Låna ut saker

Sv: Låna ut saker

Absolut gjorde han inte repan med flit, hänt har hänt, bara att acceptera..

Det Jag mest menar är ju att klart man blir grymt besviken, Och visst är det synd att det ska hända saker när man lånar ut vad man nu har..

Men Jag hade ändå önskat att det var Jag som gjorde den första repan på min transport.. Nu har man mest ångest för att man lånade ut den ..

Jag är rädd om min fina transport, som Jag äntligen lyckats köpa efter många års längtan.., Och naturligtvis hoppas Jag att andra accepterar att också vara rädd om den..
Tror nog även att du skulle känna en viss besvikelse, Trots att det som hände inte var med flit..
 
Sv: Låna ut saker

Jag lånar inte ut något längre, det är inte värt det:(

Håller med... Lånar enbart till människor som jag vet resonerar på samma sätt som mig.

När jag själv lånar något så resonerar jag att saken ska återlämnas i samma, eller bättre skick som när jag hämtade den. Bara en så enkel sak som att spännbanden i spännbandshinken är upplindande om de inte var det från början, eller att ha gjort rent hästtransporten så den är renare när den återlämnas än när den lämnade ägarens gård.

Eller innan jag hade egen transport så köpte jag nytt stödhjul som tack för lånet då de inte ville ha något betalt.
 
Sv: Låna ut saker

Klart det är surt!

Jag skulle inte heller vara likgiltig om jag fått fula repor eller att ngt har gått sönder.
Men när personen självmant vill ersätta skadorna så är det väl bara att låta honom göra det?
Om det nu handlar om att han får byta en hel vägg så får han väl göra det, eller lämna in på spackling/lackning så det ser ut som nytt igen?
Då ser jag inte grejen till att man ska gå och må dåligt över det?

Jag bara konstaterar att olyckor händer även om man är försiktig, det är trist men det mesta går ju faktiskt att lösa.
Jag hade däremot varit grinig om personen i fråga inte återställt det på något sätt.
 
Sv: Låna ut saker

Otroligt dåligt att låna något och varken tala om att det gått sönder, se till att det blir lagat eller ens lämna tillbaka sakerna. Prata med henne face to face. Det brukar vara det enklaste. Självklart ska hon få skydden lagade och i fortsättningen skulle inte jag lånat ut saker till denne.
jag låner ofta ut saker, men säger alltid att jag vill ha sakerna tillbaka i samma skick som de var i. (tex om någon lånar ett träns av mig ska det hängas tillbaka putsat på sin plats efteråt.)
När jag hämtade min nuvarande häst lånade jag transport. Hästen lyckades sparka hål i golvet. Inte alls roligt, men jag fick se till att få golvet lagat så fort som möjligt förstås. Det blev rätt dyrt, men det var självklart.
 
Sv: Låna ut saker

Jag säger till folk som kan tänkas låna saker i tex stallet vad som gäller, även innan de ens lånat eller bett om det. Typ: Det och det kan man låna hur som helst, men inte det. Sånt jag är riktigt rädd om bor i bagageluckan på bilen. Lånar jag sedan ut nått så säger jag vad som gäller med just den saken.
Lånade tex ut min bil i veckan och sa då att händer det nått står du för reparationskostnad eller självrisk. På det tsora hela är saker bara saker för mig och jag bryr mig inte så mycket, men vissa saker är mer heliga än andra. Tex min bil, den lånas bara ut till nära vänner/familj och med tillhörande förmaning.

Kort sagt: Jag tror på att vara HELT rak och våga vara snål med vissa av sina grejer.
 
Sv: Låna ut saker

Ni som varit i samma sits hur har de gått? vart det bråk eller löste det sig till de bättre?

Pratar med personen, kanske föreslår att jag fixar så det blir lagat i motprestation så står personen för reparationskostnad. Jag tror inte att du får vara så konflikträdd, och istället lägga fram saken på ett medverkande sätt om du förstår. Dvs du ordnar och hon betalar.

Ja jag har varit i samma sits, men här handlade det om avsevärt mycket mer pengar, det tog 2 år, tingsrätt och kronofogde. Nämnas bör ju då att personen inte på något sätt hade problem med pengar, utan det handlade bara om att inte vilja betala och skuldbelägga mig att det var mitt fel att prylen gick sönder när h*n använde den.
 
Sv: Låna ut saker

Okej, ja den är ju knepig att slingra sig ur...
Känns som självklart att man måste ersätta..

Tänkte om det var ett mindre självklart fall...
 
Sv: Låna ut saker

Kan inte bli klarare än så kan man tycka, men tydligen delades inte den åsikten.
 
Sv: Låna ut saker

KL

Jag lånar gärna ut saker, men räknar med att de ersätts om något går sönder.
Har i vissa fall varit snäll när jag själv vet om att en sak är gammal och i halvtaskigt skick och inte bett om ersättning.

Brukar vanligtvis säga "you break it - you buy it" om någon frågar vad jag vill ha i betalt för att låna en sak, eftersom att det finns de som anser att då de betalat en summa för att låna så är de liksom fria sen om prylen går sönder?

Däremot finns det saker jag aldrig skulle låna ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut saker

Tycker absolut att man ska säga till!

Har tidigare själv låtit bli att säga till för att slippa bråk, tänkt att jag hellre lagar lite täcken och ridhandskar själv än att ha dålig stämning i stallet.
Det har bland annat slutat med att jag hittat min 4000-kronorshjälm skrapad (efter avramling = bara att slänga!) då stallkompisens vän fått låna den när de ridit ut.
Utan att fråga, och utan planer på att ersätta hjälmen.
För andras saker är ju bara "slit och släng" - tydligen :crazy:

Om jag nu mot förmodan skulle låna något, så är det ju en självklarhet att det jag lånat lämnas tillbaks i samma skick!
Klart olyckor sker, men då köper man nytt/ alt. lagar det. Det är i min värld självklart.
 
Sv: Låna ut saker

I bagageluckan? Du är inte rädd för inbrott? :D

Hästgrejer alltså :P

Idag sa jag fö nej till att låna ut min klippmaskin. Den är ny för säsongen och kostar några tusen att köpa ny så eftersom jag inte själv kunde vara med (ska åka bort) så hinner inte, så sa jag nej. Förklarade varflr jag sa nej och det verkade tas emot helt okej!
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut saker

På så vis, men se till att de inte är allt för värdefulla ;)

Vet en tjej här som blev av med nästan hela sin tävlingsutrutsning som var nedpackad i bagaget efter en tävling :(
En del är inte kloka och ser somsagt inte hur andra kan värdera sina saker..
 
Sv: Låna ut saker

Fast det är liksom inte så dyra saker jag har ner i bagaget ex en rasp, termometer. Sånt som folk kan behöva låna och sen lätt glömmer att lämna igen. Klippmaskinen som är dyr och som jag inte vill att folk lånar och höger och vänster bor hemma.
 
Sv: Låna ut saker

Låter som att du behöver träna på att säga nej först och främst. Du måste inte säga ja till allt, folk kommer gilla dig ändå :) bara att börja öva på att tänka rätt, varför ska nån låna och förstöra dina saker utan att ens säga tack? Jag kan inte komma på en enda anledning. Känns det jobbigt att säga nej i början kan du testa att ha en ursäkt, tex att du inte kan låna ut saken för att du ska använda det själv/är hemma på tvätt/etc Testa också att inte svara direkt om någon vill låna nåt "stort" typ ens bil eller häst. Säg att du behöver kolla om det går och säg att du svarar dagen efter, så hinner du tänka efter vad du egentligen vill och peppa dig själv att säga nej. Det är jobbigt i början, men lätt värt det. Man inser snabbt att ingen blir ovän för att man säger nej och att man mår mkt bättre när man gör det man själv vill och inte vad man tror andra vill. Sen slipper du situationer som den här, vet du hur skönt det är? Gällande benskydden så be henne face to face att laga eller ersätta, blir det för mycket bråk och bry och hon vägrar så se det som läropengar, bli en nej-sägare och slipp sånt här i framtiden :) talar av erfarenhet.
 
Sv: Låna ut saker

*kl*

Urgh för å låna ut säger jag bara. Jag vägrar, folk bryr sig inte om saker dom har lånat, det är ett evigt tjatande för att få tillbaks grejerna. Folk får helt enkelt gnälla å klaga på att jag vägrar låna ut. Jag är rädd om mina saker, har införskaffat det jag vill ha i färg och utförande och sådant går inte alltid att införskaffa nytt i lika bra utförande och färger. För att inte tala om att jag har lånat ut saker som folk har haft sönder, gjort någon liten fejk lagning som inte är bra eller säker, säger ingenting så jag använder den som vanligt när jag ska och det går sönder på ett sätt som är rent farligt och mycket väll kunnde kosta mig livet. Fick som svar när jag stälde människan mot vägen att jag hade godkänt lagningen eftersom jag hade använt saken i fråga.

Slutar folk umgås med mig för att jag inte lånar ut saker som dom inte behöver ta ansvar över så klarar jag mig klart bättre utan den personen. Sådanna personer får en bara att må dåligt.
 
Sv: Låna ut saker

Knapplån.
Ja jag vet att jag är väldigt konflikträdd men det ligger väl i att de gånger jag har valt att gå på folk har det tyvärr blivit ett herrans liv och massor av bråk.
Fast denna gång ska jag men hon håller sig undan och har varken svarat på mitt sms eller hört av sig annars heller vilket hon alltid gör.

Tipsen på att hitta på en vit liten lögn var ju super, nästa gång hon vill låna bilen ska jag säga att det går inte min mamma ska ha bilen på kvällarna:)


Hon är även lite ful i andra avseenden med, om jag ska åka och köpa sågspån säger hon åhh vad bra då hänger jag med för jag behöver också köpa.
Detta är då hon ej har en bil med drag.
Hon liksom förväntar sig att jag alltid skall ställa upp och fixa allting till henne, när jag skulle fixa en egengjord termobar till min häst när hon fick höra detta så sa hon åhh kan du ju göra en till mig med när du ändå håller på.

När hon skulle köpa hö från samma höbonde som jag så ställde jag upp med min bil och släp och åkte och hämtade hö första gången, jag bar även hennes hö och fick göra rent släpet efter henne. Inge tack

Nästa gång hon behövde köpa hö så frågade hon när jag kunde sa vilka dagar jag kunde men dessa dagar kunde hon inte och vart lite sur för att jag inte kunde när hon kunde.
Sa då att du kan åka själv och hämta för hon har sagt att hon kan få låna en bil med drag på 2 röda.
Nä men jag kommer inte hitta säger hon då, när vägen dit innebär 5 svängar totalt och erbjöd att skriva en vägbeskrivning.
Men detta ville hon inte.

Jag fixade även massa havre som vi skulle få åka och hämta men hörde inge av henne hon färväntade väl sig att jag skulle fixa i vanlig ordning.
Men den gången vart jag sur faktiskt och åkte och hämtade min del av havren så hennes del står kvar hos bonden.
Hon har inte sagt ett ljud om havren.

Det känns som hon tar mig för given inge tacksam alls och nu har jag tröttnat.
Så nu när jag ska köpa sågspån kommer jag åka själv och köpa hon får fixa sitt själv. Samma med höet jag fixar min del och hon hennes, inte mitt problem om hon har ett minne som en guldfisk faktsikt och inte kan åka och hämta själv.
Så nu peppar jag mig som bara den för att säga nej och frågar hon kommer jag säga sanningen till varför jag ej lånar ut längre sen får hon bli sur på mig.
 
Sv: Låna ut saker

Uttrycket "man lär folk hur de ska behandla en" stämmer.

Gå till dig själv och se ditt eget ansvar varför det blir så här. Att dra tydliga gränser är inte att mucka gräl, det har med respekt för sig själv OCH sin omgivning att göra. Om du inte är tydlig med vad du vill så är det svårt för andra att gissa sig till hur du vill ha det.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 296
Senast: Mia_R
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 657
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
923
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp