lämplig sadel till denna häst?

FadeAway

Trådstartare
Dressyrsadel. Förnärvarande har jag en st. tropez vilket ligger underbart på honom men är en liten 17" vilket är för litet för min del och trots att jag letat som en tok inte hittar dem någonstanns så har jag gett upp. :crazy:

http://pg.photos.yahoo.com/ph/plegicil/detail?.dir=9409&.dnm=e75d.jpg
http://pg.photos.yahoo.com/ph/plegicil/detail?.dir=9409&.dnm=f8be.jpg
http://pg.photos.yahoo.com/ph/plegicil/detail?.dir=3a81&.dnm=1c23re2.jpg

han är ganska bred men som synes ganska omusklad problemet jag upplever är att om sadeln ligger bra på hästen ligger den på manken ligger den inte på manken ligger den uppepå hästen :crazy:

Sen till saken hör dessutom att jag är sjukt kräsen smal midja och djup sits och gärna med mycket stöd gärna långa kåpor med då jag tydligen har för långa överben :angel:

Finns det hopp för oss? :idea:

Senast ändrad:
Sv: lämplig sadel till denna häst?

Har du provat Prestige? Det har jag på min som har väldigt hög och lång manke, och det var det ända märket som passade på min andra häst också, som kräver x-vid bom Och har jättemanke!

Finns olika modeller, jag har en Venus D nu och tycker den är super! :love: Men Top Dressage har dom största knästöden av alla. Finns att beställa med s-xl kåpa.
Du kan ju kolla här www.prestigeitaly.com

Prestige passar honom bra hade en hippos en gång i tiden jag upplevde de som lite för breda i midjan har inte provat någon det senaste dock. Kanske dags att spana på det :angel:

åh det låter ju strålande ska bara hitta nån återförsäljare så jag kan prova då :love:

Min pålla har precis likadan rygg som din!
Jag har en källquist exellent till henne, den ligger perfekt. Djupt säte, smal midja och bra stöd för knäna!
Dessutom är den inte allt för dyr, så den passar lite mindre plånbok oxå:)
Lycka till med sadelköpet!! ;)

Hej hej

Har du provat Wintec?
Dom har ju utbytningsbara järn. Jag har två stycken till mina ponnys och dom är mina favoriter!

Men det är ju syntet.... :crazy: Alla gillar ju inte det :cry:

Men jag älskar dom man sitter jättebra!

Lyckat till!
Malin
grandshell@hotmail.com

FadeAway skrev:
åh det låter ju strålande ska bara hitta nån återförsäljare så jag kan prova då :love:
Både Tre Hästar och Svensk Ridsport säljer Prestige, men vilka modeller de har hemma har jag inte koll på.

En fråga, till en som verkar kunna lite om Prestige iaf! :D

Hurdana ryggar passar den till? Svängd eller rak? Så svängd som hästen här ovan är på bilderna? Eller är det olika för olika modeller?

Dom passar normal rygg åt det svängda hållet skulle jag säga. Inte helt raka ryggar, då brukar dom glappa baktill. :)

Jag kollade igenom dina andra bilder också, och jag tycker du ska prova Stubben Maestoso, den borde passa dina krav också. Passier kan nog också passa.

jag har en passier hoppsadel som fungerar bra, har provat grand gilberten men jag upplever att den ligger ovanpå honom eller på manken. :crazy: Maestron är för bred i midjan när jag provade den sist sen har väl stübben rätt korta kåpor? Jag är dessvärre (i sadelletardjungeln känns det så) långa ben och känner att jag inte riktigt får plats i bland annat stübben :crazy:

huhu så gnällig jag känner mig. :(

Senast ändrad:

jag har fått erbjudande om att köpa en dominus är det något som skulle kunna fungera? ;)

Man kan beställa med längre kåpor. Tycker du Maestoson är för bred?!?! Stubbens sadlar är ju jättesmala i midjan?! Det enda märket som har lika smal midja som Stubben är vad jag vet Passier. Det är inte så att du behöver ett smalare säte?

Dominus blir nog lite för böjd, men det är ju värt att prova. Dock har de kortare kåpor än Stubben och har bredare midja och mindre plats för benen. De är itne så framskurna.

När du provade Passier, provade du rätt bomvidd?

Jag har funderat en del och kommit fram till att jag letar efter en begangnad sadel eftersom han inte är musklad helt bra. och då blir ju utbudet en del mindre. Passieren jag provade var m i bommen den satt okej men inte helt hundra. Jag är inte helt säker på vad den jag har är rent spontant. Det var ett par år sen jag satt i en stübben och dåvarande hästen kunde inte ha den kanske dags att prova igen :idea:

Passiers normala bom är endast 27,5, vilket är MKT smalt, så frågan är om det inte var bomvidden som inte var bra. Om en Pasier hopp passar (fast det beror på vilken modell du ahr, har du bilder på den?) så borde en dressyr också passa.

Passieren jag har är en paragon. Har dessvärre ingen bild på den. Sadeln jag provade fanns på sandris 18" stl m och jag tror den jag har kanske är 28-29 i bom nånstanns där inte helt hundra utan att kika på den dock :crazy:

Det står inte på sadeln vilken bomvidd det är, då man kan ändra deras bommar. Har du kvar garantibevisen och kvittot?

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 434
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 750
Senast: Aureola
·
Utrustning Letar dressyr sadel till unghästen och vill ha en sadel med djupt säte och stora stöd med smal midja. Hästen i fråga har rak rygg som... 2
Svar
25
· Visningar
5 076
Senast: caballus
·
Utrustning Hoppas att någon kan hjälpa mig här. Var och hämtade denna sadel idag och var ute i stallet nu på kvällen för att prova den på hästen...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: REIN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka