Låna omockad box?

Sv: Låna omockad box?

Jag hade blivit mycket irriterad, mina hästar är ganska duktiga i sina boxar och ställer inte till med alltför mycket oreda. Dessutom har jag bädd.
Hade någon ställt in sin häst där som skrapat upp bädden och dessutom vänt till ytterligare hade jag blivit skogstokig.
Min valack uppskattar heller inte att det har varit någon annan i hans box och han blir orolig...:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Låna omockad box?

Förstår att du blev irriterad!

En gång reste jag bort med min häst en vecka, innan jag åkte mockade jag min box jättenoga, fyllde jag på med massa nytt spån (har mycket spån i boxen) för att det skulle vara fint när vi kommer tillbaka.
När jag kom tillbaka var det mindre än hälften så mycket spån, och boxen var allmänt skitig. Mina "stallkompisar" hade tydligen allihopa använt min box under mockning av egna boxar och ingen hade frågat. Jag blev INTE glad kan jag säga... Tack för en massa extra arbete! Man måste tydligen sätta en stor lapp "ANVÄND INTE" för att folk ska förstå.
 
Sv: Låna omockad box?

Var boxen ändå inte mockad hade jag nog inte brytt mej. I annat fall hade jag tyckt att man borde kunnat göra snyggt efter sej iaf. Men jag hade inte lagt energi på en sån sak när det var en engångshändelse. Ett missförstånd om vilken box som fick användas.

Jag har iofs aldrig haft bädd i mina boxar och det skapar väl en del extrajobb om så var fallet.
Men nej, jag hade inte reagerat nämnvärt om det var min box nej.
 
Sv: Låna omockad box?

Vilket gnäll! Skönt att ha sådana problem att oja sig för, grattis till det.
 
Sv: Låna omockad box?

Jag avreagerar mig bara! :crazy: Hur skulle ni ha reagerat?

Jag blir lite såhär :eek: när jag läser ditt inlägg och andras här i tråden där alla skulle blivit tokiga osv. Jag hade inte blivit tokig, däremot lite irriterad och tyckt att människan skulle sett till att åtminstone lämna boxen som den var innan hon ställde in sin häst.

Jag har lånat boxar ibland i stallet, står det mycket hästar i gången finns inget annat att göra än att ställa in sin egen någonstans. Är boxen omockad innan, men efter en tydligt renlig häst, så mockar jag den efteråt, var den redan skitig och rörig så återställer jag den ungefär som den var dvs ta ut skiten om min häst har skitit.

Med en häst som din, som du beskriver den, så hade jag nog mockat alltså - men det är kanske inte alla som tänker så.

Tjejen ifråga skulle förmodligen inte brytt sig om någon lånade hennes box eller förväntat sig att den blev mockad.

Och själva grejen, att hon lånade boxen, skulle jag inte bry mig om alls.

*Sitter o väntar på en hur-skulle-ni-reagerat tråd från någon som blev utskälld för att den lånade en box :cool:*
 
Sv: Låna omockad box?

*kl*

Jag hade blivit skitarg om en helt främmande människa hade ställt in en främmande häst i min box.

Dels för att jag har en renlig ponny på bädd men som så fort någon annan häst har varit i hans box så ska han "pinka revir" genom att plöja runt och bajsa och ha sig, som en elvisp är han:crazy:. Likadant i hagen. Så bara där stökar det till det rejält, omockat eller ej.
Utöver det så är det "jättekinkigt" med preparat inom travet, jag hade INTE uppskattat att min/dotterns ponny hade fått i sig något som hade kunnat ge utslag på ett ev. dopingtest med avstängning för tränaren som följd. Dvs den 15 åriga dottern hade kunnat förlora möjligheten att tävla sin ponny pga av någon annan. Vår ponnys box är HANS box, ingen sätter sin hov i den:grin:.
 
Sv: Låna omockad box?

kl

Brukar faktiskt inte hetsa upp mig över småsaker, men jag hade i detta fallet reagerat som TS. Jag har varit med om att bädden blir förstörd av annan häst, inte kul att mocka ut typ 15 kärror och strö in lika mycket. Hade även blivit sur om jag inte haft bädd, har ingen lust att göra extra jobb.

Dessutom frågar man väl innan man lånar, sen om det är en sadel eller en box kan väl kvitta? Kan mycket väl låna ut till personer men vill bli tillfrågad.

Ursäkten att hästen inte kan stå på gången är usel, 99% av alla hästar kan lära sig att stå på gången själv. Vill dom trampa omkring, fine låt dom göra det.

Sen som många har nämnt, aspekten med läkemedel, kanske inte så bra om det finns såna rester i en krubba eller annat hästen inte tål.

Så, nä tycker inte det är till att överreagera. Man frågar först!!
 
Sv: Låna omockad box?

Några tycker det är hemskt att bli arg i detta läge men frågan är varför jag ska få jobbet med att skotta ut en förstörd bädd samt betala ca 1000:- i strö för att anlägga en ny pga att en idiot inte kan ställa sin krake på stallgången när h*n mockar.
 
Sv: Låna omockad box?

KL

Egentligen är det väl lite av normalt hyffs att inte låna en box olovandes. Boxen är ju något som en annan person hyr och därmed betalar för som sin och det är ju givetvis ingenting som är till allmän utlåning. Precis lika lite som man inte lånar andra saker bara för de inte nyttjas av ägaren. Om den är omockad eller inte är egentligen helt oväsentligt. Ska man låna så frågar man-Först.

Om stallgången är upptagen så får man väl vänta en liten stund. Alternativt släppa ut i hage/paddock eller be någon leda hästen på stallplanen i 10 min. Bättre det än att bara ta för sig utan att fråga...

Skönt att stå i ett stall där var och ens box ses som "egen".
 
Sv: Låna omockad box?

Vilket gnäll! Skönt att ha sådana problem att oja sig för, grattis till det.

Nu var detta inte svarat till mig, men jag tänkte ändå ta och förtydliga varför jag blivit arg istället för irriterad:
Min rygg är bråkig året runt. På vintern är det ätter värre än sommartid.
Mockning blir förstås aldrig favoritsysslan, men det blir en väldig skillnad i påfrestning att mocka en runtriven bädd än att mocka en hyfsat "ordnad" box. Det skapar spänningar, vilket skapar smärta, vilket skapar mer spänningar, vilket kostar tid och pengar att ordna till igen.
Om vi bortser helt från den biten, så hade jag antagligen blivit tämligen irriterad över att finna boxen åtminstone dubbelt så rörig som den är i vanliga fall. Och att jag rent "principiellt" känner att det är respektlöst att låna någon annans "egendom" utan att fråga. Men det är också skillnad på irritation och ilska.
 
Sv: Låna omockad box?

Några tycker det är hemskt att bli arg i detta läge men frågan är varför jag ska få jobbet med att skotta ut en förstörd bädd samt betala ca 1000:- i strö för att anlägga en ny pga att en idiot inte kan ställa sin krake på stallgången när h*n mockar.

Fast TS sa aldrig någonting om förstörd bädd eller tusenlappar...

Dessutom, jag tror knappt att en häst hinner förstöra en bädd o strö för en tusenlapp på dom 10 min det tar att mocka en box?

Hursom, jag kan bara konstatera att det är tydligen olika rutiner o syn på saken i olika stall. Tjejen ifråga kom säkert från ett stall där det gick bra att låna någon annans box så hon tänkte inte på det.
 
Sv: Låna omockad box?

Glömde du knapplån, eller svarade du verkligen på mitt inlägg? Vi tycker ju lika:confused:
 
Sv: Låna omockad box?

*KL

Hos oss händer det att det lånas en box här och där har jag sett men normalt bara vid skoning (väntande häst i boxen så att inte den som skos står själv i stallet). Det är ju dock ingen häst som "snurrar" runt och förstör och på sin höjd läggs det en hög under den korta tiden. Vi lånar normalt inte de andras boxar utan istället från våra egna.
Medecineringen är det vi i personalen som sköter samt att att vid ev. sjuka hästar där ägaren ger medecin informeras det om och man kan då undvika den boxen. De flesta av hästarna går det att mocka åt när de står i boxen så det brukar inte generera problem om det är upptaget i gången.
(Min herre står förresten mer still uppbunden i boxen vid mockning än i gången men det går snabbare om han är i hagen så jag brukar passa på då.)

Skulle aldrig låna en "främmande" box utan att ha fått lov och självklart mocka efter mig i så fall. Är jag iväg någonstans så används endast hänvisad box.
 
Sv: Låna omockad box?

KL
Att en GÄST i stallet, som tillfälligt disponerar en anvisad box, utan vidare ställer in sin häst i en helt annan box än den anvisade tycker i alla fall jag är ett grovt övertramp och något helt annat än om en stallkompis gör det.
 
Sv: Låna omockad box?

Oj hur orkar ni bli så irriterade över småsaker? Visst om det hände flera gånger och inte blev bättre trots att man sa till. Men skulle nån låna min box engång och ha råkat skita ner så hade jag inte brytt mig speciellt. Lite mer jobb och lite mer strö behövdes slängas men i det stora hela finns det inte redan tillräckligt mycket här i världen att irritera sig på ?
 
Sv: Låna omockad box?

*kl*

Jag sitter mest och blir förvånad över att det är så många i tråden som ställer ut sin häst i stallgången eller i annan box när de mockar. Kan man inte mocka med hästen i boxen? Mycket smidigt speciellt om den är störig på gången och man kanske reser mycket.
 
Sv: Låna omockad box?

Det är ju klart smidigare att mocka en tom box. Fast lånar man då en annan box under tiden så tycker jag det hör till att man ställer iordning den eftersig, oavsett om den var mockad eller inte innan. Hör till vanlig hyfs och fason, tycker jag.

Ibland lånar jag box i ridskolestallet när jag är där med 2 hästar. Skulle det inte vara mockat så mockar jag innan, och givetvis efter jag lånat den. Är ganska petig med mockningen så den brukar se bättre ut efter jag har mockat än vad den var innan i vilket fall :).
 
Sv: Låna omockad box?

*kl*

Jag sitter mest och blir förvånad över att det är så många i tråden som ställer ut sin häst i stallgången eller i annan box när de mockar. Kan man inte mocka med hästen i boxen? Mycket smidigt speciellt om den är störig på gången och man kanske reser mycket.


haha, pricis min tanke :) när jag jobbat i större stall (där hästarna inte är ute mer än någon timme/dag) skottade vi flera ggr varje dag och givetvis med hästen i sin box, att "flytta runt" skulle bli allt för tidsödande....

skottar även åt mina egna när dom står i boxen (skottar gärna "en sista vända" vid nattafodring)

min ena e dessutom en gris i vanliga fall, har någon annan häst vart i hans box blir han en "propeller" i flera dar = massa extra strö åtgång/jobb...
 
Sv: Låna omockad box?

kl

i stallet där jag står så lånar vi boxar till höger och vänster, dock ett relativt litet stall (10 hästar) så det kanske blir annorlunda där.

ett par riktlinjer finns dock:
* Inga hingstar i min hästs box
* Inga hästar som gräver i de boxar där det finns bädd
* ställer man in en häst i en box där det är "klart för kvällen", får man se till att man lämar boxen så som den såg ut, rent vatten, inlagt hö, mockat osv.

Samt man mockar efter sig där hästen har stått självklart.



jag blir inte irriterad om nån lånat min box och inte mockar efter sig, speciellt inte om det var omockat, muttrar kanske lite om jag redan mockat under dan. skulle däremot bli smått förkrossad om bädden förstördes.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 410
Senast: Spike
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 307
Senast: Crossline
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp