Låna omockad box?

Sv: Låna omockad box?

*KL*

Mycket i den här tråden förvånar mig. Samtidigt förklarar det väl kanske ett och annat... När man ser hur låg toleransnivå många har, dvs hur många det är som skulle "brinna ur" över en sådan sak, då inser man varför det är så vanligt med dålig stämning i stallen runt omkring här i landet.

Förvånas också över allt som skrivs om förstörda bäddar. Vad har ni för bäddar som blir så förstörda att dom måste tömmas om dom rörs runt lite? Varför inte bara släta till dom och lägga på lite nytt strö över? En häst som funkar på bädd packar ganska snabbt ihop bädden igen.
 
Sv: Låna omockad box?

Jag sitter mest och blir förvånad över att det är så många i tråden som ställer ut sin häst i stallgången eller i annan box när de mockar. Kan man inte mocka med hästen i boxen? Mycket smidigt speciellt om den är störig på gången och man kanske reser mycket.

Nej, man mockar inte med hästen i boxen! Det är en säkerhetsfråga. Att ha som ursäkt att den är störig på gången tycker jag är lamt. Träna på det då. Resa mkt, och? Det tar ett par sekunder att flytta hästen och dom knappar du säkert in när du mockar eftersom hästen inte är ivägen. Slappa rutiner - olyckor.
 
Sv: Låna omockad box?

Mycket i den här tråden förvånar mig. Samtidigt förklarar det väl kanske ett och annat... När man ser hur låg toleransnivå många har, dvs hur många det är som skulle "brinna ur" över en sådan sak, då inser man varför det är så vanligt med dålig stämning i stallen runt omkring här i landet.


Håller med helt... :cool:


Till TS:
Jag hade blivit förvånad, och kanske även lite irriterad. Sedan hade jag mockat ut och inte kommenterat saken mer. Vi pratar väl ändå om en engångsföreteelse? Det var lite slarvigt, men inget mer.
 
Sv: Låna omockad box?

Nej, man mockar inte med hästen i boxen! Det är en säkerhetsfråga. Att ha som ursäkt att den är störig på gången tycker jag är lamt. Träna på det då. Resa mkt, och? Det tar ett par sekunder att flytta hästen och dom knappar du säkert in när du mockar eftersom hästen inte är ivägen. Slappa rutiner - olyckor.


Håller med som generell regel.

Har mockat med hästen inne ibland när jag inte haft annat att välja på, men varför göra det i vanliga fall när det är både enklare och säkrare att plocka ut den...
 
Sv: Låna omockad box?

Nej, man mockar inte med hästen i boxen! Det är en säkerhetsfråga. Att ha som ursäkt att den är störig på gången tycker jag är lamt. Träna på det då. Resa mkt, och? Det tar ett par sekunder att flytta hästen och dom knappar du säkert in när du mockar eftersom hästen inte är ivägen. Slappa rutiner - olyckor.

När jag jobbade med galoppörer mockade vi alltid med hästarna i boxen. Mocka ena sidan hästen på andra och sedan sidbyte.
 
Sv: Låna omockad box?

När jag jobbade med galoppörer mockade vi alltid med hästarna i boxen. Mocka ena sidan hästen på andra och sedan sidbyte.

:bow::bow::bow: pricis. känns betydligt säkrare än att flytta runt,krångla och hålla på flera ggr/dag....jag har visserligen inte jobbat med galoppörer men väl på utbildningsstall samt ridskolor, samma överallt där man haft många hästar att skotta för...

delvis kl.
förstår inte varför den rutinen skulle va slappare än någon annan rutin, mina hästar är aldrig ivägen, flyttar sig innan man hunnit be :angel: dom hästar jag jobbat med har oxå flyttat sig......

alla blir saliga på sin tro :angel:
 
Sv: Låna omockad box?

Jag hade inte heller lagt energi på att reta upp mig.
Samtidigt är det effektiv häst om den får en box att bli ovanligt smutsig om den stått där under mockning. Eller var mockaren väldigt långsam.
 
Sv: Låna omockad box?

Ursäkten att hästen inte kan stå på gången är usel, 99% av alla hästar kan lära sig att stå på gången själv. Vill dom trampa omkring, fine låt dom göra det.

Och du har tydligen inte träffat på en sån häst som blir väldigt stressad av att stå på gången... :grin: Då menar jag inte trampar omkring lite. Den kanske tillhörde den är 1% som inte kan?

Dock hade jag inte lånat en box utan att fråga och mockat som tack för lånet.
 
Sv: Låna omockad box?

KL

Ja jösses...när man läser trådar som denna är det inte svårt att förstå varför hästfolk så ofta ryker ihop :eek:
Om man går i taket över en sådan här - i mitt tycke - skitsak...hur sjutton reagerar man då för någon verklig oförrätt?

Ts, jag skulle ryckt på axlarna och mockat.
Nästa gång kanske det rentav är du som behöver en tjänst eller lite tolerans för något du gjort utan att veta att det irriterade nån lättstörd person :idea:
 
Sv: Låna omockad box?

Fast jag tycker att det hör till god ton att städa upp efter sig vad det än gäller som man lånat. Om jag lånat ut min bil så förutsätter jag att den personen som lånat den tar med sig ev skräp som den haft dit. Godispapper eller dyl. Lånar jag ut transporten eller släpkärran så förutsätter jag också att den är urstädad och sopad innan man får tillbaka den. Detsamma gäller för en box enligt mig.

Kanske inte gått i taket precis om det hänt mig men visst hade jag muttrat irriterat, precis som jag muttrar när jag städat och någon klampar in med skitiga skor.
 
Sv: Låna omockad box?

Det tycker jag också, och jag skulle själv inte lånat något utan att städa och återställa det i fint skick.
Men jag tycker ändå inte att en omockad box är värd all ilska och upprördhet som dykt upp i den här tråden.
 
Sv: Låna omockad box?

Hur sjutton orkar man hetsa upp sig över en sådan här sak?! Det är väl bara att mocka boxen och anta att det fanns en bra anledning till att boxen lämnades som den gjorde?

Angående att ha hästen i boxen eller inte är väl en fråga om tid? Ska man mocka till ca 20 hästar tar det en väldig tid att ställa ut hästen på gången? Det gäller att jobba rationellt och effektivt! En box bör inte ta mer än max minuter och då har man inte tid att sätta på grimmor och ställa ut i gången (där hästen med största sannorlikhet är i vägen för människor eller hästar som vill förbi).

Om alla hästar nu ska kunna stå på gången, bör väl alla hästar likaväl kunna vara i boxen när man mockar. Sedan är det väl att rekomendera att ha hästen uppbunden i boxen när man mockar, dock har inte jag det (förutom med nya hästar eller om det av annan anledning är nödvändigt).

Har man bara en häst att mocka till kan man ju ställa den på gången och hålla på och mocka i 20 minuter om man vill.

Jag tycker överlag att alldeles för många lägger ner för lång tid på mockningen istället för att pyssla med hästen. Hästen bryr sig faktiskt inte om att det ligger ligger lite "skit i hörnen".
man mockar fort och nogrant.

Man kan mocka en box lika bra på 5 minuter som på 20 minuter. Har man många hästar som man mockar till, har man fått upp ett tempo i kroppen som gör att man mockar fort och nogrant.

Självklart kan man "mysmocka" om man vill det, det säger jag ingenting om. Har man inget bätte för sig, så har man inte.

Att gå i taket eller att bli vansinnig över en uppriven box är väl lite överdrivet. 5 minuter exta av ens tid är förmodligen inte hela världen. Visst, jag håller med om att det är lite fräckt att inte fråga osv, men man kan ju anta att det fanns goda skäl! Dessutom: En gång är ingen gång...
 
Sv: Låna omockad box?

ser att du har knapplånat men jag svarar ändå

.

Förvånas också över allt som skrivs om förstörda bäddar. Vad har ni för bäddar som blir så förstörda att dom måste tömmas om dom rörs runt lite?

Bädden jag har klarar gott och väl vanligt användande, och antar att alla andra gör det med som bar bra bäddar?!
men den klarar inte fölmärren, hingsten, en av valackerna som gräver... rejält.
tror att det inte heller håller för shiren särkilt länge med sina dasslock och det faktum att han kissa kopiösa mängder... ägaren ar svårt att få sin bädd att funka för honom.

så dessa 4 hästar håller jag gärna borta från boxen,
Varför inte bara släta till dom och lägga på lite nytt strö över? En häst som funkar på bädd packar ganska snabbt ihop bädden igen.

strö är förövrigt inte jätte billigt, och inte heller särskillt roliga pengar att spendera.

Kontentan: jag föredrar min bädd hel framför förstörd.
 
Sv: Låna omockad box?

KL.

Ojoj, vad många åsikter! Det hade jag inte väntat mig. :D

Lite svar och andra åsikter.
*Jag är väldigt noga när jag mockar och hästen är renlig så det rörde sig inte om några extra minuter utan snarare en extra timme att mocka rent efter den obehöriga hästen.
*Jag mockar själv alltid med hästen i boxen om han inte är ute i hagen. Jag tävlar mycket och vart skulle hästen stå om inte i boxen under tiden man mockar då? På tävlingar finns det sällan en gång att ställa hästarna i.
*Är det inte lite samma sak att låna en box som att låna någon annans utrusning utan lov? Eller att ställa sin bil på någon annans privata parkering?

*Jag hade inte blivit arg över om de lånade boxen och städade efter sig. Förmodligen tjurig men skulle inte ha sagt något. Men just det att man lånar boxen och inte städar efter sig tycker jag är väldigt dålig stil! Man tar ju upp efter sig om hästen skiter i stallgången eller i ridhuset. Varför är det inte självklart att städa upp efter sig om man lånar en box?
 
Sv: Låna omockad box?

Hästfolk är verkligen svåra att handskas med, det märks ju om inte annat i denna tråd - åsikterna är ju helt olika överallt. En sak som är självklar för vissa är helt galen i andras ögon.

Jag hade inte fått något frispel, verkligen inte. Jag bråkar inte i onödan i stallet, skit samma liksom. Värderar bra stämning högre än en perfekt box. Däremot hade jag lugnt men bestämt förklarat situationen om hästen i fråga hade härjat runt och smulat bajs i småsmulor i hela boxen, förklarat att jag är noga med min box och vill ha den ifred, och sedan glömt händelsen.
 
Sv: Låna omockad box?

Nej, man mockar inte med hästen i boxen! Det är en säkerhetsfråga. Att ha som ursäkt att den är störig på gången tycker jag är lamt. Träna på det då. Resa mkt, och? Det tar ett par sekunder att flytta hästen och dom knappar du säkert in när du mockar eftersom hästen inte är ivägen. Slappa rutiner - olyckor.

Håller med, har själv rest mycket med häst och antingen så lastar man hästen och mockar sen eller så binder man upp hästen i gången och mockar. Men aldrig att jag skulle mocka när hästen står i boxen.
 
Sv: Låna omockad box?

Nej, man mockar inte med hästen i boxen! Det är en säkerhetsfråga. Att ha som ursäkt att den är störig på gången tycker jag är lamt. Träna på det då. Resa mkt, och? Det tar ett par sekunder att flytta hästen och dom knappar du säkert in när du mockar eftersom hästen inte är ivägen. Slappa rutiner - olyckor.

Jag ställer helst ut mina hästar i gången, inte för att det skulle vara säkrare, utan för att de är så "hjälpsamma" :angel:
Det tar 4ggr så lång tid att mocka med hästen i boxen, antingen ska de vara med precis där jag är och "hjälpa till" eller så kan man ju lyfta skottkärran i ena handaget och välta ut den eller varför inte slänga upp ett framben i kärran och stå och vicka på den... :devil:

kl
Jag hade inte blivit speciellt upprörd om någon hade lånat en box, muttrat lite hade jag kanske gjort. Det ska väldigt mycket till för att en häst ska förstöra en hel bädd, så man måste skotta ut allting.
Den enda gången det någonsin har hänt mig var när en knepig stallägare gick in och manuellt vände uppochned på en torvbädd bara för att bevisa att hon hade rätt när hon påstod att bädd luktade :crazy:
Någon skrev om smitta, men hallå?! Om det kommer främmande hästar in i stallet så är de förhoppningsvis smittfria, annars är ju risken att ens häst blir smittad oavsett om den står i samma box eller inte. Luftburet, ja då är det kört ändå och ifall det skulle vara via inredning/kontakt så kan man ju inte använda gemansamma utrymmen som spolspilta o sånt :p
 
Sv: Låna omockad box?

Hur skulle ni ha reagerat?

Mockat ur och gjort klar boxen och inte brytt mig speciellt mkt mer än så.

Jag hade kanske frågat vem som lånat den, men absolut inte blivit förbannad eller skällt på någon för att de lånade min omockade box en stund.. Man vet ju aldrig när man själv står där och behöver låna en box för en stund liksom.
 
Sv: Låna omockad box?

*kl*

Hur kan det ta en timme extra att mocka en box ???

Det tar max 5 min att mocka om jag tar det i snigeltakt att mocka en box .
Som vanligt max 10 min för 3 boxar .

Att hästfolk inte kan hålla sams märks ju i denna tråd ..tur man har eget stall och underbara inackorderingar med sund inställning till hästhållning
 
Sv: Låna omockad box?

Ja jösses...när man läser trådar som denna är det inte svårt att förstå varför hästfolk så ofta ryker ihop :eek:
Om man går i taket över en sådan här - i mitt tycke - skitsak...hur sjutton reagerar man då för någon verklig oförrätt?

Jag kan bara hålla med. Särskilt om det som för TS handlar om en engångsföreteelse.

Sen finns det folk som förvånas över att det är krig i världen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 410
Senast: Spike
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 307
Senast: Crossline
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp