Lämnat in sadel men sen hittat köpare själv - snabb fråga!

MiniLi

Trådstartare
Jag har haft mina två sadlar hängandes i en butik med sadelutprovning ganska länge utan resultat.
Igår ringde en gammal bekant till mig och frågade om jag fortfarande hade den ena sadeln kvar (hon hade hittat en gammal annons) då hon gärna vill prova den.

Min tanke är att jag åker och hämtar hem sadeln från butiken och om den gillas av köparen så sköter jag affären själv.
Men hur blir det med butikens provision?
De har ju inte fått sadeln såld. Men jag tror att de har putsat upp den, kollat stoppning osv.

Om jag nu säljer sadeln själv - bör jag ändå betala butiken?

Sv: Lämnat in sadel men sen hittat köpare själv - snabb fråga!

Det beror ju på vad ni har avtalat?
Hur länge ska sadlarna hänga för försäljning? Och hur länge har de hängt?

Jag skulle nog ha sagt till butiken att jag väljer att ta hem dem igen (av valfri anledning) och sedan sålt den själv. Utan att blanda in butiken.

Hämtar du tillbaka sadeln så blir det ju ingen provision för dem. Att de har putsat upp och kollat lite är ju en av de saker de måste göra för att kunna ha koll gentemot kunden.

Nä, jag hade hämtat sadeln och meddelat att jag säljer den privat. Däremot kanske du inte är välkommen att hänga tillbaka den om den inte blir såld till bekanten.

Jag har haft sadlar hos butik som jag tagit hem igen. Inte varit några problem :)

Det står inget om tid osv i avtalet. Står bara att varan säljs åt köparen och att butiken ska ha %+moms på försäljningspriset.

De har hängt inne sedan slutet av sommaren.

Så normalt sett om man väljer att plocka hem en sadel och säljer själv så betalar man inget till butiken?

Senast ändrad:

Om de säljer sadeln får de provision, säljer de inte sadeln (du hämtar ut den och säljer själv) blir det heller ingen provision.

Tack för svar!

Då ska jag nog göra så. Kan pruta ganska rejält på priset när jag slipper provisionen, hoppas den passar spekulanten.. Kanske till och med skulle plocka hem den andra också.

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 752
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 968
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka