Låna ut privathäst till ridskola?

Cavallo

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur det gick, ridskoleryttare som vet något om en situation där hästen inte ägdes av ridskolan eller ridskolepersonal som haft privathäst inlånad till ridskolan och kan berätta hur det såg ut. Eller bara vem som helst med tankar om det här. Vad för avtal i sådan situation är brukligt? Tex max antal lektioner hästen får gå, på viss miniminivå vad gäller ryttare? Får hästägaren betalt eller är det ungefär ett fodervärdsavtal mellan hästägare och ridskola?

Jag har bara ett minne från min ungdom då en privatponny blev uppstallad på vår ridskola med sin privatryttare med sig, jag vet inte exakt avtalet de hade med ridskolan men ponnyn gick deltid på ridskolan (ungefär som att ridskolan var ”medryttare”) och ägaren/privatryttaren tog hand om ponnyn resten av tiden och var ju där hela tiden och kunde se att ponnyn mådde bra. Jag tror de fick stallplatsen i utbyte mot att ponnyn gick visst antal lektioner i väntan på boxplats i privatstallet. Jag spånar på ett liknande upplägg som detta med att låna ut häst till ridskola på deltid. Men vet inte om det är något ridskolor brukar vara intresserade av. Givet att hästen ska passa in i ridskoleverksamhet på åtminstone deltid.
 
På gamla ridskolan fanns det för några år sedan en privatägd häst som gick lektioner. Den gick med på de flesta lektioner. Ägaren fick billigare uppstallning och i princip hästen på helinackordering.

Jag vet inte så mycket mer om själva upplägget. Kommer ihåg att man fick rida i den hästens allroundsadel och ägaren hade dressyrsadeln hemma.
 
Min häst gick lektioner två dagar i veckan de första månaderna efter att jag lade köpt honom vilket kvittades mot stallhyran. Det funkade inte alls för honom, han mådde dåligt av det. Men så var han rätt ung och en känslig individ.
 
När jag under en period hade fler hästar än boxplatser lånade jag ut mitt swb-sto till en ridskola. Det fungerade utmärkt och hästen verkade trivas bra.
 
Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur det gick, ridskoleryttare som vet något om en situation där hästen inte ägdes av ridskolan eller ridskolepersonal som haft privathäst inlånad till ridskolan och kan berätta hur det såg ut. Eller bara vem som helst med tankar om det här. Vad för avtal i sådan situation är brukligt? Tex max antal lektioner hästen får gå, på viss miniminivå vad gäller ryttare? Får hästägaren betalt eller är det ungefär ett fodervärdsavtal mellan hästägare och ridskola?

Jag har bara ett minne från min ungdom då en privatponny blev uppstallad på vår ridskola med sin privatryttare med sig, jag vet inte exakt avtalet de hade med ridskolan men ponnyn gick deltid på ridskolan (ungefär som att ridskolan var ”medryttare”) och ägaren/privatryttaren tog hand om ponnyn resten av tiden och var ju där hela tiden och kunde se att ponnyn mådde bra. Jag tror de fick stallplatsen i utbyte mot att ponnyn gick visst antal lektioner i väntan på boxplats i privatstallet. Jag spånar på ett liknande upplägg som detta med att låna ut häst till ridskola på deltid. Men vet inte om det är något ridskolor brukar vara intresserade av. Givet att hästen ska passa in i ridskoleverksamhet på åtminstone deltid.

Jag köpte min häst från ridskolan för tre år sen och hon har gått kvar deltid. Hon går i verksamheten 3 dagar i veckan, jag rider 3 dagar och hon vilar söndag med de andra ridskolehästarna. De dagar som hon går i verksamheten sköter de henne fullt ut, de andra dagarna mockar jag och gör i ordning höpåsar. De sköter däremot intag/utsläpp och fodring alla dagar. För mig fungerar det väldigt bra, men då var hon ju van vid ridskolan sen tidigare. Hon trivs bättre nu än förut då hon flyttat ner till det lilla privatstallet som vi har (bara fem boxar totalt) och får stå i box istället för spilta. Jag har en bra kommunikation med stallchefen och ridlärarna, men är engagerad i klubben (sitter i styrelsen) så det ger ju mig extra insyn och koll. Vi har en till häst i privatstallet som sålts till en medlem på samma sätt och nu bara går ett par dagar i veckan på lektion.
 
Jag köpte min häst från ridskolan för tre år sen och hon har gått kvar deltid. Hon går i verksamheten 3 dagar i veckan, jag rider 3 dagar och hon vilar söndag med de andra ridskolehästarna. De dagar som hon går i verksamheten sköter de henne fullt ut, de andra dagarna mockar jag och gör i ordning höpåsar. De sköter däremot intag/utsläpp och fodring alla dagar. För mig fungerar det väldigt bra, men då var hon ju van vid ridskolan sen tidigare. Hon trivs bättre nu än förut då hon flyttat ner till det lilla privatstallet som vi har (bara fem boxar totalt) och får stå i box istället för spilta. Jag har en bra kommunikation med stallchefen och ridlärarna, men är engagerad i klubben (sitter i styrelsen) så det ger ju mig extra insyn och koll. Vi har en till häst i privatstallet som sålts till en medlem på samma sätt och nu bara går ett par dagar i veckan på lektion.
Det här är det scenario jag hoppas på. Hur ser det ut ekonomiskt mellan dig och ridskolan? Vad får du i gengäld för att hästen går 3 dagar i ridskolan? Står du för försäkring och veterinärkostnader? Går den flera lektioner samma dag de dagarna?
 
Det här är det scenario jag hoppas på. Hur ser det ut ekonomiskt mellan dig och ridskolan? Vad får du i gengäld för att hästen går 3 dagar i ridskolan? Står du för försäkring och veterinärkostnader? Går den flera lektioner samma dag de dagarna?

Jag står för försäkring och veterinärkostnader, vi delar på skoning och vaccinationer. Strö och foder betalar jag, men jag betalar inget för stallplatsen. I genomsnitt går hon 2 lektioner på de dagar som ridskolan har henne, oftast en knatte eller nybörjare och en högre grupp. För henne är det bäst att gå låga grupper utan så mycket krav eller med duktiga ryttare. Mellannivåerna passar henne inte.
 
Min första häst köpte jag via ridskolan (hon ägdes av annan person men skulle säljas). Hon gick under ett halvår lektion tre dagar per vecka. Det var flera som lät sin häst gå lektion en eller flera dagar per vecka. De dagar hon gick lektion tog personalen hand om henne. Varje fast veckodag som hästen gick lektion minskade stallhyran med en sjättedel (veckan på ridskolan var sex dagar, de vilade söndagar). Min häst trivdes inte med att gå lektion i längden så jag hittade ett annat stall och flyttade.

Men det var bra för mitt då 16-åriga jag att påbörja min hästägarbana på ridskolan, trots att det var för långt dit för att jag skulle hinna dit varje dag.
 
Har sett annons om stallplats på ridskola som önskar just ett sånt upplägg, så det verkar absolut som att man gör så på flera håll.
 
Tack för alla svar! Känner mig uppmuntrad att sånt upplägg skulle eventuellt kunna fungera, det skulle bli min första egna häst isåfall och på något vis känns det tryggare för mig med stöttning och delat ansvar med ridskolan. Får tänka över det här 🙂
 
Jag står för försäkring och veterinärkostnader, vi delar på skoning och vaccinationer. Strö och foder betalar jag, men jag betalar inget för stallplatsen. I genomsnitt går hon 2 lektioner på de dagar som ridskolan har henne, oftast en knatte eller nybörjare och en högre grupp. För henne är det bäst att gå låga grupper utan så mycket krav eller med duktiga ryttare. Mellannivåerna passar henne inte.
Hur kom du att köpa just den hästen, var det du som frågade ridskolan först eller var den till salu från deras håll först och du nappade på det?
 
När jag under en period hade fler hästar än boxplatser lånade jag ut mitt swb-sto till en ridskola. Det fungerade utmärkt och hästen verkade trivas bra.
Var det ungefär som ett fodervärdsavtal att du betalade försäkring men ridskolan stod för allt annat? Dvs inga andra pengar bytte hand er emellan?
 
Hur kom du att köpa just den hästen, var det du som frågade ridskolan först eller var den till salu från deras håll först och du nappade på det?

Jag hade ridit henne regelbundet sen hon kom till ridskolan och även haft henne som "min" häst 1 dag i veckan (då red jag henne på lektion en dag och sen hade en dag när jag red självständigt när jag ville under dagen) när vi testade ett sådant upplägg för ryttare i högre grupper under ett tag. Hon har en skadehistorik med lite återkommande problem och efter ett tag frågade dåvarande ridskolechefen om jag ville köpa henne och dela henne med ridskolan, så att hon skulle ridas på ett bättre sätt fler dagar i veckan. Jag hade egentligen gett upp flickdrömmen om att köpa häst vid det här laget, men beslöt mig för att testa. Och ångrar mig verkligen inte även om det inte gått helt smärtfritt (inget att göra med själva upplägget med ridskolan, men det har varit mycket att lära).
 
Jag har jobbat på en ridskola som har det som upplägg; merparten av hästarna (mest ponnyer) går lektion 2 dagar i veckan mot billigare stallhyra och att ridskolans personal tar hand om dem da dagarna. Det är också obligatoriskt för ägarna att rida lektion för ridskolechefen en dag i veckan, vilket gör att det är ett väldigt bra sätt att börja sitt hästägande, även för dem med ovana föräldrar, tex.

Jag tyckte att det mestadels funkade bra. Vi hade ett system där någon av ridlärarna skulle godkänna alla hästar som flyttade in, men det hände ändå att det kom ett par som inte varken passade som eller trivdes på ridskola. Det var även tjafs i någon period därför att några hästägare kom på lektionsdagarna (det fick de förstås gärna) och satt på läktaren och sa taskiga saker om eleverna. Men på det stora hela funkade det som sagt bra. 🙂
 
Jag hade ridit henne regelbundet sen hon kom till ridskolan och även haft henne som "min" häst 1 dag i veckan (då red jag henne på lektion en dag och sen hade en dag när jag red självständigt när jag ville under dagen) när vi testade ett sådant upplägg för ryttare i högre grupper under ett tag. Hon har en skadehistorik med lite återkommande problem och efter ett tag frågade dåvarande ridskolechefen om jag ville köpa henne och dela henne med ridskolan, så att hon skulle ridas på ett bättre sätt fler dagar i veckan. Jag hade egentligen gett upp flickdrömmen om att köpa häst vid det här laget, men beslöt mig för att testa. Och ångrar mig verkligen inte även om det inte gått helt smärtfritt (inget att göra med själva upplägget med ridskolan, men det har varit mycket att lära).
Av intresse får du gärna berätta om det som inte blev helt smärtfritt, även om det inte berodde på att du delade hästen med en ridskola, jag försöker tänka på vad det är jag inte tänker på 😅
 
Av intresse får du gärna berätta om det som inte blev helt smärtfritt, även om det inte berodde på att du delade hästen med en ridskola, jag försöker tänka på vad det är jag inte tänker på 😅

Jag köpte ju henne delvis pga hennes skadehistorik, men vi lyckades stöta på några nya problem också. ;) Så först fick vi en rygginflammation pga sadelproblem och sen hade vi en lång följetång av sadeljakt. Och vet besök på egen hand med henne har inte varit helt lätt för en nybörjare på den biten. Då är hon inte den snälla lugna ridskolehästen som försiktigt bär om kring på knattar. :laugh:
 
Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur det gick, ridskoleryttare som vet något om en situation där hästen inte ägdes av ridskolan eller ridskolepersonal som haft privathäst inlånad till ridskolan och kan berätta hur det såg ut. Eller bara vem som helst med tankar om det här. Vad för avtal i sådan situation är brukligt? Tex max antal lektioner hästen får gå, på viss miniminivå vad gäller ryttare? Får hästägaren betalt eller är det ungefär ett fodervärdsavtal mellan hästägare och ridskola?

Jag har bara ett minne från min ungdom då en privatponny blev uppstallad på vår ridskola med sin privatryttare med sig, jag vet inte exakt avtalet de hade med ridskolan men ponnyn gick deltid på ridskolan (ungefär som att ridskolan var ”medryttare”) och ägaren/privatryttaren tog hand om ponnyn resten av tiden och var ju där hela tiden och kunde se att ponnyn mådde bra. Jag tror de fick stallplatsen i utbyte mot att ponnyn gick visst antal lektioner i väntan på boxplats i privatstallet. Jag spånar på ett liknande upplägg som detta med att låna ut häst till ridskola på deltid. Men vet inte om det är något ridskolor brukar vara intresserade av. Givet att hästen ska passa in i ridskoleverksamhet på åtminstone deltid.
Har nog sett två fall. Det ena när jag var liten, en äldre herre hade sin häst i verksamheten och red ett par gånger i veckan. Den hade skötare och allt, skulle inte vetat att det var en privathäst om jag inte hade känt skötaren som kommunicerade med ägaren.
Det andra för några år sedan, hästen var fin men dock inte utbildad nog för verksamheten så det var bara på test under ett par månader.
 
Min gamla ridskola har haft liknande upplägg med några privathästar. Inget de annonserat om men det har nog uppkommit när hästägaren varit engagerad i klubben och hästen passat verksamheten. De har också lånat in privathästar på heltid vid ett antal tillfällen vad jag minns. T.ex. hästar som ägaren inte haft tid eller intresse för längre men som passat verksamheten. Jag vet inte upplägget där men kan tänka mig nån form av fodervärdsskap.
 
Jag har haft flera hästar utlånade till ridskolan under årens lopp: minst 4 shetlandsponnyer, en welshponny och ett halvblod. De har varit fodervärdar och då stått för alla kostnader för hästarna de fått låna.
Det har fungerat bra för oss.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp