Landslagen 2009

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Waterstock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 11 888
Sv: Landslagen 2009

Jag hintade ju detta i inlägg 10, men ville inte skriva det rätt ut då jag inte var hundra säker... Gäller att läsa mellan raderna vettu. ;)

Dreean däremot skrev ju det nu, så då antar jag att det stämmer.

Hon har dock inte ridit några internationella *** och jag trodde faktiskt att kravet var det??

Vad jag vet så har AH ridit 2st hästar i internationell C både långa och korta om man jämför sas

Just precis, jag håller fullständigt med! Kravet har alltid tidigare varit att man ska har ridit en CCI*** (dvs en lång internationell 3 stjärning) för att över huvudtaget vara påtänkt för landslaget. Dessa kriterier fanns tidigare publicerade på ridsportförbundets hemsida men är nu borttagna :confused:
Den här uttagningen är väldigt orättvis jämfört med tidigare år. Tack och lov att FEI fortfarande har samma krav som tidigare vilket nuvarande landslagskapten inte kan förändra!! Hur kan man bara tro att en CNC*** eller CIC kan jämföras med en CCI. Sedan kan man ju också undra om de hästar som finns med har blivit besiktigade?

Hur kan man bara tro att en CNC*** eller CIC kan jämföras med en CCI.

Hmm men VEM tror det? Jag tror inte att GF heller tror det men troligtvis har hon en förklaring till sin uttagning.

Jag är oxå undrande över just den uttagningen till spetstruppen för kraven har ju som sagt tidigare varit hästar som gått bra och är etablerade i CCI3* och kvalade och klara till 4*
Och utmanartruppen genomfört CCI3*
Sen att dom hoppas på ekipaget till OS 2012 kan ju inte vara anledningen, hästen kanske är såld eller skadad vid det laget :confused:
Det blir ju väldigt märkligt om dom i fortsättningen skall plocka ut spetstruppsekipage på meriter dom "kanske" kan få i framtiden??

Senast ändrad:

Just precis, jag håller fullständigt med! Kravet har alltid tidigare varit att man ska har ridit en CCI*** (dvs en lång internationell 3 stjärning) för att över huvudtaget vara påtänkt för landslaget. Dessa kriterier fanns tidigare publicerade på ridsportförbundets hemsida men är nu borttagna :confused:
Den här uttagningen är väldigt orättvis jämfört med tidigare år. Tack och lov att FEI fortfarande har samma krav som tidigare vilket nuvarande landslagskapten inte kan förändra!! Hur kan man bara tro att en CNC*** eller CIC kan jämföras med en CCI. Sedan kan man ju också undra om de hästar som finns med har blivit besiktigade?

De som startar mästerskap,är landslaget, just då! De är då naturligtvis kvalade annars får de inte starta - enkelt va'
När de sedan sätter foten på svensk mark, eller har avslutat den tävlingen..ja,då är de med i spetsgruppen igen,eller utmanar, eller vad de nu hör till.
per definition (Riksidrottsförbundet) utgörs landslaget av den trupp som utsetts att representera landet under mästerskap eller landskamp.

2009 är EM år,dvs CH 3*,kvalifisering 1xCCI 3*
Sedan är det upp till respektive ryttare,om vilka som tänker "slåss" om en plats i landslaget till EM i september. Uttagning till landslaget (alltså de som skall representera Sverige vid EM) brukar ske ca 1 månad före. Alltså finns det en hel del tid kvar för både kval och att bevisa att man är värdig en plats i det landslag som åker till Fontainbleu. Låt oss nu istället heja på de potentiella EM medaljörerna.

För den som ännu inte föstått hur det här med landslag fungerar så gäller detta även för ponny, juniorer och young rider.
Det finns alltså inget landslag i skrivande stund bara spets och utmanargrupper - Vi tar det en gång till! Landslaget upptår vid mästerskap och upplöses sedan igen till nästa gång det är mästerskap - comprende!?:angel:

Fast nu var det ju inte det det handlade om som jag fattade tråden :idea:

Sen en helt annan sak som inte har med saken att göra så tycker väl kanske inte jag att det är så himla käckt att plocka ut 8-åriga hästar till mästerskap, men jag vet att jag i stort sett är ensam om den synpunkten.

Precis, i spetstruppen ska det endast vara ekipage som är kvalade och redo att starta i det kommande mästerskapet, inte eventuellt lovande ekipage. Jag förstår inte varför Sverige helt plötsligt ska backa och sänka ribban??
Jag tycker det är lite märkligt, speciellt när man internationellt jobbar för att höja säkerheten, dessutom kan det ju inte vara speciellt uppmuntrande för de ryttare som har ridit OS i år och som själv har fått kämpat sig igenom de gamla kvalreglerna....

Har man inte tillräckligt med kvalande ekipage, ja då får man väl helt enkelt ha ett mindre landslag, det är väl inget fel i det, eller?

Var kan man läsa vilka som blev uttagna?

UNGA RYTTARE
Spetstuppen
Maria Bredberg
Christoffer Forsberg
Hannes Melin
Carolin Persson

Utmanartruppen
Martina Andersson
Camilla Ahrenbring
Jonna Friman
Sandra Gustavsson
Joakim Järn
Emma Lundqvist
Sara Nilsson
Louise Svensson-Järde

Jaha jag läste på facebook att Camilla Ahrenbring hade tackat nej till sin plats då hennes häst Karin inte skulle gå i år, men hon kanske ändrade sig :confused:

Juniorerna: (?)

Fanny Nersing
Amanda Löwenberg
Viktor Torkelsson
Ida Johansson
Albin Werngren

Sen en helt annan sak som inte har med saken att göra så tycker väl kanske inte jag att det är så himla käckt att plocka ut 8-åriga hästar till mästerskap, men jag vet att jag i stort sett är ensam om den synpunkten.

OT
Helt ensam är du inte.:D
Jag tycker 8 är en lagom ålder att börja FT, då är di färdiga i både kropp o huvud, o tävlingsvana från dressyr, hopp o en o annan terränghoppning.:cool:

Skulle vara kul att veta vad de lyckats hitta för ponnyer. De tre kvarvarande från EM-laget naturligtvis och så Ebba som red NM, men har de hittat några fler?

Skulle vara kul att veta vad de lyckats hitta för ponnyer. De tre kvarvarande från EM-laget naturligtvis och så Ebba som red NM, men har de hittat några fler?

BÖ ringde för att kolla av Tildas häst etc innan jul. Han hade inte mkt ekipage varken junior eller ponny.

På juniorsidan kan det kanske bli ngt med Tilda och Vincent om de funker ihop liksom Roman Whip och hans nya ryttare. Säker är där någon till sa han...
Dvs han trodde 7-8 ekipage på junior. Kanske Dumle kan gå ngt om vi får bukt på hans hovbölder.
Nu vet jag ju att några av hästarna som är med i trupperna inte är att räkna med av olika orsaker så det ser tunnt ut.

Ponnysidan måste vara nästintill katastrof och hur blir det då nästa år?
Men visst finns där några i år.. eller?

OT
Helt ensam är du inte.:D
Jag tycker 8 är en lagom ålder att börja FT, då är di färdiga i både kropp o huvud, o tävlingsvana från dressyr, hopp o en o annan terränghoppning.:cool:

Fast det är ju en jäkla skillnad på att DEBUTERA fälttävlan som 8-åring, eller att gå mästerskap vid samma ålder. Jag tycker absolut man kan rida fälttävlan på 4-5-åringar, men i lagom tempo & med ett bra upplägg (& en vettig ryttare... :angel:). Då får de oftast en bra grund som tävlingshästar. Stora mästerskap, som VM & OS, är väl lite väl häftigt för en 8-åring kan jag tycka.

Jag har som vanligt rätt dålig koll på ponny, men på Stora Wäsbys hemsida står det att tre av deras ponnyryttare är med i landslaget; Anna Bredberg, Meja Hedrenius & Cassandra Lind.

Anna Hilton är helt överkörd av landslagledning i fälttävlan.
Att Anna Hilton inte togs ut till OS, då Dag Alberts andra häst gick före!
Trots att Anna Hilton på Mr Dalby var första reserv är än idag obesvarad.
Gunilla Fredriksson frågade Anna H inför landslag 2009. Anna H svarade
då att hon inte ville åka på resor som inte gav något för henne.
Men Anna H svarade Gunilla F att hon ville rida i Sveriges landslag i fälttävlan.
Anna Hilton är en av få Svenskar som har många framskjutna placeringar i CCI*** fältävlan under 2008. Anna Hilton tackade ja till Gunilla Fredriksson, men trots detta är hon inte med i fälttävlanslandslaget 2009! Jag hoppas att dom ändrar denna miss omgående.

UNGA RYTTARE
Spetstuppen
Maria Bredberg
Christoffer Forsberg
Hannes Melin
Carolin Persson

Utmanartruppen
Martina Andersson
Camilla Ahrenbring
Jonna Friman
Sandra Gustavsson