Låna ut sin ponny?

Rea

Trådstartare
Mitt lilla sto ska lånas ut till en duktig familj som ska stalla upp henne på ridskola. Hon kommer att gå ett visst antal lektioner i veckan och utöver detta kommer ju flickan i familjen att ha henne som sin egen lilla ponny.
Är det något särskilt man ska tänka på när man skriver avtalet, passar ett vanligt fodervärdskontrakt eller ska man skriva eget? Vad är brukligt att jag betalar och vad brukar fodervärden betala? Har man kvar ngn typ av "bestämmande rätt" efter det att man lämnar från sig sin lilla snäcka?
Familjen är jätte trevlig och engagerad så jag känner verkligen att detta blir en jättebra lösning för oss all men jag har ingen erfarenhet om hur detta går till.
Kanske ni kan komma med synpunkter, erfarenheter?
Tackar och :bow:
 
Om det var min häst så skulle jag skriva in att jag fick komma och titta när jag ville samt att det skulle vara reglerat hur många timmar/veckan den skulle gå på lektionerna.

Enklast är väl att du står för försäkringen och fodervärdarna för resten? Då vet du ju att den betalas som den ska.
 
Håller med Mia_R, jag vet en ridskola här i Lund & där vet jag att det funkar bra....finns en del av tjejena där som har foderhäst där just för att det är billigare, mycket bra ridmöjligheter osv....men som sagt...kolla hur mycket pållen ska gå lektion..hur stället ser ut, hör med folk som haft häst där innan (om du vet någon)

Lycka till!!
 
Min högst personliga åsikt är att om bestämmanderätten skall kvarstå så ska man inte lämna ut ponnyn på foder. Det är bättre att sälja. Jag har fn två shettisar ute på foder och jag litar på att fodervärdarna sköter om ponnyerna som det är överenskommet. Vill jag titta på dom så ringer jag och bestämmer en tid.
Gå till dig själv.....hur skulle du vilja ha det om du lånade en häst på foder? Var ärlig och agera därefter!
Jag tycker dock att försäkringen skall betalas av fodervärden och erläggas till dig så att du i din tur kan betala den till det bolag du nu har. Sen ett heltäckande kontrakt om vad som gäller vid skada och sjukdom på ponnyn, naturligtvis. Ev. förköpsrätt osv skall också stå.
Det är aldrig lätt att lämna ut en häst på foder! Eller att ha en för den delen heller. ;)
 
Jepp, det är Torns jag menar...är det där hon ska stå??
 
Idag kl 1800 körde vi henne dit! Hon kommer att trivas kanonbra tror jag.
Hur har det gått för dig och din lille plutt, har du hittat boxplats?
 
Med "bestämmanderätt" menar jag att dom tex inte får flytta henne vartsom helst tex. Det enda dom inte får göra är att snagga svansroten och klippa stubbman för det tar sjutusen år innan det växer ut igen och så länge ska dom inte ha henne :). Jag hade fått krupp om man rakat av hennes vackra ponny kaluffs. Vi får komma och gå som vi vill och när vi åker dit kommer det inte vara för att "kolla" så hon sköts utan helt enkelt för att hennes matte (8 år) saknar sim pålle.
Vi känner familjen som är jätte seriös via bekantas bekanta och vet vilka dom är och jag känner även personal på ridskolan hon nu är uppstallad på.
Heltäckande kontrakt är skrivet men försäkringen har jag valt att så för, allt annat ligger på dom .
 
Åh va kul, hoppas det ska gå bra. :)
Jag har hittat box åt min lilla plutt, vi flyttare i lördags & det gick bra...han är lite hingst just nu,men han lugnar sin nog snart :D!!

Hoppas allt går bra med pållen. :)

//Becky & Barre
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 965
Senast: Yeah but
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 455
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp