Lancashire heeler?

Lona

Trådstartare
Visst finns det en del heelerägare här :) ?
Jag kikar efter en eventuell ny hund, i så fall tidigast till hösten 2015. Har innan tittat i princip bara i terriergruppen då jag är så nöjd med min cairn (och i ärlighetens namn tycker att många av de små sällskapshundarna är ganska tråkiga :o).
Men så kikade jag lite på LH och det låter ju väldigt bra. Lite terrierstuk fast blandat med förighet, så att säga (är lite rädd att en ny cairn inte kommer att nå upp till Skroffans mentalitet och arbetsvilja).
Det jag vill ha är:

- En relativt tyst hund. "Prat" i form av knorr och sådant är bara trevligt men dumskällande har jag lite svårt för.

- Aktivering: Jag tänker att det är en massa jag vill träna och göra men jag får nog inse att tanken vill mer än hälsan.
Så, förutom promenader och drällande på tomten med en massa labbar så kommer det väl att bli lite trams- och tricksträning utan direkt mål och lite spår/sökarbete när andan faller på.
Hunden kommer att få vara med i stallet 3-5 dagar/vecka och eventuellt följa med på ridturer.
När jag orkar så vill jag ruskigt gärna träna agility och rally men det är inget jag kan garantera, jag har dessutom redan en jaktlabbe som är min "träningshund", det här är tänkt mer att vara en sällskapshund som hänger med på lite allt möjligt.
Är det för lite för en heeler?

- Arbetsglad och relativt lättmotiverad men den behöver inte vara en "arbetsmaskin". Den skall dock tycka att det är kul att "hitta på något".

- Robust, sund och tålig. Jag vill ha en hund som tål att snubblas över och som dessutom tål drumliga labbar för det finns det gott om i det här hushållet.

- Öppen och tillgänglig. Hellre en hund som älskar alla än där det slår över i rädsla.

- Praktisk och tålig päls. Visst kan jag slänga på ett täcke om det är snorkallt men den skall inte vara en fryslort som helst sitter hemma framför brasan så fort det kryper under nollstrecket.

- Hanterbar jaktlust, det vill säga att den kan vara lös med "normal träning".

- Pigg, käck och glad hund med en bra mentalitet utan rädslor.

Vad tror ni, passar det på en heeler?
Jag vet att rasen är heterogen men är den tydligt uppdelad eller blir det lite "hipp som happ"?
Hur är det med rädslor och sådant? Efter att ha haft en hund med rejäla sociala rädslor sätter jag mig inte gärna i den sitsen igen.
Hur är det med skärpan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Det livet passar nog de flesta heeler, även om rasen är väldigt ojämn - vissa har mer motor och arbetslust jämfört med andra :)
Man bör förhöra sig om föräldrarna, då det mesta faktiskt är ärftligt - men är dom olika blir det lite svårare ;) Jag har tv heeler som är i varsin ände av både utseende och vad gäller temperament. En liten brun och en stor svart - en med tippöron och en med ståndöron. En med rejäl jaktlust (men hanterbar) och en som är förig som få och bara vill göra saker med mig, även om sorkjakt på fältet ändå är stenkul :)

Skärpa finns, för det är ändå terrier bakom heeler - men kanske inte riktigt så mycket som i vissa rena terrierraser. Dock ingen hundras som tar "skit", men är oftast väldigt anpassningsbar. En väldigt rolig clown, men lägg lite fokus på att träffa ev tilltänkta föräldradjur för att bilda dig en uppfattning om temperament mm :)

Synd du inte är sugen på en till våren, för jag planerar ev en kull om allt går vägen ;):banana:
 
Vad gäller tillgänglighet, så missade jag den biten. Det är olika, men dom flesta är öppna om än inte lika hysteriskt folkkära som t ex labradorer ;) Min ena älskar folk och den andra bryr sig egentligen inte (ointresserad ute av folk), men hälsar glatt om jag får besök hemma. En heeler ska absolut inte vara rädd för folk, även om det kan förekomma.
 
Jag håller med russinbulle. Jag har två heelrar som skiljer sig väldigt mycket åt. Men de är otroligt läraktiga och en otroligt härlig ras. En lätt ras för mig som är uppväxt med JRT. ;)
Jag är så överlycklig att jag har valt LH för de är fantastiska små hundar.
 
Det livet passar nog de flesta heeler, även om rasen är väldigt ojämn - vissa har mer motor och arbetslust jämfört med andra :)
Man bör förhöra sig om föräldrarna, då det mesta faktiskt är ärftligt - men är dom olika blir det lite svårare ;) Jag har tv heeler som är i varsin ände av både utseende och vad gäller temperament. En liten brun och en stor svart - en med tippöron och en med ståndöron. En med rejäl jaktlust (men hanterbar) och en som är förig som få och bara vill göra saker med mig, även om sorkjakt på fältet ändå är stenkul :)

Skärpa finns, för det är ändå terrier bakom heeler - men kanske inte riktigt så mycket som i vissa rena terrierraser. Dock ingen hundras som tar "skit", men är oftast väldigt anpassningsbar. En väldigt rolig clown, men lägg lite fokus på att träffa ev tilltänkta föräldradjur för att bilda dig en uppfattning om temperament mm :)

Synd du inte är sugen på en till våren, för jag planerar ev en kull om allt går vägen ;):banana:
Äsch, jag hade jättegärna köpt av dig ju. Men det passar helt enkelt inte nu till våren, dessutom blir det ingen valp förrän Skroffan är borta och jag hoppas förstås att det dröjer så länge som möjligt. Men det är bara att inse att det här är hennes sista jul .:(

Snokade reda på dina hundars kennel, den ligger ju nära mig! Inte för att jag inte kan åka en bra bit för rätt hund (du bor ju inte långt bort heller) men just när man skall klämma och känna är det perfekt :up:.
Förutsatt att de tycker att det är ok med besök från eventuella valpspekulanter förstås, jag tycker verkligen inte att det är en självklarhet att uppfödare skall öppna sitt hem för kreti och pleti!
Kom dessutom på att mamma har bekanta med en heeler så den skall jag åka och titta på - och trakassera ägarna med frågor - så fort jag vet att mina hundar inte har blivit smittade med kennelhostan.
Lite lagom skärpa gör inget, även om hon är rätt godmodig så är ju Skroffan terrier och jag gillar att hon har lite... "attityd".
Utseendet spelar ingen roll, jag tycker väl i ärlighetens namn inte att de är jättefina men ens egen hund är ju alltid sötast i alla fall :D.
Hur vanligt är det att det görs MH eller BPH på hundarna? Jag vill gärna ha subjektiva bedömningar av avelsdjur med flera, inte bara höra av uppfödaren att "de är jättestabila".

När det gäller hälsan har jag förstått att det är främst ögon och patella man skall hålla koll på men hur är det med sådana saker som inte reggas på Hunddata? Tänker på saker som allergier, klåda, taskigt immunförsvar och risiga magar till exempel.

Och i hur hög grad har de kvar vallningsegenskaperna? Avlas det aktivt på det eller har de bara lite rester kvar? Jag har alltid varit fascinerad av vallning även om jag alltid tänkt mig att det skulle vara på får, det skulle vara riktigt, riktigt kul att i alla fall göra ett anlagstest.
(Och innan Migo och Vallhund får spader så är jag mycket väl medveten om att man inte bara testar lite hipp som happ, givetvis skall det vara seriöst och med kunnigt folk!! ;))
Ångrade alltid att jag inte testade min islandshund fast med tanke på att hon var rädd för får så...
 
Jag håller med russinbulle. Jag har två heelrar som skiljer sig väldigt mycket åt. Men de är otroligt läraktiga och en otroligt härlig ras. En lätt ras för mig som är uppväxt med JRT. ;)
Jag är så överlycklig att jag har valt LH för de är fantastiska små hundar.
Härligt!
Frågorna i mitt svar till russinbulle får du förstås också gärna svara på :).
Tänker mig att med en cairnterrier (som visserligen har varit väldigt lätthanterlig) och en väldigt underlig ridgeback i bagaget så skall det nog inte vara några större problem med en heeler.
 
Lona - har du vägarna förbi så hojta. Du får mer än gärna hälsa på även om det inte finns valpisar här och hälsa på dom vuxna tokarna :D
Ska sova strax, så svarar mer på dina övriga frågor imorgon :)
 
Nu är ju rasen väldigt ny för mig också, har endast erfarenhet av min egen som bara bott här några månader. Men han skulle åtminstone vara nöjd med det liv du erbjuder! :) Skulle säga att han stämmer bra in på din beskrivning. Hänger mer än gärna med på allt man erbjuder, men klättrar inte på väggarna av att ta det lugnt heller. Riktigt förig och rolig att jobba med. :)
 
Men åhhh tack! I och med denna tråd så fick jag upp ögonen för heelern igen.
Funderade på den för många år sedan och de heelers jag mött tidigare har varit väldigt stabila och trevliga individer men sedan föll rasen i glömska hos mig.

Vi planerar ju för en mindre hund till nästa år och sedan läste jag denna tråd och har nu surfat på rasklubben sida samt läst både RAS och standarden och kennelsidor hela natten. Och jäklar anamma, heelern känns verkligen fortfarande som en intressant ras för oss.

Vikten, förstår att det skiljer en del, men på ett ungefär för en hane resp tik med idealmankhöjd?

Det är nu dags att strukturera det hela och bena ut om det är något vi nu skall gå vidare med, så jag kommer helt klart att följa denna tråd med intresse :-)

/ kayoba
 
Jag är inne på min andra heeler och kommer alltid att ha en, tycker att de är underbara! Perfekt storlek och lätta att ha med sig överallt. För mig är det jätteviktigt att kunna ha hunden lös mycket och det är aldrig några problem om det inte är löptikar i närheten.

Dock så skiljer det ju som både russinbulle och narcissa skrivit mycket mellan olika individer.
Min första var lite nervös av sig, lätt till skall och ganska mycket vall och skärpa i. Han hade massor av ljud och tricks för sig, ibland undrade man om det verkligen var en hund man hade när han körde igång hela registret av tokiga ljud och konster :D
Min nuvarande är väldigt trygg, älskar hela världen och världen älskar honom tillbaka :love:. Han får många som egentligen inte är så glada i hundar att säga att "men en sån hund skulle jag kunna tänka mig"
Båda har varit nöjda med rejäla promenader och vardagsaktivering som trickträning, sök och agility då och då. Planen är dock att komma igång med lite mer seriös träning framöver.
 
Vad gäller vallningsegenskaperna, är det samma där som med annat - finns en enorm bredd. Mina är i varsin ände med en som aldrig någonsin visat minsta vallbeteende till den andra som visar mycket av det i vardagen om jag inte ger henne annat att göra. Vissa valpar är hälnypare, men det går oftast rätt enkelt att jobba bort. I övrigt är rasen väldigt förig och vill vara nära och till lags.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 600
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag funderar på att skaffa mig en hund, vilket jag drömt om att göra sedan jag var liten. Vi har en hund i familjen, en...
Svar
6
· Visningar
959
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras ...från Lona, i alla fall på ett bra tag. Det är bara att inse, tiden rinner ut och jag får se till att bestämma mig för en ny hund...
2
Svar
27
· Visningar
3 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp