Bukefalos 28 år!

Låna ut "norsk" häst till sverige

moli

Trådstartare
Jag funderar på att låna ut min häst (som just nu bor i Norge) under en längre tid till Sverige. Jag har tagit in henne som "flyttgods" eftersom jag bor och jobbar i Norge. Hon har varit i Norge sedan slutet av juli ifjol om jag minns rätt. Utifall tiden spelar någon roll. Räcker det att jag bara veterinärbesiktar henne på samma vis som för att få ta in henne i Norge? Är det tidsbegränsat hur länge jag kan ha henne utlånad utan att det kan bli strul när jag vill ha hem henne igen?

Hur fungerar det om jag vill avelsvisa henne i sverige och ha henne på träning någon gång framöver? Blir det någon extraskatt för mig då eftersom jag köper tjänster från EU när jag är skriven i Norge? (Icke-EU)

Om jag betäcker henne i sverige och sedan vill ha hem fölet till Norge?
 
Har du tagit in hästen till Norge som flyttsak, så är den numera att betrakta som vilken norsk häst som helst. Vilket innebär att den ska importeras tillbaka till EU om du vill flytta hit den igen.
Det du kan göra om det är tillfälligt för träning eller betäckning är att göra en temporär tidsbegränsad export från Norge och import till EU (Sverige). Det kommer då att krävas att du ställer säkerhet för de avgifter som blir om det hade varit en riktig och inte en temporär. Dessa pengar får du tillbaka när hästen kommer tillbaka till Norge.

Hur höga avgifter beror på värdet på hästen. Till EU får du ta ett avelssto utan tull men du får betala momsen på hennes värde. Tror att det är ungefär samma regler när man tar in en häst till Norge.

Men enklast är att höra vad de norska reglerna säger för föra ut och in norska hästar.
 
Mamma Mia, alltså 25% av hästens värde eller något sådant? Undrar vad värdet baseras på. Vad jag har henne försäkrad till, eller vad jag köpte henne för? Eller vad hon är värd i dagsläget? Och vem bedömer det?

Ja jag har tagit in henne som flyttgods. Måste exporten vara tidsbegränsad på så vis att jag sätter ett datum som sedan inte kan ändras med mindre än att hästen lämnar Sverige det datumet eller?

Jag skall kolla med tullen och mattilsynet (som har koll på import& export av djur) också, men tänkte att Buke kanske hade ett snabbt svar. ;)
 
@moli
Registerade du införseln av hästen till Mattilsynet när du tog in den? Det är endast som turist du har lov till at ta med hästen som reisegods (och fortfarande bara med tillåtelse från Mattilsynet). Bodde du i landet innan hästen så räknas det inte som att den flyttat med dig och då ska det ha betalats "toll og merverdiavgift".

Viktigt!
Hästar får aldrig tas in i Norge utan tillåtelse från Mattilsynet, oavsett var när och hur den kommer!

Detta gäller om den ska tillfälligt till Sverige:
"Skal du ha med hesten midlertidig til utlandet for trening, veterinærbehandling eller bedekning, må du registrere (deklarere) den som midlertidig utført hos Tollvesenet før du tar den med ut av landet. Når du kommer tilbake til Norge, må du stoppe på grensen og deklarere hesten som gjeninnført. Du skal betale åtte prosent toll og 25 prosent merverdiavgift av samtlige kostnader påløpt i utlandet inkludert frakt. Er hesten ute av Norge i mer enn ett år, skal du betale toll på 5 000 kroner pr. hest." (http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=256210&epslanguage=no)

Plus att den självklart ska anmälas till Mattilsynet, både vid in- och utresa. Helsesertifikat, pass och helsekort är ett måste! Du ska registreras hos Mattilsynet som importör/eksportör (beroende på vilken väg hästen är på väg då ;)).

Kan hjälpa dig med allt det praktiska (jobbar som veterinär på Mattilsynet) om du vill :). Vart bor du? Så kan jag kolla vilket distriktskontor du hör till.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dy...uksjonsdyr/innforsel_av_hest_fra_eosland.3876
 
Vet inte om hon registrerats hos mattilsynet, hur går det till, får man någon sorts papper, eller räcker det med telefonsamtal? Jag pratade med dem när jag tog in henne, och jag registrerade henne i tullen som "flyttgods". (I början av augusti ifjol) Jag skaffade ett häsocertifikat stämplat med jordbruksverkets stämpel.

Betalade inga avgifter, och fick inte något besked om att jag skulle det heller. Under förutsättning att jag inom ett år skriver mig i Norge. Vilket jag gjort nu som sagt. Har inte uppdaterat tullen om det dock, tänkte att det registreras automatiskt. Men det kanske det inte gör.

Förenklar det på något vis att hon ännu inte varit i Norge mer än ett år?

Jag bor i Røros, och har pratat med mattilsynet här angående "exporten", och förstått att en veterinär från dem skall besikta hene och skriva ett intyg 24h(?) innan resan.

Norska tullen sa 25% på hennes uppskattade värde+ tull vid utförsel.
Svenska sa 25% på uppskattade värdet och ingen tull eftersom det är ett sto. (Ett avelsdjur)

Har du koll på den biten också?

Det var lite svårt att få ett rakt svar på om jag kan låna ut henne mer än ett år utan problem.
Skall man ansöka om det skriftligt, och hur?

Är det alltså "bara" 5000kr som står emellan att låna ut hästen längre? Hon anses inte som exporterad efter ett år och jag blir av med "depositionen?"

Mina kostnader för hästen slutar rent praktiskt när jag överlämnar henne till dem tänkta fodervärden. Så jag borde väl inte behöva betala tull och moms på hennes stallplats och andra utgifter i sverige?

Jag tar gärna all hjälp jag kan få!
 
@moli
Det här löser vi, inga problem :). Du hör till Distriktskontoret Gauldal (med besöksadress på Tollef Bredals vei i Røros).

PM:a din mailadress så kan jag kolla upp allt på måndag och skriva till dig, gärna namn och telefonnummer också om du har lust :). Om inte annat kan jag ta reda på vem som hjälper dig bäst på kontoret i Røros.

Mattilsynet och tollen är helt skilda instanser och kommunicerar inte med varandra, så den ekonomiska delen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med :).
 
@moli
Det här löser vi, inga problem :). Du hör till Distriktskontoret Gauldal (med besöksadress på Tollef Bredals vei i Røros).

PM:a din mailadress så kan jag kolla upp allt på måndag och skriva till dig, gärna namn och telefonnummer också om du har lust :). Om inte annat kan jag ta reda på vem som hjälper dig bäst på kontoret i Røros.

Mattilsynet och tollen är helt skilda instanser och kommunicerar inte med varandra, så den ekonomiska delen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med :).
Jag jobbar i samma hus som mattilsynet, och har pratat med en Hilde... om jag minns rätt namn och enligt henne är det enbart ett intyg och en veterinärbesiktning som behövs. Men om det är någon registrering hos dem som skall göras så behöver jag ordna det. Jag skickar PM
 

Liknande trådar

Fritid Jag brukar ta vara på Akademibokhandelns "ta 4 betala för 3"-erbjudande när jag är i Sverige eftersom jag försöker läsa på svenska så...
2
Svar
21
· Visningar
1 474
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 376
Senast: Centaur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
936
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 603
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp