Låna ut privathäst till ridskola?

Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur det gick, ridskoleryttare som vet något om en situation där hästen inte ägdes av ridskolan eller ridskolepersonal som haft privathäst inlånad till ridskolan och kan berätta hur det såg ut. Eller bara vem som helst med tankar om det här. Vad för avtal i sådan situation är brukligt? Tex max antal lektioner hästen får gå, på viss miniminivå vad gäller ryttare? Får hästägaren betalt eller är det ungefär ett fodervärdsavtal mellan hästägare och ridskola?

Jag har bara ett minne från min ungdom då en privatponny blev uppstallad på vår ridskola med sin privatryttare med sig, jag vet inte exakt avtalet de hade med ridskolan men ponnyn gick deltid på ridskolan (ungefär som att ridskolan var ”medryttare”) och ägaren/privatryttaren tog hand om ponnyn resten av tiden och var ju där hela tiden och kunde se att ponnyn mådde bra. Jag tror de fick stallplatsen i utbyte mot att ponnyn gick visst antal lektioner i väntan på boxplats i privatstallet. Jag spånar på ett liknande upplägg som detta med att låna ut häst till ridskola på deltid. Men vet inte om det är något ridskolor brukar vara intresserade av. Givet att hästen ska passa in i ridskoleverksamhet på åtminstone deltid.
"Vår" ridskola är väldigt positiva till sådana upplägg. När vi letade ponny så var tanken först att den skulle få jobba en del i ridskolans verksamhet och då fick vi erbjudande om box i privatstallet och att ridskolan skulle mocka o dyl som betalning för att ponnyn gick med på vissa lektioner.
 
Min gamla ridskola har haft liknande upplägg med några privathästar. Inget de annonserat om men det har nog uppkommit när hästägaren varit engagerad i klubben och hästen passat verksamheten. De har också lånat in privathästar på heltid vid ett antal tillfällen vad jag minns. T.ex. hästar som ägaren inte haft tid eller intresse för längre men som passat verksamheten. Jag vet inte upplägget där men kan tänka mig nån form av fodervärdsskap.
Vår ridskola har annonserat efter privathästar att låna in helt eller delvis. Det var tänkt att min häst skulle kunna gå några lektioner, men så blev det inte efter hans stegring. Ingen av ridskolans personal vill rida honom och än mindre sätta elever på honom. De har haft en privathäst på prov, men den funkade inte. Hade den funkat hade de tagit den på foder på heltid.

Min syster köpte sin häst när den stod på ridskola och gick lektioner (oklart om det var ridskolans häst eller om det var en privathäst som stod uppstallad där). Den fick fortsätta gå lektioner mot reducerad stallhyra, tills hon tröttnade på det och flyttade till ett annat stall.
 
Jag lånade ut en häst till ridskola över en termin. Det gick sådär. Hästen var vuxen men väldigt grön, i princip bara riden rakt fram i skogen på bettlöst innan men snäll och utan olater. Tyvärr fick hon nog gå in i verksamheten lite väl tidigt och med för oerfarna ryttare så när jag fick hem henne hade hon lärt sig en del hyss.

Men jag skickade henne på tillridning och hon såldes sedan till en annan mindre ridskola där upplägget är lite annorlunda och hon kontinuerligt blir tiden av erfarna ryttare. Som jag förstår det så fungerar det bra.

Hade jag hamnat i samma situation igen hade jag ställt högre krav på ridskolan gällande utbildningen av hästen och även vilka lektioner den går.
 

Liknande trådar

Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
704
Senast: ameo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 201
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp