man kom hem igen, så varför inte ta det säkra före det osäkra och låta dom vara i en hundgård (där dom inte lika lätt kan bli stulna).
Om jag nånsin flyttar ut på landet där det inte finns några grannar att störa eller någon farlig bilväg i närheten kommer jag däremot inte ha några problem att ha hundarna ute på gården när jag själv är inne.
Förutsatt att dom stannar på gården dvs...:idea:

Vi lämnar vår hund utan uppsikt. Om han vill gå ut får han det, även när vi inte kan följa med (däremot är vi ju inne och slänger ett öga regelbundet). Däremot har vi honom bunden när det är löptikar för då vet man aldrig. Han vistas inte bara på vår tomt utan även utanför till och från och även ibland hos grannar som inte vill ha besök om deras tikar löper.

Vi har en ganska god relation med grannarna, bor på landet i slutet av en skogsväg, så här håller folk koll. Ibland strövar deras hundar hem till oss. I sommras kom plötsligt grannens hund in och satte sig med oss i soffan en stund för att titta på tv. Sen gick hon hem. :D Det har hänt att vår hund fått stanna kvar ute hemma på sommaren när vi åkt för att köpa mjölk eller liknande om han inte velat följa med. Sålänge grannarna är hemma, som själv har hundar, och är ute till och från.

I stallet skulle jag också kunna lämna honom utan uppsikt, om han tex inte skulle vilja följa med på en ridtur. En gång följde han med en kompis ut utan min vetskap så när jag skulle åka var han långt bort. :D Då fick kompisen köra hem honom sen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka